معرفی کهکشان هایی با اسامی خارق العاده

پایان جهان

کهکشان‌ ها، جزیره‌ های فضایی بسیار شگفت‌ انگیزی هستند که واحدهای اساسی جهان هستی به شمار می‌ رود و شامل غبارها، ابرها، ستارگان، سیاره‌ ها، دنباله‌ دارها، تیرشهاب‌ ها، شهاب‌ سنگ‌ ها و میدان‌ های مغناطیسی و الکتریکی شدید و سخت می‌ باشند و یک کهکشان همه را در بر می‌ گیرد. اما نکته قابل توجه اینجاست با وجودی که یکی از بزرگترین تلسکوپ‌ های موجود، تاکنون هزار میلیون کهکشان را رصد کرده است، اما ما با چشم غیرمسلح، فقط سه کهکشان در پهنه آسمان مشاهده می‌ کنیم، کهکشان راه شیری ابر ماژلانی بزرگ و ابر ماژلانی کوچک. اما تلسکوپ‌ های عظیم دیگر بالغ بر این مقدار را رصد کرده و دانشمندان با تحقیقات خویش حدود یک میلیارد کهکشان را برآورد کرده‌ اند. و مهمتر آنکه هر کهکشان به طور متوسط سیصد هزار میلیون ستاره را در بر می‌ گیرد. ما در این مقاله به کهکشان های غیرمعمول با نام های شگفت انگیز می پردازیم. پس اگر به نجوم علاقه مندید، با ما همراه باشید.

Black Eye Galaxy

l

Messier 64 یا M64 دارای نام های دیگری از جمله کهکشان Black Eye یا Evil Eye می باشد. این نام ها با الهام از نوار تیره گرد و غبار اطراف یک هسته روشن انتخاب شده اند. این نوارهای سایه روشن احتمالا بدلیل برخورد دیگر کهکشان ها با همدیگر ایجاد شده اند. در سال 1990، دانشمندان گازی را در اطراف “سیاه چشم” یافتند که خلاف جهت عقربه های ساعت می چرخید و ستاره ها نزدیک به مرکز قرار گرفته بودند. ستاره شناسان شک کردند که این منطقه غیرمعمول حاصل بقایای یک کهکشان کوچکتر است که بیشتر از یک بیلیون سال پیش با سیاه چشم برخورد کرده بوده است. این کهکشان در صورت فلکی Coma Berenices قرار گرفته که حدود 17 میلیون سال نوری دور از زمین واقع است. کهکشان “سیاه چشم” توسط منجم چارلز مسیر در قرن 18ام کشف شد.

Sombrero Galaxy

pl

“کلاه مکزیکی” یک کهکشان مارپیچی است که شمایل کلاه مانند آن از زمین قابل مشاهده است. بیرونی ترین حلقه ستاره ها و تاج درخشان که در هسته مرکزی کهکشان قرار گرفته است، توهم مشاهده یک کلاه مکزیکی را ایجاد کرده است. کهکشان “کلاه مکزیکی” که به عنوان Messier 104 یا M104 حدود 28 میلیون سال نوری دور از زمین واقع شده است. این کهکشان یکی از بزرگترین اشیاء واقع در خوشه سنبله می باشد.

بیشتر بخوانید  شهاب سنگ عجیب با نام "Egg Rock" روی مریخ کشف شد

Cigar Galaxy

lk

کهکشان “سیگار” واقع در صورت فلکی دب اکبر حدود 13 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد. این کهکشان با نام Messier 82 یا M82 و همچنین کهکشان ستارگان انفجاری شناخته شده است. ستاره های منطقه مرکزی این کهکشان 10 بار سریعتر از کهکشان راه شیری هستند.

Sunflower Galaxy

jh

کهکشان Messier 63 یا M63 تحت عنوان کهکشان “گل آفتابگردان” شناخته می شود. نامگذاری این کهکشان از روی مارپیچ های تنگاتنگ درخشان آن که یادآور گل آفتابگردان است، شکل گرفته است. گل آفتابگردان حدود 27 میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد و واقع در صورت فلکی تازی ها می باشد. تابش درخشان این کهکشان به تازگی توسط ستاره های سفید-آبی غول پیکر شکل گرفته است.

Cartwheel Galaxy

pkm

کهکشان “چرخ ارابه” به چرخ واگن بزرگ شباهت دارد و فاصله آن 150000 سال نوری برآورد شده است. مرکز روشن و درخشان کهکشان تشعشعات پره های باریک حلقه ستاره ها را ایجاد کرده است. چرخ ارابه حدود 1.5 برابر اندازه کهکشان راه شیری می باشد. شمایل غیرعادی چرخ ارابه بوسیله تصادف کیهانی در میلیون ها سال پیش شکل گرفته است. در اصل شمایل این کهکشان یک مارپیچی بزرگ به همراه یک کهکشان کوچکتر در مرکز آن می باشد که تداعی گر سنگ انداختن روی سطح آب و مواج پیرامون آن است. چرخ ارابه 500 میلیون سال نوری از زمین فاصله گرفته و درصورت فلکی مجسمه ساز واقع شده است.

Tadpole Galaxy

km

یک برخورد کیهانی دیگر، کهکشان مارپیچی Arp 188 تحت عنوان کهکشان “بچه قورباغه” پدید آورده است که شباهت شگفت انگیزی به اجزای یک بچه قورباغه با همان سر بیضی مانند، بدن مارپیچی و دم بلند و دنباله دار دارد. این کهکشان جالب حدود 280000 سال نوری فاصله دارد و به خوشه های عظیم و درخشان ستاره آراسته گردیده است. این شمایل قورباغه طور به احتمال زیاد نتیجه برخورد کیهانی کهکشان ها بر اثر نیروهای گرانشی چرخشی بوده است.

4.6/5 - (19 امتیاز)

نظرات در مورد : معرفی کهکشان هایی با اسامی خارق العاده

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *