شهاب سنگ عجیب با نام “Egg Rock” روی مریخ کشف شد

هفته گذشته، مریخ نورد ناسا تصادفا به یک جسم خاکستری در اندازه یک توپ گلف برخورد کرده بود که اصلا با دیگر سنگ های قرمز-نارنجی معمولی که طور عادی روی سطح مریخ دیده می شوند، شباهت نداشت.

به منظور کشف این سنگ عجیب و فهمیدن آن که از کجا آمده، قرار است به تجزیه و تحلیل ترکیب شیمیایی سنگ بپردازند.

آزمایش ها نشان داده که این شهاب سنگ آهن-نیکل از آسمان مریخ افتاده است. تیم علمی به این شهاب سنگ لقب “Egg Rock” داده اند.

این نوع شهاب سنگ ها در گذشته هم در زمین و هم در مریخ وجود داشته اند اما این اولین باری است که از طیف سنج لیزری تحت عنوان “ChemCam” برای شناسایی سنگ های اینچنینی استفاده شده است.

j

فرآیند “ChemCam” با شلیک پالس (نبض ها)ی لیزری به اشیاء مورد علاقه کار می کند. هنگامی که یک شیء مورد اصابت شلیک لیزری قرار می گیرند بسته به عنصر در حال برافروختن، طول موج ها و رنگ های مختلف الکترون های اطراف اتم های آن به هیجان و تحرک افتاده و نور منتشر می کنند.

با تجزیه و تحلیل نورهای ساطع شده از شهاب سنگ می توان پی برد که از چه چیزی ساخته شده است.

شهاب سنگ مذکور از آهن، نیکل، فسفر و چند عنصر کمیاب دیگر تشکیل شده است. و دانشمندان پس از بررسی های مرتبط به این نتیجه رسیدند که “Egg Rock” سنگ غیر بومی سیاره سرخ می باشد و از هسته های مذاب دیگر سیارک ها آمده است.

دانشمندان گفته اند: “هنگامی که تصویر جدیدی از محل دیگر یافتیم سنگ را تیره، صاف و براق مشاهده کردیم. و متوجه شدیم که این شهاب سنگ در منطقه ای به نام “Murray Formation” در پائین کوه شارپ آمده است.”

به این پست امتیاز بدید

بیشتر بخوانید  خطر بارش دنباله‌دار در زمین و هشدار دانشمندان در این باره

نظرات در مورد : شهاب سنگ عجیب با نام “Egg Rock” روی مریخ کشف شد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *