عوارض پخت غذا در ظروف مسی

ظروف مسی

یکی از عواملی که در پخت غذا به شدت تاثیر گذار است , ظرفی است که در آن غذا را می پزیم. برخی از علوم پزشکی بیان کرده اند از آن جا که به هنگام پخت , برخی از عناصر ظروف مسی , روحی , تفلون چدن و … وارد غذا می شوند , چندان مناسب پخت نبوده و بهترین ظرف برای طبخ غذا ظروف پیرکس و شیشه ای است. اما طب سنتی نظری متفاوت داشته و معتقد است ظروف لعابی , سنگی , گلی و سفالی مناسب ترین ظرف برای تهیه غذا می باشند. در این میان نیز برخی ظروف مسی را برای این کار مناسب می دانند , در این جا بعضی از عوارض این کار را بررسی می کنیم.

اگر برای مدتی طولانی از ظروف مسی استفاده کنیم بدون شک مقدار زیادی مس را وارد بدن خود کرده و بدون شک به مشکلاتی از جمله بیش فعالی در کودکان , افسردگی و بی‌خوابی دچار می شویم. همچنین کمبود مس نیز باعث ایجاد اختلالاتی از جمله مشکلات پوستی , آنمی , توهمات شنوایی و … می گردد.

ظروف مسی

متخصصان تغذیه بیان کردند این باور که با تهیه غذا ور ظروف مسی میتوان مواد مغذی و املاح معدنی به بدن رساند , بسیار غلط است و اگر این مواد معدنی , مخصوصا مس , بیش از حد نیاز وارد بدن شود در کبد رسوب کرده و فرد دچار سر درد , سر گیجه , مسمومیت و تهوع می شود. همچنین از آن جا که وجود مس زیادی در غذا در جذب موادی از جمله آهن و کلسیم اختلال ایجاد کرده و منجر به دفع این مواد بدون جذب آن ها می شود , توصیه می شود از ظروف مسی لعاب دار استفاده شده و از ظرف های مسی که لعاب ندارند استفاده نکنند.

برخی دیگر از پزشکان متخصص تغذیه می گویند ظروف مسی که دارای پوششی از قلع هستند نیز برای استفاده روزانه مناسب بوده و مانع از ورود مس به غذا می شوند اما باید مراقب بود که ظروف نیز با کوچک‌ ترین خراش , پوشش قلع خود را از دست داده و دیگر محافظی برای جلوگیری از ورود مس به غذا نیستند.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : عوارض پخت غذا در ظروف مسی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *