چگونه از ویندوزهای 7، 8 و یا 10 نسخه پشتیبان تصویری بگیریم ؟

نسخه پشتیبان تصویری

اساسا تهیه ی یک نسخه ی پیشتیبان از سیستم عامل دستگاه های مختلف به عنوان یک کار اصولی و اساسی می باشد. بسیاری از افراد در سیستم خود دارای یک سری اطلاعات ضروری دارند که همیشه باید این اطلاعات را حفظ نمایند. برای این دسته از کاربران در اختیار داشتن یک نسخه ی پشتیبان ضروری می باشد.

تهیه ی یک نسخه ی پشتیبان از ویندوز می ‌تواند در غالب یک فایل Image باشد که مشابه یک تصویر از تمامی فایل‌ ها و اطلاعات موجود در هارد سیستم می باشد. یکی از مزیت های دریافت نسخه ی پشتیبان در غالب Image از ویندوز این است که وقتی سیستم شما با مشکل روبرو شد، شما می ‌توانید با استفاده از بازیابی Image دریافت شده، تنظیمات سیستم خود را به حالتی برگردانید که به خوبی فعالیت می کرد و شما با آن آشنا بودید. با استفاده از این روش دیگر احتیاجی نیست که ویندوز و یا اپلیکیشن ‌های خود را دوباره نصب کنید.

البته لازم به ذکر است که دریافت نسخه ی پشتیبان در قالب یک Image از سیستم خالی از مشکل هم نمی باشد. یکی از ایرادات این روش این است که شما نمی ‌توانید ایمیج دریافت شده به عنوان نسخه ی پشتیبان را در سایر کامپیوتر‌های مورد استفاده قرار بدهید. همانگونه که نمی‌ت وانید هارد کامپیوتر خود را به یک کامپیوتر دیگر متصل نمایید و منتظر باشید که همه چیز به خوبی و درستی به کار خود ادامه دهد.

بعضی از نرم افزار‌های شخص ثالث، البته نسخه ها‌ی حرفه‌‌ ای و غیر رایگان، قابلیت های جذابی را برای تهیه ی نسخه ی پشتیبان از ویندوز برای کاربران فراهم می آورند که در بکاپ گیری عادی با استفاده از ویندوز امکان انجام این کارها وجود ندارد.

البته بدون استفاده از این نرم افزار‌ها نیز می‌ت وانید از سیستم عامل کامپیوتر خود نیز یک نسخه ی پشتیبان تهیه کنید و Image مربوط به آن را ذخیره سازی کنید. در این بخش تصمیم داریم تا به آموزش نحوه ی دریافت نسخه ی پشتیبان از سیستم عامل‌ های ویندوزی بپردازیم.

مرحله اول: System Image Backup را باز کنید

پروسه ی یافتن System Image Backup در نسخه های مختلف ویندوز، ویندوز 7 ، ویندوز 8 و ویندوز 10 متفاوت می باشد. در نتیجه باید فرآیند پیدا کردن تمامی آن‌ ها را جداگانه برایتان توضیح بدهیم:

  • در ویندوز 10

در سیستم عامل ویندوز 10، بر روی کلید Start کلیک کنید و در بخش سرچ، Backup را جستجو نمایید و در نتایج یافت شده گزینه ‌ی نشان داده شده در تصویر پایین را انتخاب نمایید.

نسخه پشتیبان تصویری

از پنجره‌ ی پیش رو، لینک مربوط به Create a system image را انتخاب نمایید.

نسخه پشتیبان تصویری

  • در ویندوز 8

در سیستم عامل ویندوز 8 دکمه ی Start را بزنید و سپس عبارت file history را سرچ کنید. در نتایج نشان داده شده File History را انتخاب کنید.

نسخه پشتیبان تصویری

در پنجره‌ ی پیش روی خود گزینه ی System Image Backup را انتخاب کنید.

نسخه پشتیبان تصویری

  • در ویندوز 7

کلید استارت را بزنید و سپس بر روی فلش کناری Getting Started کلیک نمایید. اکنون گزینه‌ ی Back up your files را انتخاب کنید.

 نسخه پشتیبان تصویری

در پنجره ی پیش رو بر روی لینک Create a system image کلیک کنید.

