افزایش میزان کلاه برداری های اینترنتی در سال 96

کلاه برداری های اینترنتی

در مورد کلاه برداری های اینترنتی حتما شنیده اید. در این فضا هر روزه به شیوه های متفاوتی از افراد دزدی می شود و بیشترین آن ها دزدی از حساب های بانکی کاربران است. این موضوع در انواع رسانه ها و خبرها اطلاع رسانی می شود ولی با این وجود باز هم آمار این دزدی ها بیشتر می شود. در این مورد پلیس فتا گفته که  در سال ۹۶ از کاربران به میزان ۱۴۲ میلیارد پول دزدیده شده است. سردار کمال هادیان فر که رییس پلیس فتای ناجا است گفته که فقط ۹۳ میلیارد تومان از این میزان پول را دزدیده اند و در ادامه به گفته ها خود افزوده که مقدار برداشت از حساب های بانکی و کلاه برداری از رایانه در سال ۹۶ به نسبت سال های قبل به میزان ۶۵ و ۵۵ درصد بیشتر شده است.

مجتبی رحیمی که از کارشناسان امنیت شبکه و سایبری است دلیل کلاهبرداری های مالی سایبری را دو عامل اساسی می داند، یک این که آگاهی مناسب نیست و دانش مردم نسبت به این موضوع بسیار کم است و دومین دلیل نبود کارشناسان و ناظر های متخصص بر فضای سایبری است.

کلاه برداری های اینترنتی

همین طور وی در گفت و گوی خبری به این موضوع پرداخته که افراد جامعه در مورد فضای سایبری و موضوعات مربوط به آن اطلاعات بسیار کمی دارند، به عنوان مثال داشتن نماد اعتماد الکترونیکی از نشانه های داشتن امنیت مناسب در فروشگاه های اینترنتی است. وجود سازمان های امنیتی و نهاد های امنیتی و نظارتی، بازرسی دائم وبسایت ها ، شبکه های اجتماعی منجمله اینستاگرام، فیس بوک و … و اطلاعاتی درباره شناختن رفتار های غیر معمول و فروش محصولاتی که مجوز رسمی ندارند و انسداد این صفحه ها و دادن اطلاعاتی درباره این موضوعات که با رعایت نکات ذکر شده بسیاری از مشکلات سایبری رفع می شوند.

موضوعاتی نیز وجود دارند که در حمله های سایبری جدی گرفته نمی شوند. این موضوعات شامل بهره گیری هکرها و مهاجمان از راه های ساده و ضعیف هستند. این افراد از کاربرانی که اطلاعات کم دارند سو استفاده می کنند. این افراد وقتی وارد سایتی می شوند که طراحی آن جالب و زیبا است سریع به انه اعتماد می کنند و این امر باعث می شود که متخلفان سایبری سریع از آن ها سو استفاده می کنند. علاوه بر این موضوع با استفاده از نیاز های افراد دست به تخلف نیز می زنند.

کلاه برداری های اینترنتی

برای مثال آگهی های در مورد‌ وام های کلان با بهره کم و نداشتن ضامن من جمله این کلک ها هستند. این افراد هر روز کلک های متفاوتی را مورد استفاده قرار می دهند که با شناسایی آن ها این موضوع در اخبار کابران قرار می گیرد و با اطلاعات دادن در باره آن در رسانه ها به پیشگیری اقدام می شود. آقای رحیمی بهترین راه را تحول فضای مجازی می داند و درباره آن گفته در تلگرام کتاب های خرید و فروش زیادی موجود است و افراد زیادی هم به دنبال آن هستند ولی افراد کمی درباره کد شناسایی خرید فروش تلگرامی می دانند. این کد راهی است تا اگر از فرد سواستفاده شده با استفاده از آن اقدام به شکایت بکنند.

این کلاه برداری ها در تمام نقاط دنیا انجام می شود و رحیمی در این باره می گوید:

بیشتر این کلاه برداران که صفحه های فیشینگ را طراحی می کنند پاکستانی و هندی اند و در نیجریه هم کلاهبرداران ماهری وجود دارد که موضوع آن هم فرد ثروتمندی که هیچ گونه وارثی ندارد به فرد ایمیل می شود و در ادامه ی آن از فرد می خواهند که مراحل زیر را طی کند و مبلغ را وارد کند تا به ارث و میراث دست یابد.

همچنین کم بود اطلاعات مردم از فضای سایبری و حمله هایی که در آن انجام می دهید، دخیل است. کشور های اروپایی نیز هدف خوبی هستند و آمار های دقیقی در مورد حمله های سایبری از سایر کشور ها به ایران وجود ندارد. از اوامل کاهش جرم در فضای سایبری اطلاع رسانی خوب و مفید به مردم است. این موضوع از سازمان های قدرتمند کشور ها تا پدر و مادر در خانواده را شامل می شود. به این دلیل کودکان و نوجوانان بسیار در معرض این حملات هستند.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : افزایش میزان کلاه برداری های اینترنتی در سال 96

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *