بررسی تغییرات دوربین گوشی های آیفون

هات اسپات آیفون

دوربین گوشی های آیفون : از وقتی که شرکت معروف اپل توسط استیو جابز اولین گوشی اش را معرفی کرد تا الان که گوشی آیفون X یا همان آیفون ده را معرفی کرده دوربین این گوشی ها پیشرفت قابل توجهی داشته اند.

برای تشخیص این روند رو‌ به‌ رشد دوربین گوشی های آیفون از ابتدا تا حال حاظر نیازی نیست که عکاس حرفه‌ای باشید. بهینه‌ سازی دوربین در نسل‌های مختلف آیفون باعث شد پدیده‌ی جدیدی در بین گوشی‌های هوشمند رواج یابد که به‌ سبب آن برای کیفیت بهتر تصاویر مجبور به قبول‌ کردن برآمدگی دوربین نیز بودند. برای مواجهه با دوربین‌های بیرون‌زده‌ی آیفون چندین نسل را پشت سر گذاشتیم تا بالاخره اپل در آیفون ۶ دوربین را با اندکی برآمدگی به بازار مصرف معرفی کرد.

دوربین گوشی های آیفونبرآمدگی دوربین در همه‌ی آیفون‌ها وجود ندارد و از اولین نسل این گوشی هوشمند که در سال ۲۰۰۷ توسط استیو جابز معرفی شد تا آیفون 5C که در   سال ۲۰۱۳ معرفی و عرضه شد، همگی دوربینی یکپارچه با بدنه‌ی دستگاه داشتند. با این‌حال به‌دلیل بدنه‌ی باریک آیفون ۶ شرکت اپل از یکپارچه‌سازی لنز دوربین با بدنه‌ی دستگاه ناتوان ماند و بدین‌ ترتیب اولین آیفون با دوربین‌ بیرون‌زده پا به عرصه‌ی وجود گذاشت.

قطعا هیچ‌ کسی از این برآمدگی دوربین در گوشی ها راضی نیست، این موضوع به‌ خصوص زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که دستگاه‌ را روی یک صفحه ی صاف قرار دهید و سپس شروع به ضربه‌ زدن یا لمس کردن صفحه‌ نمایش جهت استفاده از گوشی کنید. ثابت‌ نبودن دستگاه و تکان‌هایی که به دلیل برجستگی دوربین با هربار لمس صفحه ایجاد می‌شود، همگی از معایب این پدیده‌ی ناخوشایند است.

دوربین گوشی های آیفونحال با دوربین جدید ترین آیفون یعنی آیفون X که بیشترین برجستگی را دارد در بین گوشی های آیفون مواجه هستیم بنابراین این روند برجسته شدن دوربین ها را با هم بررسی می کنیم. در گوشی های آیفون 2G و 3G از دوربین های دو مگاپیکسلی استفاده شده بود که در آن زمان یکی از بهترین ها بود. اما در گوشی 3GS بحث عوض شد و دوربین آن به سه مگا پیکسلی ارتقا پیدا کرد.

بعد از این سری گوشی ها با عرضه و معرفی گوشی آیفون 4 اپل به کاربران خود فهماند که دوربین یکی از اولویت های این شرکت برای گوشی هایش است، دوربین این گوشی ۵ مگا پیکسلی بود و همچنین برای اولین بار شاهد حظور فلاش ال ای دی در آیفون بودیم. کیفیت ضبط ویدیو در این گوشی به صورت اچ دی ۷۲۰ P بود.

بیشتر بخوانید  تامین کنندگان نمایشگر آیفون SE 4 آشکار شد

دوربین گوشی های آیفوندر گوشی آیفون 4S دوربین تا ۸ مگا پیکسل ارتقا پیدا کرد و ضگضبط ویدیو به حالت فول اچ دی ارتقا پیدا کرد. بعد از این سری گوشی ها و عرضه ی گوشی آیفون 5 دوربین جلو به نسبت دیگر نسخه ها خیلی ارتقا پیدا کرده بود به طوری که قادر به ضبط ویدیو به صورت اچ دی بود. بعد گوشی های 5S و 5C گوشی آیفون ۶ در سال ۲۰۱۴ معرفی و عرضه شد که در بازار به شکل بمب صدا داد ولی کاربرای از وضعی که دوربینش داشت یعنی برجستگی دوربینش نا راضی بودند.

در مدل آیفون ۶ اس نیز دوربین به نسبت آیفون ۶ ارتقا پیدا کرد، ویدیو در این گوشی با کیفیت 4K بود. اپل در آیفون ۷ برآمدگی دوربین را با طراحی‌ جدید، به‌ بدنه‌ی دستگاه متصل کرد. بدین‌ترتیب، باوجود برجستگی بیشتر لنز دوربین، این قسمت کمتر به چشم می‌آمد، همچنین دوربین سلفی این گوشی به ۷ مگا پیکسل ارتقا پیدا کرد.

دوربین گوشی های آیفوناگرچه با تغییر جنس بدنه‌ی ایفون ۸ به شیشه، رؤیای استفاده از شارژر وایرلس برای آیفون محقق شد؛ اما این مورد باعث شد دیگر لنز دوربین با طراحی بدنه‌ی دستگاه یکپارچه نباشد. درست مانند آیفون ۶، در این نسخه نیز اپل از فریم فلزی برای لنز دوربین استفاده کرد که برجستگی این بخش را بیش‌از پیش مشهود می‌کرد. دوربین نسخه‌ی پلاس آیفون ۸ درست از ویژگی‌هایی مشابه با آیفون ۷ پلاس بهره می‌برد. تنها تفاوت این دوربین مربوط به افکت‌هایی است که تجربه‌ی جدیدی از حالت پرتره ارائه می‌کند.

بالاخره نوبت به آیفون ۱۰ می‌رسد؛ آیفونی که حاصل تلاش ۱۰ ساله‌ی اپل در حوزه‌ی گوشی‌ هوشمند است. در آیفون ۱۰ برای اولین‌ بار فلاش ال‌ای‌دی با بخش دوربین یکپارچه شده است. برجستگی دوربین اکنون از هر نسل دیگری بزرگ‌تر شده و ما با برآمده‌ترین دوربین آیفون در تمام این سال‌ها مواجه هستیم. تغییرات دوربین آیفون ۱۰ نسبت به آیفون ۸ به دریچه‌ی دیافراگم لنز «تله‌فوتو» محدود می‌شود. اپل به‌جای استفاده از دیافراگمی با گشودگی f2/8، از گشودگی f/2.4 استفاده کرده است که نوردهی بیشتری به ارمفان می‌آورد. همچنین لنز دوم اکنون از تثبیت‌کننده نوری تصاویر بهره می‌برد.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید….

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات در مورد : بررسی تغییرات دوربین گوشی های آیفون

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *