آشنایی با کوکی ها!

کوکی ها

کوکی ها

کوکی چیست ؟ کوکی یک پیغام است که در زمان بازدید شما از یک وبسایت ، سرور وبسایت به مرورگر (موزیلا ، گوگل کروم و…) ارسال می کند. مرورگر ها این پیغام متنی را در کامپیوتر شما ذخیره می کند و هر بار که شما دوباره به آن وبسایت مراجعه کردید همان پیغام های ذخیره شده در کامپیوترتان توسط مرورگر به سرور وبسایت ارسال می گردد. چرا این اتفاق می افتد؟ شما هنگام استفاده از یک وبسایت مثلا یاهو شاید تغییراتی در محیط آن بر اساس امکاناتش داده باشید ، کوکی ها به وبسایت کمک می کند این تنظیمات همچون بازدیدهای گذشته  در سایت انجام گیرد.

بطور مثال شما وقتی شما با وارد کردن یوزر نیم و پسورد به محیط کاربریتان در جیمیل وارد شدید ، دفعه بعد که دوباره به وبسایت جیمیل وارد می شود ، یوزر نیم شما در محل مورد نظر ظاهر می شود ، این یکی از ویژگی های کوکی ها است ، همچنین اگر پس از ورود به محیط کاربریتان دکمه ذخیره پسورد در مرورگر را بزنید پسورد و یوزر نیمتان در محل مورد نظر ذخیره می شود و دفعه آینده برای ورود به حسا کاربری نیاز به وارد کردن آنها نیست و خودشان به محض بازکردن جیمیل در محل مورد نظر ظاهر می شود!

برخی از نکات امنیتی در مورد استفاده از کوکی ها ! مواردی وجود دارد که شما در هنگام استفاده از کوکی ها مورد توجه قرار دهید، هیچگاه در مکان های عمومی همچون کافی نت ها از کوکی استفاده نکنید و پس از اینکه کارتان تمام شد کوکی مرورگر را پاک کنید ؟  چطور؟ حالا میگم مسیر زیر رو برای پاک کردن کوکی ها و تاریخچه مرورگر طی کنید:

[box type=”note” align=”aligncenter” ]مثال در محیط فایرفاکس صادق است: tools>>history>>clear recent history[/box]

کوکی مرورگر

پس از طی کردن این مسیر تیک cookies را بگذارید تا کوکی ها پاک شود ، البته پیشنهاد من این هست که تیک کلیه گزینه ها رو وارد کنید تا تمامی اطلاعات در مورد تاریخچه جستجوی شما پاک بشه! البته افشای یوزر پسورد ایمیل یک مثال بود امکان داره شما از اکانتتان در یک فروشگاه خرید نموده اید ، اگر کوکی ها رو پاک نکنید نفر بعدی که از همون کامپیوتر استفاده می کند اگر از اکانتتان خارج نشده باشید ، خریدش رو از حساب شما انجام خواهد داد!

بیشتر بخوانید  فعال کردن کوکی در مرورگر کروم و فایرفاکس برای اندروید

مشکل دیگری که ممکنه در کوکی ها برای شما ایجاد کنه وارد شدن به حساب کاربری جیمیل یا فیسبوک و سایر وبسایت ها است ، که با تغییر کامپیوتر و آی پی از شما می خواهند هویتتان را تایید نمایید ، پس حتما سعی کنید سوالات امنیتی رو که هنگام ثبت نام در این وبسایت ها پاسخ می دهید فراموش نکنید ، فراموشی اون ها باعث خواهد شد ، اکانت شما مسدود شود ، یکی از بهترین روش ها در استفاده از وبسایت هایی همچون جیمیل و فیسبوک تایید هویتتان به کمک شماره موبایل هست ، سعی کنید شماره موبایلتان را هنگام ثبت نام در محل مورد نظر وارد کنید تا در این مواقع وبسایت ها با تماس گرفتن با شما یا اسمس هویت شما را بررسی می کنند.

اگر مواردی ذکر نشد و شما اطلاع داشتید حتما ذکر کنید تا دیگر کاربران هم از اطلاعات شما استفاده بکنند. نظرات شما باعث دلگرمی ما است.

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات در مورد : آشنایی با کوکی ها!

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *