کم خوابی باعث بروز دیابت می‌شود

دیابت یا بیماری قند،یک اختلال متابولیک (سوخت و سازی) در بدن است. در این بیماری توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود و یا بدن در برابر انسولین مقاوم شده و بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را انجام دهد.نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط مکانیزم‌های مختلفی است.
دیابت دو نوع اصلی دارد. در دیابت نوع یک تخریب سلولهای بتا در پانکراس منجر به نقص تولید انسولین می‌شود و در نوع دو مقاوت پیشرونده بدن به انسولین وجود دارد که در نهایت ممکن است به تخریب سلول‌های بتای پانکراس و نقص کامل تولید انسولین منجر شود. در دیابت نوع دو مشخص است که عوامل ژنتیکی، چاقی و کم‌تحرکی نقش مهمی در ابتلای فرد دارند.

دیابت (4)

در دیابت، سرعت و توانایی بدن در استفاده و سوخت و ساز کامل گلوکز کاهش می‌یابد از این‌رو میزان قند خون افزایش یافته که به‌آن هایپرگلیسمی می‌گویند. وقتی این افزایش قند در دراز مدت در بدن وجود داشته باشد عوارض میکروواسکولار دیابت یا تخریب رگ‌های بسیار ریز در بدن ایجاد می‌شوند که می‌توانند اعضای مختلف بدن همچون کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کنند. همچنین دیابت با افزایش ریسک بیماری‌های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی دارد؛ لذا غربالگری و تشخیص زودرس این بیماری در افراد با ریسک بالا می‌تواند در پیشگیری از این عوارض مؤثر باشد. تشخیص و همچنین غربالگری دیابت با انجام آزمایش قند خون میسر است.
برای تشخیص این بیماری پس از گرفتن قند خون اعداد ارقام خود را با جدول زیر مقایسه کنید تا به میزان ایمنی خود را از این بیماری  پی ببرید

دیابت (1)

حال محققان دانشگاه کلرادو به ارتباط بین بی‌خوابی با این بیماری پی برده اند.بی خوابی و کم خوابی می‌تواند در کنار تغییرات خلق و خو،حساسیت بدن به انسولین را کاهش داده، قدرت کنترل قند خون را دچار مشکل کرده و خطر دیابت را افزایش می‌دهد.

به عبارت دیگر بی‌خوابی به وجود آمدن استرس متابولیک را سبب می شود می‌شود که در ادامه آن در ساعاتی که بدن نیاز به خواب دارد، در حالت بیداری مانده و خطرات بسیاری را متوجه فرد می‌کند.به عنوان مثال خوردن صبحانه،به هم ریختن قدرت فرد در برقراری تعادل قند خون را سبب می‌شود.

بیشتر بخوانید  کمبود خواب باعث تشدید دیابت نوع 2 می شود

طی این تحقیق ثابت شده افرادی که پنج ساعت در شب می‌خوابند حساسیت کمتری نسبت به انسولین داشته و در خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت قرار دارند، اما هنگامی که زمان خوابشان به 9 ساعت افزایش می‌یابد، حساسیت انسولینی به حالت طبیعی خود بر می‌گردد.

منبع : ایسنا

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : کم خوابی باعث بروز دیابت می‌شود

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *