عبور جریان الکتریکی از مغز برای افزایش وضوح دید

اگر شما نیاز به تمرکز بیشتر بر روی چیزی درهنگام نگاه کردن به آن دارید، ممکن است روزی نیاز به زدن عینک یا گذاشتن لنزدر چشمتان داشته باشید. دانشمندان دریافته اند که اگر جریان الکتریکی خفیفی از بخش خاصی از مغز عبور دهند، می توانند قدرت بصری را در پردازش اطلاعات تحت تاثیر قرار دهند، که نه تنها منجر به افزایش میزان تمرکز دید خواهد شد، احتمالا درک جدیدی از حس بینایی به ما خواهد داد.

عمل تحریک مغز با جریان الکتریکی درزمینه های مختلف مربوط به بهداشت و درمان موثر بوده است. این زمینه ها عبارتنداز: درمان اختلالات روانی، جلوگیری از حملات میگرن، توانبخشی به قربانیان سکته و حتی کمک به ما برای درس گرفتن ازاشتباهاتمان. بنابراین برا محققان دانشگاه واندربیلت، استفاده از این تکنولوژی تنها به منظور بهبود قدرت دید نبوده است.

جف وودمن، نویسنده و استادیار دروانشناسی دردانشگاه واندربیلت می گوید:”این در واقع یه ایده بسیار ساده است، این نوع از تحریک مغز، می تواند قدرت پردازش اطلاعات را در بخشهای دیگر مغز نیز بالا ببرد،بنابراین اگرما سیستم بینایی را تحریک کنیم، ایا می توانیم قدرت پردازش را بهبود دهیم؟ آیا میتوانیم قدرت دید شخصی را بهتر کنیم، نه در سطح چشم، ماننددرمان لیزیک یا عینک، بلکه به طور مستقیم در سطح مغز؟”

وودمن و تیم اون از 20 فرد سالم با قدرت دید طبیعی یا نزدیک به طبیعی استفاده کردند. به این افراد یک جفت خط یکسان نشان داده شد و سپس از آنها خواسته شد که بگویند این خطوط را کاملا موازی دیدند یا نه؟ نتیجه ای که از این آزمون خاص حاصل شد این بود که، به تست معمولی نمودارچشم در مطب دکتر دقت بیشتری داشته باشیم، که بنا به گفته محققان این دقت برای ارزیابی دقیقتر دید فرد لازم است.

در مرحله بعد یک جریان الکتریکی بسیار خفیف به منطقه بینایی واقع در پشت مغز افراد مورد بررسی حدودا برای 20 دقیقه داده شد. سپس دوباره خطوط یکسان به این افراد نشان داده شد، تقریبا 75 درصد گروه پیشرفت بینایی قابل توجهی از خود نشان دادند و این بهبود بینایی تا دو ساعت درآنها ادامه داشت.

محققان نسخه های مختلفی از این تستها را انجام دادند، همچون بررسی سطوح مختلف شدت، جهت جریان و محل الکترودها. آنها به این نتیجه دست یافتند که در این آزمایش محل قرارگیری الکترودها عامل مهم نتیجه گیری صحیح می باشد و باید الکترودها در بخش مخصوص بینایی در پشت مغز قرار گیرند.

به دنبال ارزیابی میزان افزایش قدرت بینایی با استفاده از این روش واینکه این روش تا چه حد می تواند در دنیای واقعی تفاوت ایجاد کند، محققان بر روی افرادی با دید معمولی مطالعه کردند. به طورمتوسط قدرت بینایی در افراد مورد مطالعه یک تا دو حرف از حروف تابلو تست بینایی افزایش یافت.

رابرت رینهارت نویسنده مسئول می گوید:”ما دیدیم افرادی که با قدرت دید ضعیفتری مراجعه می کنند، که ممکن است نیاز به عینک داشته باشند، بهبود دید قابل توجهی داشتند، در حالی که بر روی افراد دیگری که قدرت دید خوبی داشتند، تفاوت چندانی ایجاد نشد.”

با نظربه اینکه این آزمایش تاثیر خوبی در افزایش وضوح دید واقعی با تحریک مغز داشت، محققان دو ایده ارائه کردند. آنها می گویند یک نظریه می تواند به این صورت باشد که فرایند تحریک به سادگی باعث افزایش سیگنالهای بصری می شود و موجب پردازش سریعتر سلولهای عصبی خاصی می شوند. اما این احتمال نیز وجود دارد که تحریک مغز اثر نویز سفسدس ایجاد می کند که اطلاعات غیرضروری حذف شده و مغز می تواند موضوع اصلی را بسیار آسانتر تحلیل کند.

این روش می تواند راه جدیدی را برای دانشمندان جهت بررسی پیچیدگیهای بینایی انسان باز کند، هر چند آنها اشاره می کند که قبل از استفاده از این روش برای عموم، تست های بالینی موررد نیاز است.

رینهارت می گوید:”هم اکنون ما ابزاری در دست داریم که می تواند ابزاری گرانبها برای محققان به منظور بررسی سولات اساسی در مورد چگونگی عملکرد سیستم بصری باشد.”

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : عبور جریان الکتریکی از مغز برای افزایش وضوح دید

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *