نحوه نصب لینوکس در سیستم عامل مک

نصب لینوکس

یکی از سیستم عامل هایی که کاربران کامپیوترها به عنوان یک سیستم عامل غیر قابل استفاده می دانند، سیستم عامل مک می باشد. کمپانی اپل تنها کمپانی است که از این سیستم عامل استفاده می نماید و بسیاری از افراد نیز با استفاده از این سیستم عامل وارد فضای اینترنت می شوند اما در این میان بسیاری از افراد تصور می کنند که نمی توان بر روی لپ تاپ های کمپانی اپل سیستم عامل دیگری نصب کرد.

علاوه بر تصور رایج میان کاربران،‌ قابلیت نصب سیستم عامل لینوکس بر روی لپ‌ تاپ‌ های مک وجود دارد. هرچند انجام این کار خیلی راحت و آسان نیست اما بر اساس پشتیبانی‌ های جدید لینوکس از سخت‌ افزارهای کمپانی اپل،‌ این کار بسیار راحت‌ تر از گذشته شده است. البته باید به این نکته اشاره داشته باشیم که فقط سیستم‌‌ عامل‌ های اصلی لینوکس از دستگاه های دارای سیستم عامل مک پشتیبانی می نمایند. ‌پس در صورتی که فردی قصد داشته باشد سیستم عامل لینوکس را بر روی سیستم عامل مک نصب نماید، ‌باید فقط از میان گزینه های مختلف لینوکس Ubusntu، Fedor، OpenSUSE و Debian یکی را انتخاب نماید. هر چند می‌ توان چند زیر شاخه ی لینوکس Ubuntu نظیر Elementary OS و یا Linux Mint را نیز بر روی سیستم‌ عامل های مک نصب نمود.

دلیل اینکه شخصی مجبور است تا به منظور تغییر سیستم‌ عامل مک خود به سیستم عامل لینوکس، فقط از میان این گزینه‌ ها یکی را انتخاب نماید، کاملا معلوم است که توزیع‌ های لینوکس اصلی بر روی سازگاری هرچه بیشتر سخت‌ افزارهای سیستم عامل مک با لینوکس فعالیت داشته اند که این موضوع در سایر نسخه ها لینوکس اتفاق نیوفتاده است. لینوکس در نسخه ی Ubuntu تا به امروز بهترین سازگاری را با سیستم‌ عامل های مک دارا می باشد، به همین دلیل در این بخش، آموزش نحوه ی نصب این توزیع از لینوکس برای شما شرح داده شده است. اساسا استفاده از دیگر توزیع‌ های اصلی سیستم عامل لینوکس به جز Ubuntu احتمال دارد تا خطراتی را برای شما به همراه داشته باشد.

فلش مموری های قابل بوت شدن

یکی از اصلی ترین کارها به منظور نصب لینوکس بر روی هر کامپیوتر، تهیه ی یک فلش مموری قابل بوت و یا یک درایو قابل بوت (bootable USB) می باشد. حتی تهیه ی این فلش مموری برای مدل‌ های جدیدتر مک بوک های اپل واجب‌ تر از گذشته نیز شده است، زیرا سیستم‌ های جدید مک‌ب وک، DVD Driver ندارند. در آغاز کار با استفاده از Disk Utility باید درایور فلش خود را شناسایی و سپس فرمت نمایید. یکی از اصلی ترین کارها این موضوع است، دقت داشته باشید که به هیچ عنوان این موضوع را فراموش نکنید. ‌زیرا پاک نکردن کامل محتویات موجود در روی فلش مموری احتمال دارد تا در بوت نشدن USB  در سیستم عامل مک تاثیرگذار باشد. زمانی که از خالی بودن فلش مموری خود اطمینان حاصل کردید،‌ زمان آن است که وارد مرحله ی بعدی شوید.

جدیدترین نسخه از نرم افزار Etcher، به عنوان نرم افزاری جدید که قابلیت آماده‌ سازی درایورهای قابل بوت را در اختیار کاربر قرار می‌د هد، مخصوص سیستم‌ عامل مک کمپانی اپل را دانلود نمایید، سپس فایل‌ (DMG (Apple Disk Image را Mount نموده و پس از آن مراحل نصب نرم‌ افزار Etcher را آغاز کنید. زمانی که مراحل نصب این نرم افزار به پایان رسید، یک فلش را به لپ تاپ خود متصل نموده و بعد نرم افزار Etcher را اجرا نمایید. دقیقا همزمان با اینکه نرم افزار Etcher در حال اجرا بوده و فلش مموری شما نیز به لپ‌ تاپ متصل می باشد،‌ جدیدترین نسخه از لینوکس Ubuntu را دانلود نمایید. زمانی که دانلود شما به پایان رسید به نرم افزار Etcher برگشته و گزینه ی Select Image را انتخاب نمایید.

اکنون بر روی مک بوک خود به دنبال فایل های ISO لینوکس Ubuntu بگردید و آن فایل را انتخاب نمایید تا توسط نرم‌افزار Etcher اجرا گردد. اجازه دهید تا فایل ISO به صورت کامل توسط نرم‌ افزار Load شود. زمانی که این پروسه به اتمام رسید، گزینه ی Flash در نرم‌افزار Etcher را انتخاب کنید تا bootable USB شما آماده گردد.

پارتیشن بندی

به علت حضور فایل‌ های فرمت APf اپل ، سیستم‌ عامل مک نمی‌ تواند لینوکس Ubuntu با روش‌ های همیشگی تشخیص خودکار، بوت نماید و به صورت دستی باید بوت شود. برخلاف تمامی مواقع و دقیقا مانند زمان هایی که یک فلش درایور Bootable تهیه می نمودید، این بار نیز باید همه ی کارها را به صورت دستی انجام دهید.

نصب لینوکس

بخش Disk Utility را بر روی سیستم‌ عامل مک اپل خود اجرا نموده و سپس گزینه ی View را انتخاب نمایید. سپس بر روی گزینه ی Show All Devices  کلیک نموده تا همه ی هارد درایوهای موجود بر روی سیستم عامل مک نمایش داده شوند. دو دفعه بر روی هارد درایو مورد نظر خود کلیک نمایید. سپس گزینه ی Partition را انتخاب کنید تا منوی Apple File System Space Sharing بالا بیاید. در این بخش گزینه Partition را بزنید تا امکان دسته‌ بندی هارد درایو مک بوک برای شما صادر گردد.

در قسمت پارتیشن‌ بندی بر روی کلید (+) کلیک نمایید تا یک پارتیشن جدید برای شما ایجاد گردد. حداقل فضای موجود در این پارتیشن باید 16 گیگابایت تعیین شود. اطمینان حاصل کنید که فرمت این پارتیشن بر روی گزینه (MS-DOS (FAT  تنظیم شده باشد. هرگز نگران فرمت این گزینه نباشید،‌ زیرا پارتیشن ساخته شده بعد ها تغییر فرمت می دهد.

بیشتر بخوانید  نحوه سفارشی کردن نشانگر ماوس در مک

نصب لینوکس

پس از ساخت یک پارتیشن جدید مخصوص لینوکس Ubuntu، بازهم کلید (+) را بفشارید و یک پارتیشن جدید و دوباره با فرمت (MS-DOS (FAT ایجاد نمایید. این بار عبارت SWAP را به عنوان نام آن انتخاب نموده و فضاهای موجود بر روی آن را به طور دقیق برابر با میزان رم (RAM) مک بوک خود را انتخاب نمایید.

نصب لینوکس

زمانی که همه ی تنظیمات مربوط به بخش پارتیشن‌ بندی را تمام کردید،‌ در قسمت Disk Utility بر روی گزینه ی Apply کلیک نمایید تا تغییرات جدید اعمال گردد. دوباره فلش درایو دارای نسخه ی قابل بوت لینوکس Ubuntu را به لپ‌ تاپ متصل و آن را Restart کنید. در زمان Restart شدن مک بوک،‌ یکی از گزینه های option را انتخاب نمایید. فشردن کلید option به شما این قابلیت را در اختیار شما قرار می‌ دهد تا درایو مورد نظرتان را انتخاب نمایید. نام این درایو EFI Boot می باشد.

طریقه نصب لینوکس بر روی مک بوک

تنظیمات مربوط به بخش پارتیشن‌ بندی در مک بوک سخت‌ ترین کاری است که باید کاربران انجام دهند. پس از انجام تمامی این مراحل،‌ تنها کاری که باید انجام بدهید گذراندن مراحل نصب لینوکس Ubuntu می باشد. مراحل نصب این نوع از سیستم عامل لینوکس بسیار راحت بوده و به راحتی می‌ توانید آن را انجام دهید. در ابتدای کار باید گزینه ی Install اوبونتو را در منوی پیش رو انتخاب نمایید.

نصب لینوکس

مراحل بعدی نصب لینوکس Ubuntu بر روی مک بوک به شرح زیر می باشد:

مرحله اول

گزینه ی Normal Installation را از صفحه ی setup انتخاب کرده و اطمینان حاصل نمایید و مطمئن شوید که تیک کناری گزینه ی install third party برای درایورهای اصلی سیستم عامل مک بوک خود را انتخاب نمایید.

نصب لینوکس

مرحله دوم

اکنون اجازه دهید تا سیستم عامل لینوکس، سیستم‌ عامل مک موجود بر روی لپ تاپ شما را شناسایی نمایید. پس از گذراندن تمامی این مراحل،‌ گزینه ی something else را انتخاب نمایید.

مرحله سوم

با انتخاب گزینه ی something else این امکان را دارید تا به منوی پارتیشن‌ بندی دسترسی پیدا کنید. در این منو با کلیک بر روی پارتیشن اوبونتو Fat32 آن را به رنگ تیره در بیاورید. این نکته را فراموش نکنید که لینوکس Ubuntu به منظور نمایش دادن این پارتیشن از بخش مگابایت به جای گیگابایت استفاده می نماید که در این شرایط به منظور دسترسی به مقدار پارتیشن دلخواه خود باید آن را به مگابایت تبدیل نمایید. زمانی که گزینه ی اوبونتو FAT را انتخاب نمودید، بر روی کلید change کلیک کرده تا مجددا منوی پارتیشن‌ بندی برای شما نمایان گردد. منوی روبروی Use as را، بر روی گزینه Ext4 قرار دهید و سپس تیک کنار گزینه ی format فرمت را انتخاب نمایید. در بخش Mount point نیز کاراکتر اسلش ( / ) را تایپ نمایید.

مرحله چهارم

پارتیشن دوم FAT را پیدا کنید. توجه داشته باشید که در مرحله ی پارتیشن‌ بندی نام آن را SWAP انتخاب کرده بودید. با یک بار کلیک بر روی این پارتیشن،‌ این گزینه برای شما پر رنگ خواهد شد و سپس باید بر روی گزینه ی change کلیک نمایید. در زیر منوی Use as به دنبال گزینه ی swap area باشید و آن را انتخاب نمایید و سپس بر روی OK کلیک کنید.

مرحله پنجم

به پایین صفحه رفته و گزینه ی Device for boot loader را بر روی پارتیشن اصلی لینوکس اوبونتو تنظیم نمایید. در صورتی که از نام پارتیشن اصلی اوبونتو اطمینان ندارید، وارد منوی پارتیشن‌ بندی شوید و نامی که در برابر کاراکتر ( / ) قرار گرفته را در صفحه ی انتخاب boot loader وارد نمایید.

مرحله ششم

اکنون بر روی گزینه ی Install Now کلیک کرده تا فرآیند نصب لینوکس Ubuntu آغاز گردد. پس از آن بخش زمانی خود را انتخاب نمایید و سپس یک Username و Password برای لینوکس Ubuntu تعیین کنید. در آخر دیگر تنظیمات ابتدایی پس از نصب یک سیستم‌ عامل جدید را انجام دهید.

نصب لینوکس

مرحله هفتم

اکنون سیستم‌ عامل مک بوک خود را Restart نمایید، این بار به جای macOS، سیستم‌ عامل لینوکس Ubuntu بر روی مک بوک شما Load می گردد. این نکته را فراموش نکنید که هر زمان خواستید وارد سیستم عامل مک اپل اپل بشوید،‌ می‌ توانید به راحتی تم لینوکس Ubuntu را به شکل سیستم‌ عامل مک در آورید.

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

 

منبع: addictivetips

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : نحوه نصب لینوکس در سیستم عامل مک

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *