پیش بینی احتمالی مرگ از روی اختلالات خواب

اختلالات خواب

بسیاری از افراد دوست دارند که زمان دقیق مرگ خود را بدانند و یا حداقل به صورت تخمینی از زمان آن آگاه گردند ولی در این میان پیش بینی زمان مرگ افراد به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن ها می تواند اختلالات خواب باشد و پژوهشگران در این خصوص مطالعات بسیاری را انجام داده اند.

نتایج مطالعات اخیر نشان می‌ دهد که در طول مدت تنفس‌ های غیرعادی در زمان خواب عامل پیش بینی کننده ی بهتری برای بیان احتمال خطر مرگ در زنان و مردان می باشد. آپنه خواب انسدادی، در اصطلاح موقت نفس کشیدن در هنگام خواب می باشد. دکتر متیو باتلر، سرپرست یکی از تیم های تحقیقاتی، در این خصوص بیان داشته است:

تمامی این نتایج برخلاف نظر برخی از افراد، عادی به نظر می‌رسند زیرا دوره‌ های کوتاه‌ تر نفس کشیدن‌ های مختل شده نمایش دهنده ی آستانه ی تحریک پایین می باشد که با قطع کردن خواب، افزایش حالت سمپاتیک و ریسک بالاتر فشارخون بالا مرتبط می گردد.

اختلالات خواب

شرکت کنندگان در این پروژه ی تحقیقاتی جدید مبتلا به آپنه‌ ها و هیپوپنه‌ های کوتاه بوده و در طول یک مدت طولانی تحت نظر بودن، در معرض خطر بالاتر مرگ قرار گرفته بودند. مطالعات پیشین نشان داده‌ اند که اندوکس آپنه – هیپوپنه، یکی از شایع ترین شاخص مورد نظر در خصوص شدت آپنه ی خواب، با مرگ و میر و بیماری قلبی مرتبط می باشد. در طی این مطالعات، گزارشات 5712 شخص با میانگین سنی 63 سال مورد بررسی پژوهشگران قرار گرفت. تعداد زنان و مردان شرکت کننده تقریبا با هم یکسان بودند و به مدت بالغ بر 11 سال تحت نظر پژوهشگران قرار داشتند.

مطالعات نشان داد که شرکت‌ کنندگان دارای کوتاه‌ ترین مدت زمان نفس کشیدن، 31 درصد بیشتر در معرض مرگ و میر قرار دارند. سایر مطالعات نشان داده‌ اند که مسئله ی آپنه ی خواب بیماری شدیدا ارثی می باشد و در زنان بیشتر شایع می باشد.

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : پیش بینی احتمالی مرگ از روی اختلالات خواب

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *