آیا وی پی ان ها را نیز می توان فیلتر کرد؟!

فیلتر

پس از فیلتر شدن تلگرام , کاربران به استفاده از فیلتر شکن ها روی آورده و با وی پی ان یا انواع فیلتر شکن ها وارد تلگرام می شوند. اما اخیرا شایعاتی مبتنی بر فیلتر شدن و از کار اندازی وی پی ان ها نیز پخش شده و به دنبال آن شاهد از کار افتادن تعدادی از آن ها و یا کند شدن سرعت شان هستیم. اما سوالی که الان پیش می آید این است که آیا این شرایط به همین صورت خواهد ماند یا دوباره سرعت وی پی ان ها و فیلتر کشن ها با سرعتی مناسب در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که مسدود کردن و فیلتر کردن وی پی ان ها برای طولانی مدت غیر ممکن است , از این رو پس از آن که مدتی از دسترس خارج شدند , دوباره فعال شده و نمی توانند برای همیشه آن ها را فیلتر کنند. تعدادی از کاربران نیز پس از انتشار پست از محمد جواد آذری جهرمی در اینستاگرام کمی درباره استفاده از وی پی ان ها مردد شدند , وی گفت تعدادی از وی پی ان ها و فیلتر شکن ها باج افزار هستند , یعنی در ابتدا به صورت رایگان در اختیار کاربر قرار می گیرند اما پس از مدتی اطلاعات کاربران را فروخته و با کار هایی شبیه آن سعی می کنند درآمد داشته باشند.

یکی از دلایلی که می توان با تکیه بر آن با قطعیت گفت فیلتر شدن وی پی ان ها دائمی نیست , متوقف شدن بیزینس ها و ایجاد اختلال در آن ها می باشد. با توجه به این که تعداد بالایی از مبادلات تجاری بازرگانی کشور نیز به وی پی ان ها وابسته می باشد , از کار انداختن وی پی ان ها برای مدت طولانی , درد سر ساز می شود. برای مثال هنگامی که می خواهید مبلغی را به حساب خارجی انتقال دهید به وی پی ان نیاز پیدا می کنید.

فیلتر شدن و از کار افتادن وی پی ان ها امری جدید نیست , در سال 1388 و 1390 نیز به دلیل اتفاقاتی که در کشور , در جریان انتخاب ریاست جمهوری رخ داد , بسیاری از شبکه های مجازی فیلتر شده و به دنبال آن وی پی ان ها و فیلتر شکن ها نیز از کار افتادند , در آن زمان حتی دسترسی به یوتیوب نیز سخت و غیر ممکن شده بود و جی میل و یاهو نیز با مشکلات زیادی رو به رو شدند اما پس از مدتی به پایان رسیدن جو متشنج , باری دیگر به روال عادی خود بازگشته و وی پی ان ها نیز کار کردند. اما در سال 90 , وی پی ان ها به دلیل تعیین مصادیق محتوای مجرمانه , غیر فعال شدند. در سال 90 شایعاتی درباره این موضوع منتشر شد , عده ای بر این باور بودند که این فیلترینگ ها به دلیل راه اندازی اینترنت ملی ایران است. اما در طی مصاحبه ای که وزیر ارتباطات انجام داد مشخص شد این موضوع هیچ ربطی به ارائه اینترنت ملی ندارد , بلکه استفاده از فیلتر شکن و وی پی ان امری خلاف قانون بوده و تخلف می باشد اما این مسدود سازی فقط چند روز طول کشید و دوباره امکان استفاده از آن ها فراهم شد.

بیشتر بخوانید  VPN چیست ؟ دلایل استفاده از وی پی ان چیست ؟

به طور کلی باید بگوییم وی پی ان یا Virtual Private Network , یک شبکه عمومی است که رمزنگاری شده است. این شرایط به صورتی است که اطلاعات کاربران نیز رمز نگاری می شود و حتی توسط هکر ها نیز نمی توان به آن ها دسترسی پیدا کرد. هر چند که مدتی است بانک ها برای انجام امور خود از اینترنت ملی استفاده می کنند , اما باز هم برای انجام تبادلات و انتقالات خارجی باید به وی پی ان روی بیاورند. در این میان صرافی ها نیز در امان نبوده و برای انجام کار های خود به وی پی ان نیاز دارند.

به طور کلی باید گفت بعد از مدتی شرایط فیلتر شکن ها به حالت عادی باز خواهد گشت و بانک ها , آژانس های مسافرتی برلی فروش بلیت هواپیما , تور های مسافرتی و صرافی به شرایط عادی خود برگشته و باری دیگر فعالیت خود را بدون مشکل شروع خواهند کرد.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آیا وی پی ان ها را نیز می توان فیلتر کرد؟!

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *