آیا افزایش طول عمر باتری های لیتیوم یونی آخرین چیزی است که نیاز داریم؟

باتری های لیتیوم یونی

تحقیقات جدید توسط یک تیم کالیفرنیایی می تواند تغییراتی در نحوه استفاده از باتری های لیتیوم یونی در محصولات الکترونیکی مصرفی و اتومبیل های الکتریکی داشته باشد، که منجر به طول عمر بیشتر و مفید ترباتری ها می شود.

تحقیقات و بررسی های این گروه محقق که در روز یکشنبه در مجله Nature Materials منتشر شد، چالشهایی را مطرح می کند که یکی از آنها به آرامی باتری را شارژ کردن است تا طول عمر آن را افزایش دهد. به گفته ی این تیم تحقیقاتی اگر مقدار زیادی از انرژی در مدت کوتاهی از بین برود، به باتری آسیب می رساند.

ویلیام چو، نویسنده ارشد این مقاله و محقق در موسسه علوم و مهندسی استنفورد در یک مصاحبه گفت: ما همیشه یک باتری را به عنوان یک دستگاه [تک] فرض کردیم، اما در داخل باطری گوشی های آیفون، چند تریلیون ذره وجود دارد.

همچنین وی افزود که ما به عنوان یک جامعه علمی در مورد رفتار کل باتری به سطح کلان نگاه می کنیم؛ اما تحقیق ما به ذرات فردی می پردازد تا یک مدل برای کارکرد آن ارائه کند.

چو و تیمش، از شتاب دهنده ذرات در آزمایشگاه ملی شتاب دهنده (SLAC )  وزارت انرژی در پارک Menlo استفاده کردند تا ببینند که وقتی باتری شارژ شده و تخلیه می شود، چگونه نانوذرات فردی رفتار می کنند. این اولین بار در تاریخ علمی است که این جزئیات مشاهده و ضبط شده است.

شیوه ی کار کرد این روش برای شارژ باتری این طور است که به جای اینکه جریان الکتریکی به طور مساوی توزیع شود به طوری که تمام ذرات به تدریج شارژ شوند، در واقع یک ذره یا گروه های کوچک ذرات برای یک دوره کوتاه مدت جذب می شوند تا هر بار شارژ شوند، سپس به سمت دیگر حرکت می کنند. باتری به طور ذاتی توسط یک ذره با ذره از طریق یک سری از واکنش های بسیار سریع شارژ می شود. این حالت محققان را بسیار شگفت زده کرد، زیرا شارژ سریع نیز به باتری آسیب زده است.

Chueh همچنین افزود در 10 تا 20 سال گذشته به ما همیشه گفته شده است تا برای شارژکردن باتری به آرامی کار کنیم به طوری که حرارت را در باتری کاهش دهیم ولی این گفته در حال حاضر آنقدرها هم درست نیست.

بیشتر بخوانید  گروه تاتا به زودی برای اپل در هند آیفون می سازد

و امروز دریافتیم که قابلیت شارژ سریع نیز به باتری آسیب می رساند.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آیا افزایش طول عمر باتری های لیتیوم یونی آخرین چیزی است که نیاز داریم؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *