خاص ترین سبک های باز شدن درِ خودرو

سبک باز شدن در خودرو

همیشه طراحان خودروها سعی کرده اند ، از بهترین و خاص ترین سبک ها برای باز شدن درِ خودرو استفاده کنند اما همواره طرح های باقی و جاودان بوده که علاوه بر زیبایی دارای ویژگی های منحصر به فرد و خاصی باشد.در ادامه این مطلب به معرفی برخی از خودروها پرداخته ایم که توانسته اند در طول تاریخ از سبک های خاص و جالب برای باز شدن درِ خودرو استفاده نمایند. با ما همراه باشید. 

گالوینگ و مرسدس

مرسدس به عنوان اولین خودرو که شاید خاص ترین سبک را برای باز شدن درِ خودرو استفاده کرده است ، نوع باز شدن درها که به گالوینگ  مرسوم بود و در زمان باز بودن شکل بال مرغ های دریایی را  تداعی می کرد. در واقع علت استفاده از چنین سبکی برای این بود که در زمان مسابقه راننده به راحتی سوار و پیاده گردد.

سبک باز شدن در خودرو

اما بعدها به پیشنهاد مکس هافمن پس از موفقیت های مدسدس در سال 1954  نمونه شهری از 300SL را با کد اتاق W198 معرفی کرد و به بازار وارد نمود اما در آن نیز دیگر بعد پایان تولید 300SL  از سبک های گالوینگ استفاده نکرد تا در نهایت در سال 2010پس از معرفی SLS AMG دوباره سبک گذشته و خاطرات آن زنده شد و از سوی کمپانی های دیگر سبک گالوینگ استفاده گردید.

 

پرچم داران لامبورگینی 

امروزه در بسیاری از پرچم داران لامبورگینی از سبک باز شدن قیچی شکل استفاده می کنند.این سبک اولین بار توسط مارچلو گاندینی در سال 1974با مدل کونتاش معرفی شد و هم اکنون شاهده استفاده از این سبک در بسیاری از کمپانی ها می باشیم.

سبک باز شدن درخودرو

 

ساخته های استون مارتین

در کمپانی استون مارتین بیشترین سبک که برای باز شدن در خودرو استفاده می شود شبیه به بال های پر قو می باشد که جز یکی از جالب ترین سبک ها می باشد، در چنین سبکی نه ساده است و نه بسیار پیچیده . درها با کمی زاویه روبه بالا باز می شوند. این کمپانی اولین بار برای مدل های ونتیج و DB9  از چنین سبکی استفاده کرد. 

باز شدن در خودرو

 

ساخته های کونیخزگ 

یکی دیگر از سبک های خاص به کونیخزگ اختصاص دارد که در چنین سبکی درها به شکل افقی از جای خود بلند می شوند و حول یک محور به شکل 90 درجه می چرخند ، و در نهایت در وضعیتی عمودی قرار می گیرند. این سبک در زمان ورود و خروج در فضاهای باریک پارک بسیار موثر می باشد و به سهولت این کار صورت می گیرد. 

بیشتر بخوانید  تاثیر خودروهای الکتریکی در گرمایش زمین

باز شدن در خودرو

 

کمپانی رضوانی

این کمپانی هم از سبک های خاصی استفاده می کند و تازه ترین ساخته اش، یعنی Beast Alpha  از سبک منحصر به فردی استفاده نموده است. شاید در نگاه اول مسقف به نظر بیاید ولی تغییرات زیادی در آن اعمال می گردد. در این سبک در ها به وسیله یک اهرم هیدرولیک از جای خود بلند می شوند و به شکل افقی و با زاویه به سمت جلو حرکت می نمایند و در کنار چرخ ها جای می گیرند.

سبک باز شدن در خودرو

 

BMWZ1

در این خودرو همه چیز بر اساس استاندارد ساخته شده بود ولی تنها مورد آن استفاده از سبک مخفی شونده در درِخودرو بود. در این سبک دربها به شکل کشویی و در وضعیتی عمودی در بدنه خودرو فرو می روند و مخفی می شوند. البته با اینکه این کار سبب سهولت در سوار و پیاده شدن به خودرو می باشد ولی بر خلاف تصور BMW موجب بلندتر شدن رکاب خودرو شده است.

باز شدن در خودرو

 

خودروهای مسابقه ی 

یکی دیگر از سبک های که برای باز شدن در خودرو استفاده می شود ، حالت پروانه ی می باشد . این سبک بیشتر برای خودروهای مسابقه ی استفاده می شود و اولین بار توسط آلفا رومئو در سال 1967  در مدل 33 Stradale مورد استفاده قرار گرفت . در چنین سبکی قسمتی از سقف و ستون جلو نیز همراه با درها باز می شود.

سبک باز شدن در خودرو

 

رولزرویس 

رولزرویس  در همه ی مدلهای مدرن خود از درهای با لولای معکوس که به درهای خودکشی معروف بودند استفاده کرده است ؛ در چنین سبکی لولای آن به جای جلو، در عقب درب نصب می گردند.این مدل سبک پیش از اختراع خودرو و در مدل های کالسکه استفاده می شد. 

سبک باز شدن در خودرو

 

خاص و غیر معمول

برخی سبک های دیگری وجود دارد که به دلیلی بیش از اندازه بودن خاص و منحصر به فردی آنها عملیاتی نمی شوند مثل کانسپت ها. در باز شو canopy  درها همراه با سقف به سمت جلو باز  می شوند. 

این سبک های خاص و غیر معمول زیاد هستند در کانسپت لامبورگینی ایگو ایستا هم فاقد درب است و مثل هواپیماهای جنگنده، برای دسترسی به کابین تنها شیشه آن بالا می رود.

سبک باز شدن در خودرو

البته مدل و سبک های  به همین تعداد ختم نمی شود و سبک زیاد دیگری وجود دارد که بسیار جذاب و منحصر به فرد می باشند.

3.4/5 - (5 امتیاز)

نظرات در مورد : خاص ترین سبک های باز شدن درِ خودرو

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *