چرا زلزله شب اتفاق می افتد

زلزله چطور اتفاق می‌افتد؟ در صورت وقوع زلزله این کارها را نکنید

چرا زلزله شب اتفاق می افتد : قطعا تا به امروز و پس از زلزله هایی که اخیرا در شهرهای ایران نظیر کرمانشاه و حتی تهران و کرج اتفاق افتاد، برای شما نیز این سوال پیش آمده است که چرا این زمین لرزه ها در شب اتفاق می افتند؟! چرا روزها کسی احساس زمین لرزه نمی کند؟!. برخی از افراد نیز تاکنون به این باور رسیده اند که زلزله های بسیار شدید نیز قطعا شب ها رخ می دهند و نمونه ی آن زلزله ی بم در سال 1384 بود. اکنون قصد داریم در این بخش اطلاعاتی در این خصوص را برای شما شرح دهیم و دلایلی علمی را بیان کنیم.

ارتباط میان وقوع زمین لرزه و زمان وقوع

چرا زلزله شب اتفاق می افتد : اگر برای بررسی زمین لزره ها نگاهی به علم زمین شناسی بیندازیم خواهیم دید که زلزله تابعی از نسبت گرانشی میزان انرژی ذخیره شده در سطح گسل یک منطقه به میزان مقاومت آن صفحه می باشد. زمان وقوع زلزله زمانی تغییر می نماید که در فشار وارده بر میدان تنش یا میزان مقاومت سطح گسل تغییر یابد. پدیده های مختلفی نیز می تواند در زمان اتفاق افتادن زلزله موثر باشد که متعدد می باشند.

چرا زلزله شب اتفاق می افتداز جمله پدیده های متعدد می توان به وقوع زلزله های دیگر در صفحات مشترک زمینی، حرکت توده های مایع ماگمایی در اعماق زمین، نیروی گرانش میان ماه و خورشید و یا حتی میان سیارات با هم و … اشاره کرد. بسیاری از زلزله شناسان دلیل به وقوع پیوستن زلزله های ایران در شب را اثر جاذبه ی گرانشی در میان ماه و خورشید اعلام می دارند و از گذشته تاکنون نیز بسیاری از محققین و دانشمندان علوم زمین شناسی و توپوگرافی پروژه های بسیاری را برای بررسی آن در دست اقدام داشته اند.

اثر کششی ماه و خورشید به منظور تحریک زمین لرزه های دستگاهی ایران و حتی تمام مناطق زلزله خیز جهان در بازه ی سال های 1369 تا 1387 مورد بررسی قرار گرفته و در آخر بعد از گذشت مراحل مختلف و انجام آزمایشات متعدد به نتایج جذابی دست یافتند. نتایج بدست آمده از این بررسی ها را در کنار هم قرار داده و به این نتیجه رسیدند که زمان وقوع زلزله ها در ایران به هیچ وجه اتفاقی نبوده و دلیلی کاملا علمی دارند و تابعی از فشار گرانشی میان ماه و خورشید می باشد.

بیشتر بخوانید  زمین لرزه کرمانشاه چند ریشتر بود ؟

چرا زلزله شب اتفاق می افتداگر کمی بخواهیم به مطالعات گذشته باز گردیم خواهیم دید که اکثر زلزله ها در فصل بهار اتفاق می افتادند و برخی از زلزله ها نیز در زمان انقلاب زمستانی رخ می دادند و دلیل آن نیز این بود که در این زمان ها میزان جاذبه ی میان ماه و زمین و خورشید نسبت به یکدیگر زیاد می باشد و به همین خاطر نیز تعداد زلزله هایی که رخ می دادند بالا بوده است و اکنون نیز دلیل بسیاری از زمین لرزه های ایران که در شب رخ می دهند همین امر می باشند و اصلا به صورت اتفاقی نمی باشد.

مقاله چرا زلزله شب اتفاق می افتد برای شما مفید بود ؟

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

مقالات مرتبط :

علت اصلی زلزله های اخیر در ایران چیست؟

نرم افزار پیش بینی زلزله

هارپ

سایت زلزله نگاری

شناسایی مناطق زلزله خیز تهران

گسل های تهران

تعریف گسل فعال

4.2/5 - (8 امتیاز)

نظرات در مورد : چرا زلزله شب اتفاق می افتد

3 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. اگر این ادعا درست باشد و جاذبه ماه و خورشید در بروز زلزله موثر باشند برخی زلزله های شدید در زمانی روی داده که ماه و خورشید در انسوی زمین بوده اند و ناقض این موضع است.