خودروهایی که باید معاینه فنی داشته باشند

گواهینامه معاینه فنی

گواهینامه معاینه فنی | این روزها قطعا در خبرهای فضای مجازی و همچنین رسانه ها خوانده و مشاهده کرده اید که تمامی خودروهایی که از یک مدت زمان مشخص به بعد قصد تردد دارند، باید معاینه فنی دریافت نمایند تا از سلامت موتوری آن ها مطلع شویم و اجازه ی تردد بلامانع در معابر شهری و اتوبان ها را داشته باشند، در غیر این صورت باید جریمه های سنگینی را پرداخت نمایند.

گواهینامه معاینه فنی

یکی از قانون هایی که پلیس راهنمایی و رانندگی کشور موظف به اعمال آن شده است مربوط به گواهینامه معاینه فنی خودروها می باشد که باید رعایت گردد. در اصل پلیس وظیفه دارد، خودروهایی را که بر طبق قانون باید این گواهینامه را داشته باشند بررسی نموده و از اخذ گواهی معاینه فنی توسط آن ها اطمینان حاصل نماید. بر اساس کارهای پلیس راهنمایی و رانندگی در سال جاری 3 دسته از وسایل نقلیه وظیفه دارند که گواهینامه ی معاینه فنی را دریافت نمایند. دسته ی اول مربوط به خودروهای تولید داخل می باشد که سال ساخت آن ها در 1392 و قبل از آن می باشد. خودروهای وارداتی که از سال 2013 میلادی به قبل تولید شده اند هم در دسته ی دوم قرار می گیرند و دسته آخر مربوط به خودروهای عمومی که تولید آن ها در سال 1395 و قبل از آن است، باز می گردد.

گواهینامه معاینه فنی

اساسا خودروهایی که تولید آم ها در داخل و یا خارج از کشور است و از تولید آن ها بیش از 4 سال گذشته است باید به منظور دریافت گواهینامه معاینه فنی اقدام نمایند. بر طبق قانون، پلیس راهنمایی و رانندگی وظیفه دارد خودروهای فوق الذکر را که فاقد گواهینامه معاینه فنی می باشند، اعمال قانون نماید. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی بانک جهانی، استان تهران سالانه حدود 2.6 میلیارد دلار از آلودگی هوا دچار خسارت می گردد. تبعات حاصل از آلودگی هوا در تمامی بعدهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی شرایط را برای جامعه سخت نموده است. به همین جهت از ابتدای آبان ماه سال جاری طرح سراسری کاهش در استان تهران اجرایی شده که بر اساس آن خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند در هر ساعت از شبانه ‌روز در صورت تردد در طرح های زوج و فرد مبلغ 50 هزار تومان جریمه خواهند شد. گفته شده است که با خودروهای فاقد گواهینامه معاینه فنی در خارج از طرح زوج و فرد هم تا 2 هفته به شکل ارشادی برخورد صورت خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید  تاثیر خودروهای الکتریکی در گرمایش زمین

 

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : خودروهایی که باید معاینه فنی داشته باشند

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *