مروری بر گذشته ی درخشان سیستم عامل اندروید به مناسبت دهمین سالگرد عرضه ی آن توسط شرکت گوگل

سیستم عامل اندروید

همان طور که می دانید چند روز پیش دهمین سالگرد عرضه ی سیستم عامل اندروید توسط شرکت بزرگ گوگل را پشت سر گذاشتیم، این سیستم عامل در سال های کار کردش فراز ها و نشیب های زیادی را تجربه کرده است تا به دست آورد های در حال حاضرش برسد.

شاید مخترع و ابداع کنندی این سیستم عامل یعنی اندی رابین، هیچ وقت تصور نمی کرد که حاصل تلاش های او به قدری در دنیای امروزی فراگیر باشد که از هر ۱۰ گوشی موبایل ۸ عدد از آن ها از این سیستم عامل بهره ببرند. ما در اینجا می خواهیم عملکرد این سیستم عامل همراه با شرکت سازنده اش را بررسی کنیم که چطور به این پیشرفت و موفقیت در طول این ده سال دست یافت.

سیستم عامل اندرویددر سال ۲۰۰۳ برای اولین بار در شهر پالو آلتو ایالت کالیفرنیا شرکتی به اسم اندروید توسط چهار بنیانگذار به اسم های اندی رابین، کریس وات، ریچ ماینر، نیک سیرز پایه گذاری شد. آقای رابین هدف این پروژه را چنین بیان کرد که این پروژه را جهت توسعه ی اسمارت فون هایی هوشمند تر، که نسبت به تصمیمات و مکان مالک خود آگاه تر از سایر گوشی ها عمل کنند.

قابل توجه است که این شرکت نوپا در اوایل کارش این سیستم عامل را برای به کارگیری در دوربین های دیجیتال توسعه داده بود و با همین هدف توانست که سرمایه گذاران زیادی را به خودش جذب کند اما در حدود ۵ ماه بعد این کمپانی فهمید که دنیای دوربین های دیجیتال آن چنان هم پر سود و گسترده نیست. به همین خاطر این شرکت تازه تاسیس شده با تغییر موضوعی بزرگ رسما اعلام کرد که سیستم عامل اندروید برای بهره گیری در گوشی های موبایل و به عنوان رقیب اصلی سیستم عامل های سیمبین و ویندوز موبایل انتشار پیدا کرد.

سیستم عامل اندرویددر آن زمان به خاطر حکم رانی کمپانی شرکت بزرگ نوکیا و سیستم عامل سیمبین بر بازار، رابین به سختی توانست نظر سرمایه گذاران جدید را به خود برای صرف هزینه در این پروژه جلب کند. شاید افراد کمی پیش‌بینی می‌کرد که غول جستجوی اینترنتی یعنی شرکت بزرگ گوگل بخواهد شرکت تازه تاسیس شده و بی تجربه ی رابین و دوستانش را خریداری کند، اما در ماه جولای ۲۰۰۵ شرکت بزرگ گوگل کمپانی اندروید و همه ی کارمندان مهم و کاربردی این پروژه را خریداری نمود.

بیشتر بخوانید  چگونه ظاهر گوشی اندرویدی خود را شبیه به گوشی های آیفون کنیم ؟ | تبدیل اندروید به iOS

سیستم عامل اندرویدبعد از گذشت مدتی شرکت گوگل تیم حرفه ای را به رهبری مؤسس اندروید یعنی اندی رابین برای توسعه این شرکت مورد انتخاب قرار داد و به‌ طور مشخص اعلام شد که این پلتفرم بر پایه هسته لینوکس آماده ی عرضه خواهد شد. نکته ی جالب دیگر عرضه ی اولین نسخه ی گوشی بهره گرفته از سیستم عامل اندروید در سال ۲۰۰۶ بود که به همکاری شرکت بلک بری تولید شد که از کیبورد و دکمه های فیزیکی بهره می برد اما از بخت بد شرکت گوگل در همین زمان رقیب بزرگ آن شرکت اپل، اولین گوشی موبایل آیفون خودش را که صفحه ای کاملا لمسی داشت را عرضه کرد که همین باعث شد تا گوگل گوشی خودش را به آزمایشگاه برگرداند تا در اقداماتی مهم، همه ی اسناد سیستم عامل اندروید را برای تعامل به صورت لمسی تغییر دهد. سر انجام پس از تلاش های فراوان اولین گوشی لمسی اندرویدی توسط شرکت اچ تی سی عرضه شد.

سیستم عامل اندروید« از آن‌جایی‌که این دستگاه‌ ها (اسمارت‌ فون ‌ها) زندگی ما را شیرین‌تر خواهند کرد، هر نسخه از اندروید به اسم یکی از دسرها نام‌گذاری می‌شود» این جمله ی معروف باعث شد که هر کدام از نسخه های سیستم عامل اندروید به اسم یکی از دسر ها و شیرینی ها باشد. در دنیای امروزه همان طور که در اول این خبر هم گفتیم این سیستم عامل در حال حاضر یکی از مهمترین شرکت های دنیای تکنولوژی است و همچنین راه روشنی برای پیشرفت بیشتر دارد.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : مروری بر گذشته ی درخشان سیستم عامل اندروید به مناسبت دهمین سالگرد عرضه ی آن توسط شرکت گوگل

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *