ویژگی های نسخه پیش نمایش اندروید P

اندروید P

شرکت گوگل , بعد از مدت ها انتظار نسخه پیش‌ نمایش توسعه‌ دهندگان سیستم‌ عامل اندروید P را به صورت رسمی معرفی کرد، این نسخه برای گوشی های پیکسل مناسب است. چند سالی است که شرکت گوگل قصد نسخه پیش‌ نمایش سیستم‌ عامل اندروید را در ماه اخر سال یا در فروردین منتشر می کند. امسال نیز به رسم هر سال، گوگل نسخه پیش نمایش اندروید P را به عنوان سیستم عامل جدید اندروید برای گوشی های خود منتشر کرده است. برای این نسخه هنوز اسم تجاری خاصی در نظر گرفته نشده است و فعلا با نام اندروید P شناخته شده است.

بسیاری از افراد طبق عادتی که دارند به محض ارائه یک نسخه اندروید جدید، گوشی خود را به روز رسانی می کنند اما باید به این افراد هشدار داد که این نسخه فقط برای توسعه دهندگان مورد استفاده قرار می گیرند. دیو بروک که مدیریت بخش اندروید در گوگل را بر عهده دارد این نسخه را یک مسیر جدیدی برای توسعه دهندگان دانسته که از طریق آن می توانند سریع تر از تغییرات و ویژگی های موجود آگاه شده و راحت تر به برنامه ها و محصولاتی که در اختیار این افراد قرار می گیرد، دسترسی داشته باشند.

اندروید P

اندروید P برنامه هایی را که کم تر مورد استفاده قرار می گیرند، محدود می کند؛ این محدودیت به این صورت است برنامه هایی که چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند امکان دسترسی به دوربین , اکثر سنسور ها و میکروفون را نخواهند داشت. از دیگر تغییراتی که این اندروید ایجاد کرده است , API جدید با عنوان Multi Camera است که به برنامه ها اجازه می دهد به بیش از یک سنسور دسترسی داشته باشند. این قابلیت در گوشی هایی که در پنل پشتی خود دو سنسور دارند بسیار مفید می باشد.

در زمینه پخش فیلم و تصویر نیز باید بگوییم بیشتر کدهای فیلم ها از جمله فرمت‌ های HDR VP9 Profile 2 و HEIC و فرمت های فشرده‌ سازی HEIC را قابل اجرا می سازد. شرکت گوگل اعلام کرده است تا آخر سال جاری قابلیت های پخش فایل‌ های چند رسانه‌ ای را خواهد داشت. از ویژگی های جالبی که می توان در این نسخه به آن اشاره کرد، پشتیبانی از Wi-Fi RTT می باشد , این امر باعث باعث بهبود سرعت اینترنت شده و تاخیر ها را به حداقل می رساند.

برنامه‌ هایی که به زبان Kotlin نوشته شده اند از طریق ART و بهبود عملکرد آن بهتر اجرا شده و مشکلات قبلی آن بر طرف شده است. قابلیت Auto fill ارتقأ یافته و دیگر نیازی نیست اطلاعات را به صورت دستی وارد کرد. برای جلوگیری از مشکلات و استفاده راحت تر و بهره مندی کامل از امکانات، گوگل به توسعه‌ دهندگان توصیه کرده است از API های جدید , در سیستم های عامل خود استفاده کنند. نوتیفیکیشن‌ بار نیز در این میان دچار تغییراتی شده است و همچنین فضا و محیط آن از نظر طراحی دچار تغییراتی شده است. همچنین شاهد تغییراتی نیز در منوی تنظیمات هستیم , این تغییرات امکان دسترسی آسان تر و سریع تری را برای کاربران فراهم کرده است.

اندروید P

در این میان به امکاناتی نیز اشاره شده است که هنوز به طور قطعی تأیید نشده است اما به احتمال زیاد پیش بینی شده است امکاناتی از جمله پنل نوتیفیکیشن , استیکر ها , ویژگی پاسخ‌ دهی هوشمند یا Smart Replies و ویژگی های دیگری نیز با عملکرد بهتر و به صورت ارتقأ یافته در اختیار کابران قرار خواهد گرفت. در ظاهر سیستم‌ عامل اندروید نیز تغییراتی ایجاد خواهد شد اما چگونگی این تغییرات هنوز توسط گوگل اعلام نشده است و نمی توان گفت که این ویژگی ها به طور به حتمی در این نسخه اجرا می شوند یا نه , اما بدون شک پس از بررسی واکنش توسعه دهندگان برخی از ویژگی ها به آن اضافه خواهد شد یا تعدادی از امکانات آن حذف شده یا تغییر خواهند کرد.

پشتیبانی از Notch , یکی دیگر از ویژگی هایی است که در سیستم عامل اندروید پی می درخشد و جلب توجه می کند , منظور از Notch بریدگی هایی است که در بالای صفحه نمایش گوشی ها دیده می شود , با توجه به شرایطی که همه برند ها گوشی هایی با صفحه نمایش با بالای بریده شده تولید می کنند , بدون شک شرکت گوگل نیز از گوشی هایی از این قبیل را مد نظر خود قرار خواهد داد و با استفاده از سیستم عامل اندروید پی , توانسته یک ویژگی تحت عنوان display cutout support را ایجاد نماید , با استفاده از این برنامه می توان بالای صفحه نمایشگر را شبیه به بریدگی کرد. با وجود نرم افزار هایی که شرکت گوگل ارائه می دهد می توان حالت های مختلفی را برای ویژگی Notch در سیستم عامل اندروید P انتخاب کرد.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : ویژگی های نسخه پیش نمایش اندروید P

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *