گوشی رفرش چیست ؟

گوشی رفرش چیست ؟: رفرش از جمله کلماتی است که این روزها زیاد از حد به گوش می رسد ، در بازار موبایل اگر کمی قدم بزنید حتما واژه رفرش را خواهید شنید . این واژه در واقعه نشان دهنده تخلف و قلابی بودن در بازار است که گوشی های کارکرده را به جای نو به مشتریان می فروشند . واژه refurbished یا نوسازی واژه ای است که بصورت غلط با لحنی اشتباه در بازار با عنوان گوشی های رفرش جا افتاده است . با زوم تک همراه باشید.

آشنایی با گوشی رفرش

در بازار الکترونیک این مفهوم بسیار جا افتاده است ، در واقعه این اصطلاح به معنی بازسازی کالایی در کارخانه اصلی می باشد که سبب می شود یک کالای نو و با تایید اصالت از سوی شرکت مرتبط ، با قیمت پایین تری به مشتری فروخته گردد . اما در خارج از ایران و در اصل این یک تقلب به شمار نمی آید زیرا ممکن است گوشی نو یک اشکال جزی داشته باشد که این اشکال جزی با نظارت شرکت مادر تعمیر شده باشد اما برای فروخته شدن هیچ تخلفی صورت نمی گیرد و به مشتری بیان می شود که این گوشی نوسازی شده است .
اما اگر کمی دقت کنید متوجه خواهید شد که این اصطلاح در ایران به معنی دیگر شناخته شده است و این کالای نوسازی شده با عنوان یک کالای نو به دست مشتری داده می شود . تخلف در ایران کمی زیادتر از این گام نیز حتی شده است با اینکه کالای دست دوم با این عنوان نیز فروخته می شود . یعنی گوشی که دست دوم است بعد از تعمیر سخت افزاری و تعویض قاب و باتری و …. به عنوان یک گوشی نو فروخته می شود .

مفهوم Refurbished

تشخیص گوشی رفرش » اگر بخواهیم بصورت اصیل به این واژه بپردازیم باید بگوییم به معنی بازسازی و نوسازی است . این کالاها عموما به دلیل اینکه مشکلاتی دارند به تولید کننده ارسال می شوند یا اصطلاح مرجوع می گردند . کارخانه پس از اینکه مشکل را برطرف کرد آن را به سمت بازار می فرستد و با عنوان کالای Refurbished فروخته خواهد شد .
البته فراموش نکنید که این مشکلات تنها در حد مشکل فنی ممکن است نباشند و گاهی این امکان وجود دارد که دستگاه در شکل ظاهری آن باشد و در نهایت این کالای Refurbished به یک کالای دست دوم تبدیل گردد و دیگر با نام کالای دست دوم شناخته و فروخته شود .
اما این کالاها فارغ از اینکه با این نام فروخته می شود و این نقطه ضعف را داشته اند ولی از نظر قیمتی پایین تر می باشند .
در مورد گوشی های ریفرش نباید هیچ نگرانی داشته باشیم اما این اصطلاح در کشورهای مختلف ، متفاوت است در برخی از کشورهای توسعه یافته اگر گوشی با این نام فروخته شود با حفظ احترام برای مشتریان قیمت این محصول کم می شود و به مشتری گفته می شود که گوشی Refurbished می باشد حتی اگر یک مشکل ظاهری موجب این موضوع شده باشد اما در برخی دیگر کشورها فقط استفاده از ریفربیشد در مورد مادربرد و قسمت های سخت افزاری گفته می شود .
خرید گوشی رفرش : به عنوان مثال یک گوشی آیفون اگر دارای قیمت 2 ونیم میلیون تومان باشد اگر نام ریفربیشد به خود گرفته باشد با قیمتی 600 تا 900هزار تومان فروخته می گردد . اما متاسفانه اگر این گوشی وارد ایران شود با قیمت اصلی و نو فروخته می شود . اما نباید نگران گوشی های ریفربیشد باشید زیرا از سوی تولید کننده اعلام شده که این گوشی مشکلی ندارد و جای هیچ نگرانی برای آن وجود نداشته است .

چه کالاهای نوسازی (رفرش)می گردند ؟

در مورد نوسازی تنها چند دسته از محصولات هستند که مورد نوسازی قرار گرفته می شوند .
1)محصولاتی که دچار تغییر شکل ظاهری شده اند یا در مرحله تولید مشکلاتی در آنها به وجود آمده است .
2)کالاهای که به واسطه مشتری عودت داده می گردند .
3)کالاهای که مدت طولانی در انبار می ماند و فروخته نمی شوند .
4) اجناس ویترینی
5) اجناسی که در زمان حمل کالا ، به آنها آسیبی وارد شده است .
در رابطه با این محصولات باید به نکاتی دقت داشته باشید که این کالاهای ریفربیشد با عنوان واردانتی محدود عرضه می شوند و عموما دارای خدمات پس از فروش می باشند و حداکثر برخی از آنها دارای ضمانت 2یا 3 ماه هستند یا در برخی از کشورهای مجاز گارانتی کالای اصل 1 ساله یا حتی چند ساله داشته اند . در برخی از کشورها برای این محصولات اصطلاحات جدیدتری نیز ارائه می شود تا انتخاب برای مشتریان راحت تر گردد .
مثلا از اصطلاحات استفاده شده ، در حد نو ، تعمیری ، تعمیر اساسی و …. کنار کالا نوشته می شود تا خریدار بداند که چه کالای با چه شرایطی را خریداری می کند . دقت داشته باشید که قوانین خاصی برای کالاهای ریفربیشد بیان شده است و به مشتریان توضیحات لازم در این خصوص بیان داده می شود اما مشکل اینجاست که این کالاها از ایران به صورت غیرقانونی وارد می شوند و همچنین قیمت پایینی داشته اند ولی هنگامی که می خواهند به دست خریدار برسند با عنوان گوشی نو فروخته می شوند و قیمت آنها نیز مانند قیمت یک گوشی نو می باشد . حجم این محصولات در ایران زیاد است . برخی از مشتریان هم بدون اینکه در مورد این موضوعات اطلاعی داشته باشند این محصولات را با دید کالای نو می خرند در حالی که یک گوشی ریفربیشد در دست داشته اند .

5/5 - (4 امتیاز)

نظرات در مورد : گوشی رفرش چیست ؟

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام . میخواستم بپرسم راهی نیست رفرش رو تشخیص بدی مثلا از طریق کد هفتم و هشتم.میخوام بلک بری بخرم . در موردش کمک میخوام