نسخه پشتیبان تصویری

مرحله دوم: نحوه Image گرفتن از ویندوز

زمانی که ابزار مربوط به تهیه ی نسخه ی پشتیبان و یا همان Image گرفتن از سیستم عامل را اجرا نمودید، ادامه‌ ی فرآیند در تمامی ویندوز‌ها یکسان خواهد شد. زمانی که برای نخستین بار ابزار مذکور را اجرا کردید، تمامی درایو‌های شما به منظور پیدا کردن یک هارد اکسترنال و یا درایو خارجی نظیر دی وی دی رام اسکن می گردد. مسیری که قصد دارید Image در آن ذخیره گردد را انتخاب کنید و سپس بر روی گزینه‌ ی Next کلیک کنید.

بیشتر بخوانید  ضعف‌های امنیتی اینتل ، علت ناامنی ویندوز 7

نسخه پشتیبان تصویری

به صورت پیش فرض، این ابزار فقط از درایو خود سیستم عامل (C:) نسخه ی پشتیبان تهیه می نماید. شما می ‌توانید سایر درایوها را که قصد دارید از آن ‌ها هم نسخه ی پشتیبان تهیه نمایید را انتخاب کنید. باید به خاطر داشته باشید که با افزودن هر کدام از درایوها، حجم Image نهایی نیز افزایش خواهد یافت.

نسخه پشتیبان تصویری

در صفحه ‌ی بعد باید کارهایی را که انجام داده اید، تایید کنید. در این بخش می ‌توانید حجم نهایی Image خود را هم مشاهده کنید. در صورتی که همه چیز سر جای خود بود، می ‌توانید گزینه‌ ی Start Backup را انتخاب کنید تا فرآیند Image گرفتن از سیستم عامل شما آغاز گردد.

نسخه پشتیبان تصویری

با انتخاب این گزینه می ‌توانید یک نوار ابزار را مشاهده نمایید که فرایند پشتیبان گیری به این سبک را به تصویر می‌ کشد.

نسخه پشتیبان تصویری

این فرایند احتمال دارد مدت زمانی طول بکشد. در مثالی که در تصاویر مشاهده می کنید، حجم Image ۳۱۹ گیگابایت شده است. پروسه ای که در تصویر مشاهده می کنید تقریبا ۲.۵ ساعت به طول انجامید. بر اساس میزان قدرت سیستم و حجم انتخاب شده برای نهیه ی نسخه ی پشتیبان، زمان مورد نیاز متفاوت می باشد.

نسخه پشتیبان تصویری

مرحله سوم: ساخت یک دیسک به منظور تعمیر سیستم عامل

زمانی که فرآیند تهیه ی نسخه ی پشتیبان به اتمام رسید، ویندوز برای شما گزینه ‌ای را به نمایش می گذارد که می ‌توانید با استفاده از این گزینه یک دیسک به منظور تعمیر ویندوز ایجاد کنید. شما می ‌توانید از دیسک مذکور به منظور بازگردانی سیستم عامل معیوب خود به شکلی که به درستی کار می‌ کرد، استفاده نمایید. توصیه ی ما به شما این است که قطعا این کار را انجام داده و یک دیسک به منظور تعمیر سیستم عامل ویندوز بسازید.

نسخه پشتیبان تصویری

درایوی که قصد دارید تبدیل به دیسک تعمیر ویندوز نمایید، انتخاب کنید.

نسخه پشتیبان تصویری

هر موقع که تصمیم داشتید سیستم عامل خود را با استفاده از Image پشتیبان گرفته شده، بازیابی نمایید، گزینه‌ های بسیاری از طریق این دیسک برایتان شما نمایش داده خواهد شد.

همانگونه که مشاهده کردید، تهیه ی نسخه ی پشتیبان از کامپیوتر و ایجاد یک Image از فایل ‌های ذخیره سازی شده در درایو‌ها، فعالیتی زمان بر می باشد. در نهایت توصیه داریم که این کار را وقتی انجام دهید که احتیاجی به استفاده از کامپیوتر نمی باشد.

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

 

منبع: howtogeek

4.5/5 - (4 امتیاز)

نظرات در مورد : چگونه از ویندوزهای 7، 8 و یا 10 نسخه پشتیبان تصویری بگیریم ؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *