راهنمای انتخاب پزشک ارتودنسی

دکتر داودیان متخصص ارتودنسی

دریافت بهترین بازخوردها با پیش پا افتاده‌ترین‌ها : اولین برخورد هر شخص با دیگری براساس طرز برخورد و گفت‌‌و‌گوی رد‌ و بدل شده‌ی آن دو شخص با یکدیگر می‌باشد. حالت رفتاری و اولین برخورد شما با شخصی دیگر، برداشت‌های درست یا غلط از شخصیت شما را به ارمغان خواهد آورد. چه بهتر اگر برای جذب دیگران، ظاهری زیبا همراه با رفتاری مناسب داشته باشیم.

از مهم‌ترین ارکان مورد توجه در نظر شخصی که با شما برخورد خواهد داشت، دهان و دندان می‌باشد. زیرا تا شما صحبتی به میان نیاورده باشید، هیچ‌گونه ارتباطی بین شما و دیگری رخ نخواهد داد. از این‌رو برای دریافت بازخورد اولیه‌ی مناسب، از موارد قابل توجه می‌توان به زیبایی و رسایی در صحبت و اعتماد به نفس و محکم بودن در بیان مسائل اشاره کرد.

اگر شما شخصی هستید که در این رابطه احساس ضعف می‌کنید، احتمالا یک متخصص ارتودنسی می‌تواند شما را در این مهم یاری بخشد. یک متخصص ارتودنسی می‌تواند شما را در داشتن دهان و دندانی زیبا برای برقراری روابط بهتر کمک رسانی کند.

راجع به ارتودنسی چه میدانیم؟

در ابتدا می‌توان به تعریف واژه ارتودنسی به انگلیسی پرداخت:

واژه‌ی ارتودنسی متشکل از دو واژه‌ لاتین “ارتو” به معنی راست و درست و “ادوس” یا مشتق آن “دنس” به معنی دندان می‌باشد.

شاید شما نیز یکی از افرادی باشید که تفاوت ارتودنسی و دندان پزشکی را ندانید. در اینجا به شرح مختصری از این دو می‌پردازیم:

در واقع می‌توان گفت که این دو علم از یکدیگر جدا نیستند، علم دندان‌پزشکی پدر علم ارتودنسی می‌باشد و همچنین می‌توان اقرار کرد علم ارتودنسی فرزند ارشد علم دندان‌پزشکی می‌باشد و در بالاترین شاخه قرار می‌گیرد. شایان ذکر است که اهمیت ارتودنسی در علم پزشکی به حدی می‌باشد که در جایگاه  تخصص دوم کلیه رشته‌های پزشکی قرار می‌گیرد.

تخصص ارتودنسی به مجموعه‌ای از فعالیت‌هایی می‌پردازد که ما را در جهت حفظ و رعایت هرچه آسان‌تر بهداشت دهان و دندان یاری میرساند. با مراجعه به متخصص ارتودنسی علاوه بر کمک به امر فوق می‌توان از مزایایی چون زیبایی، تکلم راحت‌تر در خصوص افرادی که دچار ناهنجاری‌های فکی می‌باشند و مرتب‌سازی دندان‌ها به گونه‌ای که چهره‌ی شما را هرچه زیباتر و دلنشین‌تر از قبل جلوه دهد، نام برد که همین امر موجب افزایش اعتماد به نفس در شخص و احساس رضایت از خود می‌شود.

دکتر داودیان - متخصص ارتودنسی

ناهنجاری‌های ارتودنسی

ناهنجاری‌های ارتودنسی را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد :

1.گروه دندانی

  1. گروه فکی : بیشترین عوامل تاثیر گذار در این دسته عوامل ژنتیکی می‌باشند درمان این دسته نیز مشکل‌تر است.

هرچه در سنین کودکی به این امر پرداخته شود روند درمانی سریعتر و سرعت حرکت دندان‌ها بالاتر خواهد بود زیرا در سنین پایین استخوان نیز نرم‌تر خواهد بود و جا‌به‌جایی آنها آسانتر.

دکتر مسعود داودیان متخصص ارتودنسی، مشکلات مرسوم در ارتودنسی را به شرح زیر بیان کرده‌اند:

دندان‌های غایب: این مشکل می‌تواند از کودکی با شخص همراه بوده و یا به دلایل محیطی به وجود بیاید.

جلو بودن فک بالا: این امر برای بشر امری نادر شمرده می‌شود.

جلو بودن فک پایین: در عملکرد مفصل گیجگاهی فکی و عمل جویدن اشکالاتی به وجود می‌آورد.

عقب بودن فک پایین: در این مورد احتمال شکستن دندان‌های پایینی وجود دارد.

لبخند لثه ای : هنگام خندیدن، لثه در آقایان 0 تا 2 میلی‌متر و در خانم‌ها 2 تا 4 میلی‌متر نمایان می‌شود. افزایش بیشتر از این مقدار را لبخند لثه‌ای می‌گوییم.

انحراف فک: این مسئله ناهنجاری اسکلتی به شمار می‌رود که فک پایین و چانه به یک سمت تمایل دارند.

نامرتبی دندان‌ها:

اپن بایت: به حالتی گفته می‌شود که دندا‌ن‌های بالا و پایین به یکدیگر نمی‌رسند و دارای فاصله هستند.

دیپ بایت: هم‌پوشانی بیش از اندازه در حالت عمودی که منجر به نازیبایی لبخند می‌شود.

کراس بایت: در حالت نرمال دندان‌های قوس بالا نسبت به قوس پایین باید بیرون‌تر باشند اما در این مورد بر‌عکس این مسئله صادق است.

دندان نیش نهفته: باعث بروز ضایعاتی چون کیست یا تومور برای دندان می‌شود.

درمان ارتودنسی

درمان ارتودنسی شامل دو گروه می‌شود:

  1. تصحیح دندان
  2. رفع ناهنجاری فکی

اما باید توجه داشت که انجام روند درمان ارتودنسی برای هر دو گروه، دستگاه‌های مخصوص برای رفع ناهنجاری را می‌طلبد.

امری که باعث تمایز انواع ارتودنسی می‌شود، انواع دستگاه‌های مورد استفاده در درمان می‌باشد که شامل دستگاه‌های ثابت و دستگاه‌های متحرک می‌شوند.

در روند درمانی با دستگاه‌های ثابت، نیاز به خارج کردن دستگاه از دهان بیمار وجود ندارد. دستگاه ثابت شامل سیم و براکت می‌باشند. اما با استفاده از دستگاه‌های متحرک، در طول درمان، دستگاه برای مدت زمان‌های کوتاه می‌تواند از دهان بیمار خارج شود. مثل زمان غذا خوردن و یا مسواک زدن

انواع روش‌های درمانی ارتودنسی

انواع ارتودنسی شامل موارد زیر می‌باشد:

ارتودنسی ثابت

ارتودنسی متحرک

ارتودنسی نامرئی یا لینگوال

ارتودنسی به روش سیستم دیمون

براکت‌های سرامیکی

ارتودنسی اینویزیلاین

یکی از جدیدترین سیستم های ارتودنسی، درمان به روش دیمون، که بهترین نوع براکت‌های سلف لیگیت می‌باشد. در این روش به جای استفاده از براکت‌های معمول از مکانیزمی که در آن  از کش برای نگه داشتن براکت‌هایی با قابلیت باز و بسته شدن خودکار کشویی استفاده می‌شود. در واقع می‌توان گفت وایر ارتودنسی می‌باشد و احتیاجی به کش یا گره استیل روی براکت‌ها نمی‌باشد. در نتیجه مدت زمان درمان کوتاهتر همراه با مراحل درمان سریعتر را به همراه خواهیم داشت.

سیستم ارتودنسی دیمون از سال 1387 توسط شرکت تهران اتکال وارد ایران شده است. می‌توان بیان کرد که تعداد بیمارانی که با این روش درمان شده‌اند در دنیا چیزی حدود دو میلیون نفر و در پی ورود آن به ایران در طی 5سال حدود 36000 بیمار توسط سیستم دیمون، معالجه شده‌اند.

دکتر مسعود داودیان که در درمان به روش دیمون در جایگاه قابل توجهی در ایران قرار دارند به مواردی چند از مزایای این روش پرداخته‌اند که به شرح مختصری از آن می‌پردازیم:

بهبود بهداشت دهان و دندان:

این روش باعث تسهیل روند بهداشت در حین درمان می‌شود که این امکان در ارتودنسی به روش معمول وجود ندارد و همین امر در روش سنتی به دلیل وجود کش دور براکت‌ها (اورینگ‌ها)، تغییر فرم و تغییر رنگ آنها سبب جذب میکروب و افت بهداشت و درنتیجه محیطی میکروبی خواهد شد.

می‌توان گفت این روش با سیستم استخوانی و عضلات فک و صورت سازگاری بیشتری دارد.

از مواردی که در رابطه با این مسئله بیان می‌شود اما به طور کامل صحیح نیست، می‌توان به کاهش مدت درمان، کاهش درد، عدم نیاز به کشیدن دندان می‌باشند که به بررسی آنها در زیر می‌پردازیم.

عدم نیاز به کشیدن دندان:

این بحث صحیح نیست که در این روش نیازی به کشیدن دندان وجود ندارد. زیرا تصمیم گیری راجع به این امر به ابزار و وسایل مورد استفاده در روند درمان بستگی ندارد بلکه به صلاح دید متخصص ارتودنسی، مشکلات دندانی و فرم صورت بیمار بستگی دارد.

اما می‌توان تصحیح کرد که اگر پزشکی در روند درمانی تصمیم بر عدم نیاز به کشیدن دندان گرفت، می توان از روش دیمون برای درمان استفاده کرد. در ادامه‌ی همین امر می‌توان بیان کرد که ردیف کردن دندان‌ها بدون کشیدن آنها به زیبایی لب و گونه کمک می‌کند. زیرا همراه با کشیدن دندان، افزایش سن و در طی روند طبیعی، نازک شدن لب‌ها را همراه خواهیم داشت.

کاهش درد:

این روش در کاهش درد تاثیر چندانی ندارد. در حالت عادی در روند درمانی ارتودنسی، بیمار در مراحل ابتدایی درمان ارتودنسی با درد رو به رو می‌شود. اما گفتن این موضوع خالی از لطف نیست که مقدار نیروی وارده در روش دیمون براکت‌های معمولی می‌باشد.

کاهش تعداد دفعات مراجعه:

بدون توجه به نوع براکت استفاده شده، هر بیمار برای بررسی کش و فنر ماهانه به پزشک مراجعه می‌کند. در واقع در روش دیمون هر 10 هفته یکبار و در روش سنتی هر 4 هفته یکبار نیاز به مراجعه به پزشک معالج گر وجود دارد.

کاهش طول درمان:

در واقع طول کلی درمان در مقایسه با روش سنتی 7 ماه تسریع می‌یابد. و طول زمان برای ردیف شدن دندان در این روش به نسبت دیگر روش ها کمتر می‌باشد.

سرعت درمان با ارتودنسی دیمون:

در این روش از تیوب محکمی استفاده می‌شود که قابلیت این را دارد که وایرهای ارتودنسی به راحتی در آن حرکت کرده و عمل کنند. تمام فعالیت‌ روی سطح بیرونی تیوب و نه در کف آن اعمال می‌شود.( برعکس نحوه عملکرد براکت معمولی)

مسئله‌ی دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد و باعث تمایز این روش با روش‌های معمول می شود، افزایش قوس دندانی به طور عرضی می‌باشد.

در روش عادی این امر برای افراد بالای 15 سال امکان‌پذیر نیست، اما با استفاده از این روش  به دلیل اعمال نیروی سبک و در گذر زمان، به طور تدریجی از نظر افزایش بعد عرضی نیاز به جراحی و روش های سنگین نمی باشد.

روش درمانی دیمون برای افرادی با ناهنجاری تنگی فک بالا و سن بالای 15 سال و برای افرادی که سن رشد آنها گذشته است، کارآمد می‌باشد.

مراحل ارتودنسی

با مراجعه به کلینیک ارتودنسی دکتر داودیان پس از معاینه دقیق بالینی و انجام رادیوگرافی مشکل دهانی و دندانی بیمار تشخیص داده می‌شود و قالب گیری در خصوص ارائه طرح درمانی مخصوص به هر بیمار صورت می‌گیرد و به تمامی سوالات مراجعه کننده پاسخ داده می‌شود. در ادامه هزینه‌ی تقریبی درمان و زمان طول کل درمان و هم چنین گزینه های درمانی مناسب ارائه می‌شود و با همکاری فرد مراجعه کننده جلسات درمانی تنظیم می‌شوند.

هزینه ارتودنسی

از عوامل تاثیرگذار در هزینه ارتودنسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نوع درمان متناسب با نیاز بیمار

طول مدت درمان

میزان به هم ریختگی دندان‌ها

نوع تجهیزات استفاده شده

نیاز به درمان‌های جانبی همچون جراحی فک در کنار ارتودنسی

میزان دستمزد متخصص ارتودنسی

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : راهنمای انتخاب پزشک ارتودنسی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *