اورکلاک خودکار٬ خوب یا بد؟

اگر پیگیر اخبار فناوری باشید قطعا قابلیت جدید اورکلاک خودکار که به تازگی در مادربورد های Z270 استفاده شده است را خواهید شناخت.این قابلیت وظیفه اورکلاک پردازنده تا حد مشخصی فقط با یک کلیک را دارد.

در نگاه اول بسیار خوب و شگفت انگیز است که فقط با یک کلیک بتوان یک پردازنده را تا بالاترین حد ممکن اورکلاک کرد اما بگذارید نگاهی تخصصی تر به آن بیندازیم.

اورکلاک به معنی استفاده فراتر از حد یک پردازنده میباشد.یعنی اینکه شما بتوانید توان پردازنده خود را از حد استاندارد سازنده فراتر سازید.این کار بسیار تخصصی و صد البته خطرناک است که امروزه با پیشرفت فناوری های مربوطه به یک کار ساده و فقط فشردن چند کلیک ختم شده است.

چرا اورکلاک؟

این سوالی است که قبل از انجام آن باید از خودمان بپرسیم.اورکلاک صرفا به معنای صرفه بردن بیشتر از یک پردازنده نیست و ممکن است باعث ضرر هنگفتی برای شما باشد پس اگر نیازی به قدرت بیشتر از سیستم خود ندارید این کار را انجام ندهید.

چندی پیش بود که پلتفرم جدید اینتل یعنی Z270 معرفی شد و در پی آن شرکت های سازنده سخت افزار این چیپست جدید را در مادربودر های خود به کار بردند.کمپانی MSI اولین شرکتی بود که قابلیت اورکلاک آسان را به مادربورد های Z270  خود آورد.

شعار MSI این بود: اورکلاک میخواهید؟فقط بر روی دکمه آن کلیک کنید!

این شرکت ادعا میکند که میتواند پردازنده Core I7 7700k را با فشردن یک دکمه تا 5.2 گیگاهرتز اورکلاک میکند.تیم سخت افزار زوم تک به بررسی این اتفاق پرداخته است که هنگام اورکلاک با این کلید تعبیه شده در مادربورد چه اتفاقی می افتد و آیا میتوان روی آن حساب کرد؟

توجه داشته باشید که اورکلاک فقط افزایش فرکانس نیست و همراه با آن معیار هایی نظیر ولتاژ نیز جهت پایداری اورکلاک نیاز به تغییر دارند.مادربورد Msi Gaming M7 که یکی از مادربورد های پشتیبان کننده اورکلاک خودکار است٬این عمل را به نحو احسنت انجام میدهد.

در تست اورکلاک خودکار پردازنده Core i7 7700k مادربورد فوق توانست فرکانس ثابت و پایدار 5.2 گیگاهرتز را ثبت کند که یک کار جدید و شگفت انگیز است.نکته های قابل توجه در این امر:

در مادربورد 2 کلید وجود دارد٬کلید های 1 و 2

با فشردن هر کلیک به مقدار مشخصی میتوانید پردازنده را اورکلاک کنید.به طوری که: کلید 1: 10درصد ٬ کلید 2: 15 درصد فشردن کلید های 1 و 2: 20درصد

مقدار ولتاژ نیز به نسبت فرکانس افزایش پیدا میکند و میتوانید مطمئن باشید که مادربورد به پردازنده شما آسیب نمیرساند.

حتما برای انجام اورکلاک یک خنک کننده مناسب استفاده کنید زیرا دمای پردازنده در حالت اورکلاک 2 تا 3 برابر حالت معمولی است.حتی در حالت اتوماتیک!

سعی کنید هنگام انجام اورکلاک خودکار سیستم را در تنظیمات بایوس نگه دارید و وارد محیط ویندوز نشوید.

اورکلاک عادی

جدا از راه گفته شده در بالا یک روش اورکلاک دیگر نیز وجود دارد که همان روش سنتی اورکلاک با استفاده از بایوس و به صورت دستی است.این روش ممکن است بازده بیشتری داشته باشد اما به همان میزان نیز خطرناک تر است.در این روش شما به یک خنک کننده بسیار قوی مانند هیدروژن مایع نیاز دارید و به مراتب احتمال خرابی پردازنده شما بیشتر است.

مادربورد مورد استفاده نیز در اورکلاک تاثیر زیادی دارد و فراموش نکنید که برای یک اورکلاک پایدار باید تمام عوامل جور باشند تا شاهد بیشترین بازده باشید.

با این حال این تنیجه را میگیریم که اگر یک تازه وارد هستید و قصد اورکلاک پردازنده خود را دارید میتوانید با تهیه یک مادربورد که از اورکلاک خودکار پشتیبانی میکند این امر را راحت انجام دهید و اما اگر یک اورکلاکر حرفه ای هستید….

اگر یک اورکلاکر حرفه ای هستید باید بدانید که کسب و کار و حرفه شما در خطر است!زیرا با پیشرفت این تکنولوژی دیگر شاهد اورکلاک به روش شما نخواهیم بود.

نظر شما چیست؟

 

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : اورکلاک خودکار٬ خوب یا بد؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *