مفهوم تنخواه در حسابداری چیست؟ [رپورتاژ آگهی]

تنخواه

یکی از اصطلاحاتی که در نرم افزار مالی و حسابداری وجود دارد و کاربرد زیادی هم دارد تنخواه است. در یک شرکت یا موسسه افراد یا اشخاصی هستند که مقدار قابل توجهی بودجه به آن ها داده می شود که برای آن شرکت یا موسسه وسایلی را خریداری کنند و یا در مواقعی که به وسیله ای به صورت فوری نیاز است آن را تهیه نمایند. به این وجه نقدی که برای این مواقع در نظر گرفته شده تنخواه گفته می شود. این مفهوم کاربرد وسیعی در نرم افزار مدیریت تولید دارد.

تنخواه چیست ؟

از جمله افرادی که می توانند این وجه نقد را نگه دارند می توان به رئیس حسابداری و یا حسابدار اشاره کرد که به آن ها تنخواه دار می گویند و در ازای این وجه نقد از آن ها ضمانت گرفته خواهد شد.

وجه مورد نظری که در اختیار تنخواه گردان قرار می گیرد می تواند متغیر باشد و به 2 صورت تقسیم می شود:

  • با توجه به نیازهای شرکت مبلغی در اختیار تنخواه گردان قرار می گیرد که این روند از طریق بدهکار کردن حساب و بستانکار کردن حساب موجودی نقد تنخواه گردان انجام می شود.
  • تنخواه دار از محل وجه تنخواه اطلاع دارد و هر زمان می تواند از آن برای مخارج مجاز استفاده کند و فاکتور های مربوط به این هزینه ها را پیش خود نگه می دارد و زمانی که این فاکتوها را با هم جمع می کنند باید با مقدار اولیه تنخواه برابر باشد.

چرا باید یک تنخواه گردان داشته باشیم؟

ما به 3 دلیل از تنخواه گردان استفاده می کنیم:

  • پرداخت سریع و به موقع: در زمانی که بخواهیم هزینه ی جزئی و یا هزینه چیزهایی را پرداخت کنیم که جنبه ضروری دارند و دسترسی به بانک نیز وجود ندارد از این وجه استفاده می شود.
  • پایین آمدن حجم پرداخت های بانکی: در زمانی پرداخت هزینه ها از طریق بانک انجام شود، هر چه تعداد پرداختها بیشتر شود باعث کند شدن امر پرداخت و بیشتر شدن عملیات حسابداری می شود.
  • استفاده به موقع و کنترل وجه نقد: استفاده از روش تنخواه گردان باعث می شود تا کنترل بیشتری روی وجه نقد داشته باشیم.
بیشتر بخوانید  آشنایی با نرم افزار حسابداری آنلاین

افرادی که تنخواه در اختیار آن هاست زمانی می توانند از دیگران وجه دریافت کنند که نیاز به تمدید دوباره تنخواه باشد و همه پرداخت ها و هزینه های واریزی تنخواه گردان در حساب ثبت خواهد شد.

استفاده از این عملیات در نرم افزار مالی و حسابداری رادان سافت موجود است و به راحتی می توانید آن را مدیریت کنید. همچنین از نرم افزار مدیریت انبار و نرم افزار خدمات پس از فروش نیز برای سهولت کار و پیش برد بهتر وظایف می توان استفاده کرد.

 

3.9/5 - (16 امتیاز)

نظرات در مورد : مفهوم تنخواه در حسابداری چیست؟ [رپورتاژ آگهی]

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *