چه عواملی باعث بروز ام اس در افراد سالم می‌شود؟

ام اس

طبق آخرین تحقیقات این مسئله ثابت شده است که چهارعامل اصلی وجود دارد که باعث بروز بیمار ام اس می‌شود. محققان تیم درمان و پژوهش ام اس آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی اظهار داشته اند که بیماری نام برده شده یک بیماری التهابی و خودایمنی بوده که سیستم ایمنی بدن اشتباها به سیستم عصبی مرکزی حمله کرده و با تخریب پوشش این سلول های عصبی باعث بدتر بیماری ام اس می شود.

همچنین این تیم تحقیقاتی افزود که این بیماری یک عارضه ی پیچیده ی محیطی- متابولیکی بوده که مواردی مثل ابتلا به نوعی عفونت ویروسی یا مسمومیت با فلزات سنگین یا استعمال دخانیات، چاقی دوران کودکی، کمبود ویتامین D، عادات غذایی ناسالم و… باعث می شود که فرد به این بیماری مبتلا شود. با وجود اینکه قبلا دانشمندان بر این باور بودند که این بیماری از طریق ژنتیکی می تواند به ارث برسد اما تیم تحقیقاتی با وجود مطالعاتی که داشته اند به این نتیجه رسیده اند که تاثیر ژنتیک درباره ابن بیماری خیلی کم است و بیشتر ۴ عامل محیطی هستند که خطر ابتلا به بیماری را بیشتر می کند.

ام اساولین عامل خطر ابتلا به این بیماری،  ویروس اپشتن ویروس بار است. این ویروس دستگاه تنفسی و همچنین غدد لنفاوی و کبد را درگیر میکند. این ویروس بیشتر رنج های سنی پایین و میان سال را مبتلا میکند، بعد از ابتلا به این ویروس علائمی همچون گلو درد،خستگی،تب،تورم غدد لنفاوی ناحیه ی گردن را خواهید داشت. سابقه ی ابتلا به این ویروس به عنوان یکی از عوامل خطرناک ابتلا به بیماری ام اس شناخته شده است.

عامل دیگری که وجود دارد کمبود ویتامینD است. این ویتامین یکی از اصلی ترین عوامل تنظیم سیستم ایمنی بدن است که طبق تحقیقات انجام شده کمبود این ویتامین یکی از دلایل اصلی ابتلا به ام اس است. محققان معتقدند که مناسب ترین سطح سرمی ویتامینD برای پیشگیری از ابتلا به ام اس بیش از ۵۰ Ng/ml است.

عامل سوم چاقی است که التهابی مزمن به شما می آید و ابتلا به آن در دوره ی کودکی خطر بیماری های التهابی را در سنین بالا تر افزایش می دهد. چاقو و افزایش بافت چربی احشایی باعث رها شدن واسطه های التهابی مثل هیستامین می شود که این عوامل باعث افزایش احتمال ابتلا به ام اس می گردد.

بیشتر بخوانید  علت ام اس چیست؟

عامل چهارم استعمال دخانیات به خصوص سیگار است البته هنوز به خوبی مکانیسم اثر آن در رابطه با ام اس مشخص نیست اما اثر سیگار کشیدن بر روی ایجاد التهاب و تحریک سیستم ایمنی می تواند از علل آن باشد.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : چه عواملی باعث بروز ام اس در افراد سالم می‌شود؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *