کاربردهای تغییر گشودگی دیافراگم در گلکسی اس 9 سامسونگ

گشودگی دیافراگم

در عکس برداری حرفه ای همانطور که می دانید افزایش رزولوشن حسگرهای دوربین تنها عامل تعیین کننده در کیفیت تصاویر و به خصوص دوربین های گوشی های هوشمند نمی باشد به همین دلیل نسبتا کمپانی های تولید کننده ی گوشی های هوشمند بعد از دوره ای که دائما در حال افزایش رزولوشن حسگرها بودند، تصمیم گرفتند که به منظور افزایش کیفیت تصاویر موبایلی راهکارهای دیگری که در دوربین های حرفه ای ارائه شده است در گوشی های موبایل نیز رعایت نمایند و به نوعی کاربران با خرید هر گوشی هوشمند از دوربین های بسیار قدرتمند آن ها برای عکاسی نیز بهره ببرند.

گشودگی دیافراگم

پس از گذشت مدتی سیستم های فوکوس ترکیبی و سریع، بزرگنمایی اپتیکال و لنزهای ثانویه وارد بازار شدند و همچنین گشودگی دیافراگم دوربین های موبایلی هر روز بیشتر و بیشتر شد تا عملکرد ان ها در تاریکی افزایش یابد ولی گشودگی دیافراگم زیاد همیشه امر خوبی نیست و در برخی موارد مشکلات زیادی را ایجاد می نماید. کمپانی سامسونگ در این خصوص تصمیم گرفت که در گلکسی اس 9 و مدل پلاس آن امکان تغییر مکانیکی گشودگی دریچه دیافراگم را فراهم آورد. در ادامه می خواهیم چند کاربرد این قابلیت را برای شما ذکر نماییم، با ما همراه باشید.

نقش های دریچه دیافراگم

اساسا اگر به عنوان یک عکاس حرفه ای فعالیت نموده باشید، قطعا می دانید که در دوربین های حرفه ای Aperture یا همان گشودگی دیافراگم سه نقش اساسی را به دنبال دارد: تنظیم عمق میدان، کنترل نور ورودی از بین لنزهای دوربین و تاحدودی نیز Sharpness. باید بگوییم که همین موارد برای دوربین گوشی های هوشمند نیز صادق می باشد البته با محدودیت بیشتر و تاثیر کمتر. در گوشی گلکسی اس 9 کمپانی سامسونگ از میان این سه مورد کنترل نور ورودی از بین لنزهای دوربین بسیار محسوس می باشد و البته تنظیم عمق میدان نیز در برخی از شرایط قابل مشاهده می باشد و دارای بیشترین کاربرد است.

افزایش Sharpness در روز

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که Sharpness چیست؟ باید بگوییم که Sharpness به معنایی توانایی لنز دوربین گوشی های هوشمند به منظور تفکیک جزئیات تصاویر می باشد که نباید آن را با رزولوشن سنسور اشتباه گرفت زیرا یک تصویر کاملا تار و خارج از محدوده ی فوکوس نیز دارای رزولوشن کاملی می باشد ولی Sharp نیست. یکی از نکته های مهم در این خصوص این است که شارپنس لنز دوربین ثابت نبوده و با اپرچر تغییر می نماید.

گشودگی دیافراگم

بر اساس تجربه در اکثر لنزهای DSLR، در دو یا سه استاپ پایین تر از بیشترین گشودگی اپرچر، شارپ ترین و یا با جزئیات ترین تصاویر حاصل می گردند. برای مثال اگر گشودگی دیاقراگم دوربین شما f/1.4 باشد اساسا بر روی f/2.8 و f/4 می توانید واضح ترین تصاویر ممکنه را دریافت نمایید. در گلکشی اس 9 سامسونگ شما دو گزینه در گشودگی دیافراگم در اختیار دارید، f/1.5 و f/2.4 که در هر دو حالت می توانید تصاویر بسیار جذابی را دریافت نمایید ولی انتخاب کردن گشودگی دیافراگم بیشتر تاثیر بسزایی در خروجی ایجاد می نماید.

بیشتر بخوانید  گلکسی اس 9 و گلکسی اس 9 پلاس سامسونگ در اسپانیا رونمایی شد

افزایش سرعت شاتر دوربین

اکنون شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که اگر بستن دریچه ی دیافراگم سبب افزایش جزئیات تصاویر می گردد پس استفاده از ضریب f/1.5 در طول روز چه تاثیری خواهد داشت؟! باید در جواب بگوییم که یکی از کاربردهای دیافراگم باز در طول روز، این است که می توانید از اجسامی که سرعت زیادی دارند عکس بگیرید. برای انجام این کار حتی در نور کافی نیز به سرعت بسیار بالای شاتر نیاز دارید که سبب کاهش زمان جذب نور توسط دوربین می گردد. به منظور برطرف کردن این مسئله باید میزان حساسیت دوربین خود را افزایش دهید تا دوربین گوشی ما در اینجا نویز ایجاد نکند یا اینکه دیافراگم دوربین خود را تا حد ممکن باز کنید.

گشودگی دیافراگم

کاهش یافتن عمق میدان

از کاربردهای دیگر بازکردن دریچه دیافراگم در نور کافی، کاهش میزان عمق تصاویر و ایجاد بوکه بیشتر می باشد. با این حال، در گلکسی اس 9 سامسونگ وقتی ضریب را از 2.4 به 1.5 کاهش بدهید ، محدوده ی فوکوس کامل تصاویر تا حد زیادی کاهش یافته و بک گراند تصاویر شما نیز محوتر می گردد. در تصویر زیر این موضوع کاملا مشهود می باشد.

گشودگی دیافراگم

کاهش سرعت شاتر در طول شب

یکی از علایق افراد در عکاسی، عکسبرداری شبانه می باشدف به همین دلیل نیز بسیاری از کمپانی های تولید کننده ی گوشی های هوشمند سعی دارند دائما می زان جذب نور در طول شب را در گوشی های موبایل افزایش دهند اما برخی اوقات لازم دارید که میزان جذب نور دوربین را کاهش داده و شاتر را برای چند ثانیه بیشتر باز نگاه دارید تا رد زیبایی از نور در تصویر شما ثبت گردد. این کار با حداکثر گشودگی دیافراگم، نتیجه ای جز تصویر بیش از حد روشن نخواهد داشت. برای مثال عکس زیر با ضریب اف 1.5 توسط گلکسی اس 9 ثبت شده است:

گشودگی دیافراگم

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : کاربردهای تغییر گشودگی دیافراگم در گلکسی اس 9 سامسونگ

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *