نابغه ایرانی مغز متفکر پروژه عظیم ساخت قدرتمندترین شتاب دهنده ذرات دنیا

مغز متفکر پروژه قدرتمندترین شتاب دهنده ذرات دنیا

چین از نابغه ایرانی، پروفسور نیما ارکانی، حامد برای پیشبرد پروژه عظیم شتاب دهنده خود که فاز نخست آن در سال ۲۰۲۰ آغاز خواهد شد دعوت کرده است. چین تصمیم گرفته محصول نهایی دو برابر شتاب دهنده LHC اروپا و ۷ برابر قدرتمندتر از آن باشد.همچنین شهر Qinhuangdao در شمال چین و در ابتدای دیوار بزرگ مکان احتمالی برای ساخت این پروژه در اعماق زمین خواهد بود.

شتاب دهنده LHC سرن در اروپا با داشتن تونل بزرگی به درازای ۲۷ کیلومتر بزرگترین ماشین واحد در دنیا شناخته می شود، اما تونل برخورد دهنده پوزیترون الکترون چرخشی مدور (CEPC) چین بین ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر درازا خواهد داشت.
دانشمندان امید دارند تا بعد از اتمام این پروژه پاسخی برای معماهایی نظیر ماده تاریک، انفجار بزرگ و سیاه چاله ها پیدا شود.

1922229نیما ارکانی‌حامد فیزیکدان در زمینه فیزیک ذره‌ای و نظریه ریسمان کاربردی است.گفتنی است پدر و مادر وی هر دو فیزیک دان بودند که بعد از انقلاب به کانادامهاجرت کردند. او همچنین در سال ۲۰۱۲ به دلیل کار بر روی هیگز کوچک موفق به دریافت جایزه فیزیک بنیادی شد.
نیما که از ۱۴ سالگی در نظریه و قوانین نیوتون تحقیق کرده در حال حاضر استاد دانشگاه هاروارد و دارای کرسی استادی در دانشگاه پرینستون است. این کرسی از سال ۱۹۳۳ تا ۱۹۵۵ در انحصار آلبرت انیشتن بود.

وی درمورد این پروژه گفت : بدون شک چین در آینده پیشگام تمام کشورهای جهان در این عرصه خواهد بود.یک شهر دایره ای شکل منحصربفرد را تصور کنید که در این پروژه شکل می گیرد و پیشگامان فیزیک ذرات از سراسر جهان در آن حضور پیدا می کنند. در این شهر شرکتهای فعال در زمینه فناوریهای نوین فرصتی ایده آل برای توسعه تحقیقات خود خواهند داشت.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که عده ای نیما ارکانی را انیشتن حال خطاب می کنند.

 

4.9/5 - (74 امتیاز)

نظرات در مورد : نابغه ایرانی مغز متفکر پروژه عظیم ساخت قدرتمندترین شتاب دهنده ذرات دنیا

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. دانشمندان ایرانی فوق العاده هستند و تجربه های زیادی در راه علم و دانش دارند و می توانند خدمات ارزنده ای در جامعه ما بکنند.ان ها همچنین در راه کشور تلاش ها و کوشش های زیادی می کنند و در راه این سختی های زیادی متحمل می شوند