بیوگرافی جلال طالبانی

جلال طالبانی

جلال طالبانی یکی از رئیس جمهوران عراق در فاصله ی سال های 2005 تا 2014 میلادی و یکی از رهبران حزب اتحادیه ی میهنی کردستان عراق و همچنین رهبر جنبش ملی گرایی کردستان بود که در تاریخ سوم اکتبر سال 2017 میلادی در کشور آلمان درگذشت. وی متولد سال 1933 در یکی از روستاهای کشور عراق، به نام روستای کلان، در دامنه ی کوه کوسرت بود.

جلال طالبانی دوران کودکی خود را در همان روستای محل زادگاهش زندکی می کرد که در یک دوره پدر وی به عنوان مرشد تکیه ی طالبانی، در شهر “کویسنجق” برگزیده شده و خانواده ایشان مجبور به عزیمت به سمت شهر شدند. جلال طالبانی در سال 1950 به عنوان یکی از بنیان گذاران اتحادیه ی دانشجویی وابسته به حزب دموکرات کردستان عراق وارد مسائل سیاسی شد و پس از آن به عنوان عضو ارشد این حزب برگزیده شد و سپس در سال 1961 در قیام علیه حکومت رئیس جمهور وقت عراق، عبدالکریم قاسم، شرکت کرد و پس از سرنگونی حکومت وی عضو هیاتی شد که در مورد انتخاب رئیس جمهوری عراق صاحب نظر بوده و مذاکراتی را صورت می دادند.

ایشان یکی از چهره های سیاسی سرشناس عراق می باشند که در طول 4 دهه ی گذشته به عنوان یکی از افراد تاثیر گذار در سیاست عراق شناخته می شوند. این چهره ی معتبر سیاسی بعدها توسط جمعی دیگر از سیاسیون عراق “اتحاد میهنی کردستان” را تاسیس کردند  که در ماه می 1992 در کردستان عراق با برگزاری یک انتخابات محلی این حزب 42.2 درصد آرا را به خود اختصاص داد و با توجه به این موضوع که هیچ یک از این دوحزب اکثریت آرا را نتوانستند دریافت کنن، تصمیم بر این شد که کشور را به دوقسمنت تقسیم کرده و هر کدام از احزاب یک بخش را اداره نمایند.

تا سال 1998 چندین نشست میان عضوهای ارشد این دو حزب صورت گرفت که سرانجام یک صلح نامه میان جلال طالبانی و مسعود بارزانی به امضا رسید که از تاریخ 6ام آوریل سال 2005، جلال طالبانی به عنوان هفتمین رییس جمهور کشور عراق انتخاب شد.

طالبانی های یکی از طوایف کرد ایران بودند که خاندان آن ها (متعلق به ایل زنگنه) در سال های دور از ایران به عراق مهاجرت کرده اند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : بیوگرافی جلال طالبانی

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *