روزانه 10 میلیون لیتر سوخت از ایران به افغانستان قاچاق می شود !

قاچاق سوخت

قاچاق سوخت به افغانستان | یکی از اقلامی که در ایران نسبت به سایر کشورها ارزان تر می باشد، سوخت است که در بسیاری از کشورهای همسایه قیمتی 5 الی 10 برابر ایران دارد. در این میان باید بگوییم که با این شرایط میزان قاچاق سوخت نیز ایران به کشورهای همسایه و به خصوص افغانستان بسیار زیاد می باشد و بر اساس آمار منتشر شده، چیزی حدود 10 میلیون لیتر در طول روز است !

قاچاق سوخت به افغانستان

در طی میزگرد تخصصی سرمایه‌ گذاری و کسب و کار در ایران که با حضور رئیس صنعت و معدن ایران و سایر دست‌ اندر کاران این قسمت برگزار گردید و در آن تاثیر تحریم‌ های بین‌المللی، میزان نوسانات نرخ ارز و فساد ساختاری در محیط های کسب و کار و سرمایه‌ گذاری در کشور مورد بررسی قرار گرفت. رئیس انجمن تولیدکنندگان تجهیزات صنعتی در طی این نشست، به نقل از رئیس کمیسیون اتاق انرژی ایران در خصوص قاچاق بنزین اعلام کرد:

روزانه تقریبا 10 میلیون لیتر بنزین به افغانستان قاچاق می گردد. قیمت هر یک لیتر بنزین در ایران 1000 تومان بوده ولی در افغانستان 6000 تومان می باشد. اما لازم به ذکر است که این پول به جای ایران به کشورهای چین و یا ترکیه می‌ رود و با استفاده از آن لباس های استوک وارد می گردد و دوباره پول آن تبدیل به دلار گشته و از کشور خارج می گردد؛ یعنی قاچاق در قاچاق که این میزان نمی‌ تواند تنها توسط کولبران انجام گردد.

قاچاق سوخت

ایشان با اشاره به این‌ موضوع که تا قبل از طرح پیمان‌ سپاری ارزی همه ی تبادلات تجاری ایران با کشورهای افغانستان و عراق با ریال انجام می گشت، گفت:

طرح پیمان‌ سپاری ارزی، صادرات به این دو کشور را با مسائل عدیده ای روبرو کرده است؛ به صورتی که قبل از این طرح به طور روزانه حدود 500 کامیون از استان کرمانشاه به عراق حرکت می کرد ولی هم اکنون این تعداد به 30 کامیون رسیده است. ریالی که ایرانی‌ ها وارد عراق می نمایند بازهم به کشور باز می گردد که سبب شده است به عنوان مثال در مرز شلمچه، به علت عرضه ی بالای ریال توسط عراقی‌ ها، دلار تقریبا 6000 تومان معامله گردد.

 

مطالب مرتبط

بیشتر بخوانید  فراخوان دریافت کارت سوخت از سوی وزارت نفت

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : روزانه 10 میلیون لیتر سوخت از ایران به افغانستان قاچاق می شود !

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *