پرتاب ماهواره فیس بوک برای ارائه اینترنت

ماهواره فیس بوک

شبکه اجتماعی فیس‌بوک در برنامه جدید خود برای ارتقای پروژه سراسری اینترنت جهانی تا مدار زمین‌ثابت،از همکاری جدید خود با شرکت فرانسوی یوتل‌ست به منظور پرتاب یک ماهواره به فضا در سال آینده خبر داده، با این امید که اینترنت را برای میلیونها نفر در کشورهای جنوب صحرای آفریقا ارائه کند.

ماهواره شرکت‌های فیس‌بوک و یوتل‌ست موسوم به در حال حاضر در حال ساخت است. این ماهواره برای رسیدگی به شکاف‌های موجود در دسترسی به اینترنت در سراسر بخش‌های غرب، شرق و جنوب آفریقا که نمی‌توانند با شبکه‌های تلفن همراه و ثابت بر روی زمین پر شوند، طراحی شده است.

به گفته مارک زوکربرگ، مدیر عامل فیس بوک، انتظار می‌رود که این عملیات در نیمه دوم سال 2016 آغاز شود که در آن زمان، این دو شرکت گروهی را با شرکای محلی به منظور اتصال ساکنان به خدمات اینترنتی تشکیل خواهند داد.

ماهواره پیشرفته AMOS-6 در کنار سایر ابزار مربوط به آینده فیس‌بوک که به عنوان بخشی از طرح Internet.org با هدف ارتباط دو سوم از کردم جهان که هنوز دسترسی به اینترنت ندارند، در حال ساخت است. فیس‌بوک اخیرا از یک مدل کامل پهپاد منتشرکننده اینترنت به نام Aquila رونمایی کرده است. این پهپاد خورشیدی با بال‌هایی که با هواپیمای بوئینگ 737 برابر است ، می‌تواند تا 90 روز پرواز کرده و همزمان سیگنال‌های اینترنت زمینی را به پهپادهای دیگر در منطقه برای گسترش دسترسی انتقال می‌دهد.

این امر می‌تواند از طریق یک سیستم ارتباطات لیزری نوین امکان‌پذیر شود که به گفته فیس‌بوک شامل یک سطح از دقت مشابه نشانه گرفتن یک سکه از فاصله 16 کیلومتر دورتر است. این غول شبکه‌های اجتماعی در حین آزمایش اظهار کرد که سیستم مذکور می‌تواند داده‌ها را در 10 گیگابایت در ثانیه، یعنی 10 برابر سرعت فناوری لیزر کنون انتقال بدهد.

همچنین گوگل نیز در حال کار بر روی فناوری خود برای ارائه اینترنت به مناطق دورافتاده است. بالون‌های پروژه «Loon» گوگل هم مانند پهپادهای فیس‌بوک، اینترنت را با استفاده از سیستم ارتباطات پیشرفته از استراتوسفر به زمین منتشر می‌کند. دولت سریلانکا در ماه ژوئیه قصد دارد این بالن‌ها را در سراسر کشور مستقر کند تا به هر اینچ از این جزیره اجازه اتصال به اینترنت را بدهد.

هنوزمشخص نیست که آیا اینترنت ماهواره‌ای فیس بوک در آفریقا رایگان خواهد بود و یا هزینه‌هایی را دربر خواهد داشت. اگرچه یوتل‌ست در بیانیه‌ای اعلام کرده که ظرفیت برای “دسترسی مستقیم کاربر و جامعه” بهینه‌سازی خواهد شد و مردم قادر خواهند بود با استفاده از تجهیزات مقرون به صرفه، به اینترنت متصل شوند.

 

منبع : ایسنا

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : پرتاب ماهواره فیس بوک برای ارائه اینترنت

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *