آیا نوشیدنی انرژی زا ردبول برای سلامتی زیان آور است؟

ردبول

ردبول یکی از نوشیدنی هایی است که مدت هاست در میان افراد جا افتاده و بسیار پر طرفدار می باشد. بسیاری از افراد زمانی که به یک نوشیدنی برای رفع خستگی کار نیاز دارند یا به هنگامی که می خواهند برای مدتی طولانی در طول زور تمرکز داشته و به فعالیت بپردازند از قهوه استفاده می کنند اما امروزه ردبول توانسته با کیفیت بالای خود و طعم بهتر جایگزینی مناسب برای نوشیدنی های کافئین دار که باعث مشکلات معده و ریفلاکس می شوند , باشد.

اما سوالی که برای بسیاری از مصرف کنندگان از پیش می آید این است که آیا ردبول خالی از ضرر بوده و مصرف آن مشکلی برای بدن ایجاد نمی کند؟ در پاسخ به این سوال وب‌ سایت Personalise تحقیقاتی انجام داده و طی آن تاثیرات نوشیدنی های انرژی زا را بررسی کرده است. در این تحقیقات مشخص شده پس از مصرف یک نوشیدنی انرژی زا بدن خیلی سریع , در 10 دقیقه اول , کافئین موجود در آن ها را جذب کرده و ضربان قلب افزایش می یابد که درنتیجه آن فشار خون فرد نیز بالا رفته و تند تنفس نیز بیشتر می شود.

ردبول

به طور میانگین 15 تا 45 دقیقه پس از آشامیدن نوشیدنی انرژی زا غلظت کافئین به حداکثر خود رسیده و فرد دارای بالاترین تمرکز ممکن بوده و سطح هوشیاری او به طور قابل توجهی افزایش می یابد. این موضوع برای افرادی که در حین رانندگی احساس خستگی می کنند مفید است. پس از گذشت یک ساعت کافئین به طور کامل توسط بدن جذب شده و کبد درگیر جذب و هضم قند اضافی است که وارد بدن شده است و پس از این که فعالیت کبد پایین یافت و گلوکز هایی که از طریق این نوشیدنی وارد بدن شده بودند جذب شدند , بدن دچار ضعف و افت قند خود می شود و فرد نیاز به مصرف مواد غذایی شیرین دارد.

پس از گذشت یک ساعت گذشت 12 ساعت کل کافئین دریافتی از بدن دفع شده و فرد دوباره احساس خستگی و خواب آلودگی می کند. از سایر عوارض می توان به یبوست , سردرد , گیجی، عدم تمرکز نیز اشاره کرد. افرادی که به طور روزانه از این نوشیدنی ها استفاده می کنند باید بدانند که پس از گذشت 2 هفته , بدن به دوز دریافتی عادت کرده و برای رسیدن به سرحالی اولیه باید مقدار نوشیدنی مصرفی خود را افزایش دهند.

اما به طور کلی باید گفت استفاده از نوشیدنی های انرژی زا راهی مناسب برای جبران کم خوابی و افزایش تمرکز برای انجام کار ها و فعالیت های روزانه نیست. یک برنامه ریزی مناسب برای انجام کار ها و خواب کافی بهترین روش برای کسب انرژی مورد نیاز در طول روز بوده و دیگر مصرف نوشیدنی های انرژی زا ضرورتی نخواهد داشت.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آیا نوشیدنی انرژی زا ردبول برای سلامتی زیان آور است؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *