فرانسوی نافرجام در بازار خودرو ایران ، نگاهی به پژو 2008

خودرو بانک پژو 2008

پژو 2008 را می توان یکی از بد شانس ترین خودروهای عرضه شده در ایران لقب داد. این خودرو به عنوان نخستین محصول پسابرجامی، با سر و صدای زیاد توسط ایران خودرو و پژو به بازار معرفی شد و در نمایشگاه های خودروی کشور، که تعداد آن ها کم نیست به صورت مداوم نمایش داده می شد، اما خبری از پیش فروش آن نبود و معمولا خودرو با درهای بسته به معرض نمایش گذاشته میشد.

پروسه تعیین تیپ و نوع پیشرانه و تعداد و نوع امکانات رفاهی نیز گویا به یک معضل برای ایران خودرو تبدیل شده بود و هر روز اخبار مختلفی در مورد قدرت و نوع پیشرانه و قیمت گذاری آن منتشر می شد. در ابتدا قرار بود این خودرو با موتور تنفس طبیعی و امکانات محدود و با قیمتی در محدوده 70 الی 80 میلیون تومان به بازار بیاید، اما این رویه در ادامه عوض شد و این شرکت تصمیم گرفت تا پژو 2008 را با موتور توربوشارژر و امکانات بیشتری و با قیمت بیشتر عرضه کند. قیمت این خودرو در تحویل های بعدی به صورت صعودی افزایش یافته است و اکنون در بازار، به رقمی بیش از دویست میلیون تومان دست یافته است.

پژو 2008 پس از عرضه در سری اول، با قیمتی فراتر از انتظار عرضه شد و با توجه به قیمت خودرو، به رقیبی برای رنو کپچر، سانگ یانگ تیوولی و دیگر کراس اوورهای چینی این رده، نظیر چری تیگو5، بی وای دی S6 و جک S5 تبدیل شد. در طی این مدت، پژو 2008 مورد فیس لیفت قرار گرفت و خوشبختانه ایران خودرو نسخه های پس از فیس لیفت را برای مونتاژ به ایران آورد. اتفاقی که در مورد پژو 301، شاهد آن نبودیم. تعلل بیش از حد ایران خودرو در راه اندازی خطوط تولید و عرضه پژو 2008 به بازار، موجب شد تا کرمان موتور با هیوندای i20 از ایران خودرو و پژو در سرعت عرضه به بازار پیشی بگیرد.

این رویه ایران خودرو همواره مورد سوال منتقدان بوده است، و این شرکت تصمیم ندارد تا رویه عرضه محصولات خود را جهانی کند، چرا که معمولا خودروسازان جهانی یک محصول را با طیف گسترده ای از موتورها، امکانات رفاهی و ویژگی های ظاهری در تیپ های مختلف عرضه می کنند، در صورتی که ایران خودرو به عرضه یک محصول تنها با یک تیپ علاقه دارد که رویه ای منسوخ در صنعت خودروسازی جهان است.

اما نقاط قوت و ضعف این فرانسوی بد شانس چه هستند؟ به جرات می توان طراحی پژو 2008 را به عنوان یک نکته قوت بزرگ برای آن ذکر کرد. پس از قطع همکاری پژو با استودیوهای طراحی صاحب نام، شاهد استفاده از سبکی عجیب و ناکارآمد در طراحی محصولات این شرکت، نظیر 407 بودیم که باعث بدنامی این شرکت شده بود. حال پژو اصول طراحی جدیدی را به کار گرفته است تا با بهره گیری از اصول طراحی مدرن، یک بدنه خوش تراش را برای محصول خویش ارمغان بیاورد. با کمی ارفاق، می توان پژو 2008 را زیباتر از رقیبان خود در این رده قیمتی یا سگمنت اش دانست.

بهره گیری از اصول طراحی مدرن، تنها به ظاهر خارجی خودرو محدود نشده و در داخل خودرو نیز، با یک کابین مدرن و پیشرفته روبرو هستیم. سبک طراحی جدید کابین پژو، موسوم به I-Cockpit فضایی لذت بخش را برای سرنشینان فراهم می آورد. علاوه بر آن، نور پردازی مناسب خودرو در شب، موجب می شود تا از رانندگی های شبانه لذت کافی را ببرید.

با وجود افزایش قیمت، ما از قوی تر شدن پیشرانه استقبال می کنیم. پیشرانه این خودرو نیز می تواند یکی از نقاط قوت این محصول باشد. این پیشرانه 1.6 لیتری THP با کمک سیستم توربو می تواند 165 اسب بخار قدرت و 240 نیوتون متر گشتاور تولید کند که با توجه به وزن مناسب خودرو، هیچ گاه با کمبود کشش و قدرت روبرو نخواهید شد. پیشرانه ذکر شده جز بهترین موتورهای پژو طبقه بندی می شود، هر چند دقت بیشتری را برای نگهداری می طلبد.

از آنجایی که پژو 2008 یک خودروی اروپایی است و در بازارهای اروپا عرضه می شود و اروپایی ها نیز در مورد ایمنی سختگیری های خاص خود را دارند، سطح گسترده ای از تجهیزات ایمنی را بر روی این خودرو شاهد هستیم که خوشبختانه و بر خلاف سراتو سایپا، اکثر آنها حذف نشده اند و خودروی ایمنی تحویل خریدار می شود.

در مورد نکات منفی، می توان قیمت را به عنوان اصلی ترین نقطه ضعف این خودرو بیان کرد. دلیلی ندارد مشتری همان مقدار هزینه ای را که برای یک محصول وارداتی می پردازد، برای یک محصول مونتاژی نیز پرداخت نماید. در حال حاضر این خودرو در بازار، 233 میلیون تومان قیمت دارد.

از سوی دیگر اکثر پژو 2008 های تحویلی به رنگ سفید هستند و تنوع رنگ کمی را در این خودرو می بینیم که ناشی از ضعف ایکاپ در مونتاژ محصولات است.حذف آپشن های رفاهی با وجود قیمت بالا، دیگر نقطه ضعف این خودروست. برخی آپشن ها همانند سانروف قابل نصب توسط مشتری نیستند و برای بسیاری از آپشن های دیگر، مشتری باید هزینه ای را از جیب خودش پرداخت نماید.

روند تحویل این خودرو چنان به طول انجامید که بعدا سایپا نیز خودرو سیتروئن C3 را به عنوان رقیب پژو 2008 معرفی کرد اما این خودرو نیز به دلیل تحریم های جدید هنوز نتوانسته به بازار ایران راه یابد.

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : فرانسوی نافرجام در بازار خودرو ایران ، نگاهی به پژو 2008

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *