آیا بازپرس پرونده فیلتر تلگرام مورد مجازات قرار خواهد گرفت؟

فیلتر تلگرام

همانطور که در جریان موضوع فیلتر تلگرام هستید بسیاری از کاربران در این میان از فیلتر شدن این پیام رسان محبوب ناراضی بودند و سبب شد که دست به اعتراضاتی در فضای مجازی بزنند. بسیاری از افراد که به عنوان ادمین کانال های تلگرامی مشغول به کار بودند نیز در این بین متحمل آسیب ها و هزینه های بسیار زیادی شدند. بسیاری از مشاغل که از این پیام رسان برای ارائه ی خدمات و یا حتی تبلیغ شغل خود استفاده می کردند نیز ضررهای بسیاری را متحمل شدند.

چندی پیش خبری منتشر شد که در مضمون آن مطرح شده بود، چند وکیل شاکی با ارائه و استناد به اشکالات حقوقی زیادی که در پی این فیلترینگ وارد بود، دست به شکایت از بازپرس پرونده فیلتر تلگرام زدند و این مسئله در رسانه ها نیز مطرح گردید. گویا جریان از این قرار بوده که پس از دستور بازپرس شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران در اردیبهشت ماه سال جاری مبنی بر فیلتر کردن تلگرام ، مسائل حقوقی بسیاری به این دستور از سوی کارشناسان وارد شد و تعداد زیادی از حقوقدانان با ارائه ی یادداشت‌ ها و مصاحبه‌ های خبری، به این دستور اعتراض علنی خود را اعلام نمودند،.

فیلتر تلگرام

در عین حال دادستان کل تهران اعتقاد دارد که تمامی این ایرادات وارده نادرست بوده و با ارائه دلایل خود دستور رفع تعقیب بازپرس فیلتر تلگرام را ارائه داده است؛ این موضوع سبب اعتراض یکی از چندین وکلای شاکی نسبت به این مسئله شد و اعلام نمود که قصد دارد شکایت خود را تا آخر ادامه دهد. یکی از ایرادات وارده بر مسئله فیلتر تلگرام که آذری جهرمی نیز به صورت تلویحی به این مسئله اشاره کرده بود، این بود که بازپرس  شهر تهران به هیچ عنوان نباید به جای چهل میلیون ایرانی استفاده کننده ی یک پیام رسان تصمیم بگیرد ولی عقیده ی دادستان تهران، «عباس جعفری دولت‌ آبادی» گویا پیز دیگری است و ایشان اعتقاد دارند که به دلیل وجود تجهیزات تلگرام در تهران، این موضوع دارای یک روند طبیعی و قانونی می باشد. دادستانی تهران در این خصوص می گوید:

تمامی تجهیزات مرتبط با فعالیت تلگرام و همچنین اینترنت و مسائل مرتبط با آن در تهران مستقر می باشد و در نهایت رسیدگی جرایم مربوط به این مسئله در تشخیص صلاحیت دادسرای تهران می باشد؛ در ضمن در نظام جمهوری اسلامی ایران آزاد بودن تمامی فضاها و ظرفیت‌ هایی که مروج  ولنگاری و جرم باشد، توجیه نمی شود.

فیلتر تلگرام

یکی از وکلای شاکی، سعید دهقان که در طی یک گفتگو با ایرنا تاکید کرد که تاکنون هیچ یک از شکات مربوط به این پرونده شامل هشت وکیل دادگستری و در نهایت مدیر یکی از کانال های تلگرام، ابلاغ نگردیده است. ایشان همچنین در این خصوص گفته است که اظهار نظرهای دادستان مبنی بر شکایت تمامی این وکلا دارای یک پایه ی قانونی می باشد نادرست است:

شکایت نامه خود را به صورت مبسوط و همه ی مستندات حقوقی و قانونی را مورد اشاره قرار داده است.

بر اساس گفته های سعید دهقان اگر قرار باشد، تمامی استدلال‌ های حقوقی و قانونی هشت وکیل دادگستری مدنظر قرار نگرفته است، مسیر این شکوائیه برای تمامی افراد جامعه در قانون نیز پیش‌ بینی گردیده، بسته خواهد شد. یکی از وکلای دادگستری بنام پگاه پهلوانی در واکنش به مسئله ای که دادستان تهران در طی سخنرانی هفته گذشته خود مطرح نموده می‌ گوید:

دادستان شهر تهران تمامی شاکیان این پرونده را با دلال های ارزی در یک رده تعریف نموده و در این خصوص گفت در بی ربط بودن این شکایت ها تمامی متهمان به مثال دلال های ارزی با اتخاذ هر کدام از اقدامات قضایی بر علیه قاضی این پرونده اعلام شکایت نمایند مبنای قانونی ندارد. این بحث از نظر حقوقی توهین به شخص مورد شکایت پرونده می باشد که بر اساس قانون حق دادخواهی را برای تمامی شاکیان به همراه می آورد.

پگاه پهلوانی در این خصوص تاکید کرد که بند 4 ماده واحده قانون احترام به آزادی های مشروع و حقوق شهروندی مقرر نموده:

با دادخواهان و اشخاص در مظان اتهام و مرتکبان جرایم و مطلعان از وقایع وکلا در اجرای وظایف محوله و برخورد با مردم، لازم است اخلاق و موازین اسلامی کاملاً رعایت گردند.

 

بیشتر بخوانید  نسخه تحت وب گوگل الو نیز راه اندازی شد

به نظر شما نتیجه ی این پرونده به کجا خواهد رسید؟ دیدگاه های خود را با زوم تک درمیان بگذارید

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آیا بازپرس پرونده فیلتر تلگرام مورد مجازات قرار خواهد گرفت؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *