سه روش به منظور تغییر DPI تصاویر

یکی از مواردی که هر عکاسی در زمان چاپ عکس به آن توجه دارد، میزان وضوع تصویر چاپ شده و کیفیت آن می باشد. قطعا برای شما نیز پیش آمده است که دوست داشته باشید یکی از عکس هایی که دارید را برای خود چاپ کنید ولی زمانی که فایل آن را در اختیار یک دفتر خدمات فنی قرار می دهید، پس از چاپ می بینید که تصویر چاپ شده یا خیلی مات می باشد ویا خیلی براق ! این موضوع ارتباط مستقیمی با میزان DPI تصویر دارد.

به این منشور که بخواهید تصویری را به صورت حرفه ای چاپ کنید باید درخصوص DPI اطلاعات کامل و کافی داشته باشید. در این مطلب قصد داریم هر آنچه که در مورد DPI باید بدانید را برای شما شرح دهیم.

1. DPI چیست؟

کلمه ی DPI مخفف عبارت dots-per-inch می باشد. به این معنا که تعداد نقاطی که در هر اینچ از یک تصویر قابل مشاهده می باشد. DPI یک پارامتر در چاپ محسوب می شود که به منظور تنظیم رزولوشن و کیفیت یک عکس در چاپ کارایی دارد. هر تصویر چاپ شده از میلیون‌ ها و یا حتی میلیارده نقطه ی کوچک جوهری شکل گرفته است. با تنظیم DPI در اصل برای دستگاه پرینتر خود مشخص می‌ کنید که در هر 1 اینچ مربع از هر تصویر، چندین نقطه ی جوهری استفاده گردد. به منظور درک صحیح پارامتر DPI باید بگوییم که از جایی اهمیت می یابد که دو عامل اساسی را در چاپ تصویر کنترل می کند:

  1. ابعاد چاپ تصویر: اساسا هر پیکسل در یک تصویر دیجیتالی برابر با یک نقطه در هر تصویر چاپی می باشد. در نتیجه اگر تصویری به ابعاد (عرض 1800 پیکسل با 300dpi) چاپ نمایید، تصویر چاپ شده ی شما عرضی برابر با 6 اینچ دارا خواهد بود. با چاپ همین تصویر با 180dpi، عرض عکس چاپ شده به 10 اینچ خواهد رسید.
  2. کیفیت چاپ تصویر: به عبارتی، هر چه DPI افزایش پیدا کند، کیفیت چاپ نیز بالاتر خواهد رفت. بسیاری از پرینترهای قدرتمند خانگی می‌ توانند تصاویری با حداکثر 300dpi برای شما چاپ نمایند ولی برای پرینترهای حرفه‌ ای تر و صنعتی این میزان بالاتر می باشد.

2. تاثیر DPI بر روی چاپ

اجازه بدهید تا این مورد را با ذکر یک مثال برای شما شرح بدهیم. اساسا دو خطی که در تصویر پایین مشاهده می نمایید، از 40 مستطیل شبیه به هم شکل گرفته اند؛ چه از نظر ابعاد و چه از نظر رنگ. در خطوط تصور بالایی می‌ توانید تمامی این مستطیل‌ ها را با وضوح بالایی مشاهده کنید، این اصل بدین معنی است که تصویر مذکور DPI کمتری دارد.

تغییر DPI تصاویر

ولی در تصویر خط پایینی، فشردگی بیشتری مشاهده می کنید که نشان از یک DPI بالاتر دارد. همانطور که مشاهده می کنید، تأثیر میزان DPI بر روی این دو خط به طور کامل واضح و شفاف و به طورکلی قابل درک تر می باشد. شیب رنگ در خطی که DPI پایین تری دارد، به هیچ عنوان نرم نیست و دارای لبه‌ های مشخصی می باشد ولی در تصویر با DPI بالاتر نرمی بیشتری در شیب رنگ را شاهد هستیم و لبه‌ های تصاویر وضوح پایین تری دارند.

این تفاوت بیانگر این است که در زمان تعیین میزان رزولوشن و کیفیت یک تصویر، باید میان ابعاد و کیفیت یک تعادل معنادار برقرار شود. با این وجود که اساسا توصیه می گردد با بیشترین میزان رزولوشن ممکن در ابتدا تصاویر خود را ذخیره سازی نمایید، زیرا بزرگ تر کردن ابعاد تصویر می‌ تواند سبب کاهش کیفیت تصویر گردد.

اکنون شاید این سوال برای شما مطرح گردد که بهترین DPI به منظور چاپ تصاویر چیست؟

معمول ترین حالت ممکن این است که DPI تصاویر را بر روی 300 در نظر داشته باشید. با این میزان بسیاری از تصاویر کیفیت بالا و مطلوبی خواهند داشت و اساسا مقادیر بیشتر DPI برای چشمان افراد قابل تشخیص نمی باشد ولی در صورتی که تصویر شما کوچک تر از این مقدار بود که بتوانید مقدار DPI را به 300 برسانید چطور می شود؟ این موضوع که تصویر شما قرار است از چه فاصله‌ ای در معرض دید افراد قرار بگیرد، نقش اصلی در کیفیت و رزولوشن لازم شما بازی می‌ کند.

برای تصاویری که به درستبی مشاهده می گردد، نظیر تصاویر چاپی، تمامی روزنامه‌ ها و مجلات، DPI مناسب 300 یا بالاتر مد نظر قرار بگیرد. هر چند با DPI 250 نیز می‌ توانید نتیجه ی مطلوبی دریافت کنید ولی در خصوص پوسترها و تصاویری که در قاب‌ های دیواری قرار می‌ گیرند، چنین میزان DPI بالایی احتیاجی نیست. به این دلیل که افراد اساسا با کمی فاصله به آن‌ ها توجه می‌ کنند. در این موارد 200dpi بسیار مطلوب و مناسب می باشد. حتی در زمان هایی که قصد دارید تصویر خود را بر روی یک بوم نقاشی چاپ نمایید. در آخر برای بیلبوردهایی که در اتوبان‌ ها مشاهده می نمایید که دارای تصاویر بزرگی هستند 20dpi و یا حتی کمتر توصیه می گردد.

نحوه بررسی DPI تصاویر

به منظور مشاهده ی DPI یک تصویر در ویندوز، در ابتدا باید بر روی تصویر موردنظر کلیک راست کرده و مسیر Properties Details را دنبال نمایید. در این بخش می‌توانید DPI را در قسمت Images مشاهده نمایید. در سیستم عامل مک لازم است تا تصویر مورد نظر خود را باز کرده و از بخش Tools > Adjust Size دی پی آی را با نام Resolution دریافت کنید.

تغییر DPI تصاویر

نحوه تغییر DPI تصاویر

در ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که DPI فقط به عنوان معیاری به منظور تعیین رزولوشن چاپ می باشد. در نتیجه تغییر DPI بر روی ابعاد فایل و یا ابعاد تصویر دیجیتال تأثیری خاصی نمی‌ گذارد. قبل از اینکه عکسی را برای چاپ بفرستید، ایده بدی نیست که رزولوشن موردنظر خود را قبل از تغییر ابعاد تعیین کنید. در نهایت تصمیم داریم تا 3 روش ساده برای تغییر DPI تصویر را برای شما معرفی نماییم:

  • فتوشاپ

لازم است که از هر نسخه ای از فتوشاپ استفاده می نمایید، مسیر Image > Image Size را دنبال کنید. در ابتدا تیک Resample Image را حذف کنید، زیراسبب می گردد تا تصویر شما بزرگ‌تر شده و این موضوع می‌تواند بر روی کیفیت نهایی تصویر تاثیر بدی بگذارد. اکنون درست در کنار گزینه Resolution، میزان موردنظر را بر حسب Pixels/inch وارد کنید. لازم به ذکر است که با انجام این کار ارتفاع و عرض تصویرتان نیز تغییر نماید که نشان دهنده ی ابعاد نهایی تصویر چاپی است.

به این موضوع توجه کنید که در این بخش، قابلیت تنظیم عرض و ارتفاع تصاویر بر حسب اینچ و یا سانتی‌ متر نیز وجود دارد ولی حواستان به این موضوع باشد که با استفاده از تعیین ابعاد، DPI از مقدار استاندارد خیلی پایین‌ تر نباشد.

تغییر DPI تصاویر

  • نرم افزار GMPI

به منظور تغییر این پارامتر در GIMP، مسیر Image > Print Size را دنبال نمایید. DPI مورد نظر خود را می‌ توانید در فیلد خالی X Resolution وارد کرده و مقدار آن را بر اساس هر پیکسل بر اینچ موردنظر قرار بدهید. با تعیین دی پی آی، Y Resolution نیز دچار تغییر می گردد. دقیقا مانند فوتوشاپ، ارتفاع و عرض تصویر را می‌ توانید به صورت دستی نیز وارد نمایید ولی مجددا به این نکته توجه کنید که DPI خیلی کم در نظر گرفته نشود.

تغییر DPI تصاویر

  • ابزارهای آنلاین

در صورتی که دوست ندارید از نرم‌ افزارهای سنگین استفاده کنید، اپلیکیشن تحت وب Convert Town وجود دارد که این کار را به صورت کاملا رایگان برای شما انجام بدهد. فرآیندی که باید با این اپلیکیشن انجام بدهید این است که DPI موردنظر خود را وارد نموده و تصویرتان را آپلود کنید، سپس منتظر بمانید تا پروسه تکمیل گردد.

تغییر DPI تصاویر

پس از تکمیل فرآیند Convert، تصویر خارج شده به صورت خودکار برای شما دانلود می گردد.

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

 

منبع: makeuseof

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : سه روش به منظور تغییر DPI تصاویر

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *