مغز زنان دیرتر از مغز مردان پیر می شود / نتایج یافته های جدید

مغز زنان دیرتر از مغز مردان پیر می شود / نتایج یافته های جدید

جوان ماندن مغز یکی از موادی است که به عنوان یک ملاک مهم در عملکرد این عضو به شمار می رود و پیری این عضو در حقیقت سبب کاهش توانایی های آن می شود.مغز انسان حدود ۱۵۰۰ گرم وزن و حدود ۱۱۳۰ سانتیمتر مکعب در زنان و ۱۲۶۰ سانتیمتر مکعب در مردان حجم دارد.با این وجود از نظر ضریب هوشی و سایر عملکردها،هیچ تفاوت نورولوژیک بین مغز دو جنس مذکر و مونث تاکنون نشان داده نشده‌ است. گفتنی است بافت مغز بیشتر از جنس چربی است.
با این وجود در موارد زیادی نیز ساختار مغز این دو جنسیت با یکدیگر متفاوت است.

brain structureحال پژوهشگران مجارستانی طی آزمایشی که در آن مغز 53 مرد و 50  زن با میانگین سنی 32 سال را مورد آزمایش قرار دادند،به این نتیجه رسیدند که پیر شدن مغز زنان در مقایسه با مردان سرعت به مراتب کمتری دارد.در واقع نتیجه این تحقیق این موضوع را ثابت کرده که تفاوت‌های جنسیتی در ساختارهای تحت قشری مغز تأثیر قابل توجهی دارد.
طی این تحقیق مشخص شد که مردان، ماده خاکستری بیشتری از مغزشان را در مقایسه با زنان در قسمت های مشخصی از مغزشان می‌دهند،از این رو مشخص می شود که ساختارهای تحت قشری مغز تحت تاثیر پیری و جنسیت است.

محققان تاکیده کرده اند که تغییرات ساختار تحت قشری مغز با چندین اختلال عصبی از قبیل بیماری پارکینسون، اختلال بیش فعالی با کمبود توجه و موارد مشابه غیر مرتبط است. در واقع درک درست این تغییرات می‌تواند در تشخصی زود هنگام مشکلات یاد شده کمک شایانی کنند.

منبع : medicaldaily

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : مغز زنان دیرتر از مغز مردان پیر می شود / نتایج یافته های جدید

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *