آسیب هایی که مواد ضد عفونی کننده به سلامتی افراد وارد می کنند

مواد ضد عفونی کننده

مطالعات اخیر نشان داد که بعضی از مواد موجود در مواد ضد عفونی کننده در همه نوع از جمله دهان شویه ها تا اسپری کش ها باعث آسیب به عملکرد میتوکندری سلول های ما می شود. میتوکندری اندامی است که قند را به انرژی تبدیل می کند.

نگرانی ها درباره مواد ضدعفونی کننده به نام ترکیبات آمونیوم کواترنر بسیار جدی است. اداره غذا و دارو آمریکا استفاده از این مواد ضد عفونی کننده را ممنوع اعلام کرده و اطلاعات کامل درباره سایر مواد را از شرکت های سازنده درخواست کرده است.

محققان دانشگاه کالیفرنیا، دیویس، دو نوع معمولی از نمک های آمونیوم کواترنری به نام سیلت پرییدیم کلرید(CPC)  و بنزالکنوی کلرید (BAK) را بر روی بافت های انسانی آزمایش کردند.

این سطح از میکروب کشی که معمولا به صورت QUATS مخفف می شود، به معنای واقعی همه مواد شوینده را دربر می گیرد مثل صابون، شامپوی بدن، لوسیون، خمیر دندان و … تقریبا هر چیزی که به عنوان نوعی از محصولات بهداشت و مراقبت شخصی و از بین بردن باکتری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بسیاری از مواد QUATS تاثیر شدید و تندی بر میکروب ها داشته و به واسطه چربی دوستی ، به آسانی چربی ها را در خود حل می کنند. اما تاثیرات آن ها پس از شستشو نیز حفظ شده و حالت بیو اسیدی به خود می گیرد و به بدن آسیب می رساند.

قبل ها درباره تاثیرات منفی این مواد در تولید مثل موش ها هشدار داده شده بود. در سال 2016 سازمان غذا و دارو آمریکا باری دیگر درباره خطرات این مواد شوینده هشدار داد و تحقیقات جدیدی را درباره آن ها آغاز کرد. در این تحقیقات دانشمندان 1600 نوع داروی ضد عفونی کننده، مواد افزودنی و داروهای مورد تایید سازمان دارو و غذا را در دو نوع سلول انسانی در شرایط in-vitro مورد آزمایش قرار داد. نتیجه این تحقیقات نشان داد افرادی که تحت تاثیر QUATS بودند دچار اختلال در عملکرد میتوکندری شده و انتقال الکترون های مهم و توانایی ایجاد چرخه تولید و حمل مولکول آدنوزین تری فسفات (ATP) را از دست داده بودند.

پس از اعلام این نتایج سازمان بهداشت و سازمان دارو و غذای آمریکا تولید این گونه مواد شوینده را ممنوع و غیر قانونی اعلام کرد اما واقعا همه به این قانون پای بند هستند؟

 

پیشنهادی: ویتامین B مرتبط با سرطان ریه می باشد…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : آسیب هایی که مواد ضد عفونی کننده به سلامتی افراد وارد می کنند

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *