آیا داروهای گیاهی میتوانند جایگزینی برای داروهای شیمیایی باشند؟

گیاهی

مسئله ای در مورد داروهای گیاهی و جایگزینی داروهای گیاهی؛

هنگامی که پویا جمشیدی، یکی از ساکنین کالج پزشکی Weill Cornell، اولین فرزند خود را به پزشک رساند، دکتر به او گفت که نوزاد را از مادرش دور کند. نوزاد، یک دختر سالم با پوست موناکو صورتی و دو ریه سالم و قوی، قرنطینه شد.

در اواسط دوره بارداری مادر این کودک به بیماری سل مبتلا شده بود. مادر در دوران نوجوانی دچار عفونت ریه شده و علارغم مصرف آنتی بیوتیک، این عفونت قدیمی، به صورت بیماری سل باری دیگر گریبان گیر وی شد. علت این امر مکمل گیاهی به نام کرم سنتور بود. جمشیدی در مصاحبه ای به شرکت بازرگانی این گونه گفت: ” مشکل اصلی این است که اکثر مردم جوشانده های گیاهی را دارو تلقی نمی ‌کنند چرا که برای خرید آن ها به نسخه نیاز ندارند”.

کرم سنتور یکی از محبوب ترین مکمل های گیاهی فروخته شده در ایالات متحده می باشد. اما مطالعه انجام شده در سال 2000 توسط موسسات ملی بهداشت نشان داد که این ماده می تواند اثرگذاری چند دارو مهم از جمله آنتی بیوتیک ها، آنتی ویروس های برای عفونت هایی مانند HIV را مهار کند و سبب تجزیه نامناسب دارو شوند.

جمشیدی گفت: “اساسا این آنتی بیوتیک ها بیش از حد متابولیزه شده، به طوری که  در سیستم بدن به مقدار دوز مناسب نبودند”.

اطلاعات یافت شده درباره سنت جان سینتیا، هشدار و زنگ خطری برای سازمان غذا و دارو ایالات متحده بود، اما این امر تاثیری جزئی در کاهش فروش این داروی گیاهی در عموم داشت. در طی دو دهه گذشته، مراکز کنترل مسمومیت،  تعداد 275000 نفر مسموم را گزارش کرده اند یعنی تقریبا در هر 24 دقیقه یک نفر مسموم شده است و یک سوم این افراد مصرف کنندگان داروهای گیاهی مانند سنت جان بودند.

از نظر FDA داروها و مکمل های گیاهی فقط برای افزایش ارزش غذایی مواد مصرفی بوده و نباید آنها جایگزینی برای دارو یا غذا دانست. نمی توان آنها را دارو نامید همچنین نمی توان گفت خطرناک هستند مگر اینکه سبب آسیبی جدی در فرد شود. بیش از نیمی از شرکت کنندگان در نظر سنجی انجام شده در سال 2000 گفتند که حداقل یک بار در روز از دارو و مکمل های غذایی استفاده می کنند، این نظر سنجی علت تعداد بالای مسمومیت را توجیه می کند.

به طور کلی نمی توان افراد را از مصرف داروها و مکمل های غذایی گیاهی منع کرد اما نباید آنها را با داروی درمانی اشتباه گرفت پزشکان توصیه می‌کنند به جای مصرف این گونه مواد می توان از مواد غذایی مغذی و ویتامین ها استفاده کرد که هم باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شده و هم بدن مسمومیت می باشد.

به هر حال باید توجه داشت که داروهای گیاهی نمی توانند بسیاری از بیماری ها را درمان کنند و فقط به صورت موقت عامل بیماری را ضعیف می کنند اما میکروارگانیسم در بدن وجود داشته و در صورت مساعد بودن شرایط با شدت بیشتری بروز می کند.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آیا داروهای گیاهی میتوانند جایگزینی برای داروهای شیمیایی باشند؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *