کشف دلیل خاصیت ضد افسردگی کتامین

کتامین

افسردگی یک بیماری پیچیده و مرتبط به روان است که شیوع آن در سال های اخیر به شدت افزایش یافته است. برای درمان این بیماری باید داروهای زیادی به مدت طولانی مصرف شود که همین امر باعث عوارض مخرب و زیان آور دارویی نیز شده است. یکی از معروف ترین و موثرترین داروهای درمان افسردگی، کتامین است. در دوزهای مختلف شاهد رفع علائم افسردگی حتی در چند ساعت نیز هستیم. تاثیر این دارو تا حدی قابل توجه است که برخی از کلینیک های درمان افسردگی، درمان با کتامین را محور درمان خود قرار داده و با روشی تحت عنوان کتامین درمانی فعال می باشند.

کتامین

دانشمندان مدت ها بود که بر روی کتامین و نحوه عمل آن برای درمان مطالعه کرده و تاثیرات آن را بررسی می کردند اما در خبری که چند روز پیش منتشر شد، اعلام گردید یکی از داروسازان و دانشمندان دانشگاه Zhejiang , تاثیر کتامین بر مغز را کشف کرده و با بررسی کامل عملکرد آن تصمیم به ارتقأ و بهبودسازی تاثیر آن گرفته اند. این دانشمندان قصد دارند عوارض جانبی این دارو را شناسایی کرده و برای درمانی موثرتر آن را به حداقل برسانند.

قسمت های پس سری مغز وظیفه تولید هورمون هایی از جمله سرتونین و دوپامین را بر عهده دارد که باعث ایجاد حس شادی و خوشحالی در مغز می شود. اختلال در فعالیت این قسمت یا سرکوب کردن آن منجر به بیماری افسردگی می شود. به هنگام افسردگی، در این ناحیه پروتئینی خاص تولید می شود که با سرکوب کردن آن می توان افسردگی را کنترل کرد. با تزریق مقدار معینی به موش هایی که دارای علائم افسردگی بودند فعالیت قسمت پس سری کم شده و تولید پروتئین بسیار کاهش یافت، در نتیجه افسردگی بسیار کم رنگ تر شده و درمان پذیر شد.

کتامین

در پایان تحقیقات، محققان اعلام کردند عوامل بسیار زیادی در ایجاد بیماری افسردگی دخیل می باشند و قسمت های مختلفی از مغز را درگیر کرده و فعالیت و عملکرد آن ها را کاهش یا افزایش می دهند که در هر دو صورت باعث ایجاد ناهنجاری می شود. در حال حاضر دانشمندان در تلاش اند , بخش هایی از مغز را که در این بیماری آسیب می‌ بینند شناسایی کرده و با ترزیق مواد موثر بر آن ها، عملکرد آن ها را بهبود بخشند.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : کشف دلیل خاصیت ضد افسردگی کتامین

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *