کم ارزش ترین پول دنیا (بروز شده)

تمامی کشورهای دنیا یک واحد پولی و یک واحد ارزی دارند که در کل جهان این واحد پولی با نام آن کشور شناخته می شود. اگر کمی در بازار ارز و پول فعالیت کرده باشید، قطعا نام ارزهای زیادی را خواهید شنید و شاید ندانید که حتی برای کدام کشور است اما قطعا از ارزش آن ها اطلاع خواهید داشت.

امروز در تلاش بودیم که برایتان کم ارزش ترین پول دنیا را معرفی کنیم تا بدانید در کشورهای دیگر برای پرداخت هزینه های خود نسبت به سایر کشورها در تلاش هستند و میزان ارزش پولی آن ها در مقابل سایر کشورها چقدر می باشد.

بی ارزش ترین پول جهان 

شرایط اقتصادی و سیاسی دنیا این روزها تغییرات بسیار زیادی را داشته است و کشورهای ابر قدرت ادعای برتری می نمایند. در این میان برخی از کشورهای جهان سوم در حال تنزل هستند و به دلیل فشارهای وارد شده از سوی کشورهای ابر قدرت هر روز از لحاظ سیاسی و اقتصادی ضعیف تر می شوند. یکی از مواردی که میزان اعتبار کشورها را تعیین می نماید، ارزش واحد پولی کشورهاست که نسبت به دلار سنجیده می شود.

این روزها در بازار داخل کشور نیز هر روز ارزش واحد پولی داخل کشور یعنی ریال در حال تنزل می باشد و افراد به نوعی از این موضوع نگران هستند. در این میان بعضی از کشورهای جهان دارای ثروت های بسیار غنی طبیعی نظیر نفت و مواد معدنی بسیار با ارزش مانند الماس، اورانیوم و طلا می باشند ولی با وجود تمامی این ثروت ها نیز باز هم نسبت به ابر قدرت ها پایین تر هستند و به معنای افزایش ارزش واحد پولی آن ها نیست.

نکته ی جالب اینجاست که برخی از کشورهایی که از لحاظ منابع طبیعی و به خصوص منابع نفتی غنی تر از سایر کشورها هستند، دارای بی ارزش ترین واحد پولی دنیا نیز می باشند! در ادامه تصمیم داریم به 10 مورد از کشورهایی که از بی ارزش ترین واحد پولی هستند اشاره داشته باشیم.

  1. بولیوار ونزوئلا

به طورکلی بولیوار کشور ونزوئلا که به بولیوار فیوریته معروف می باشد، واحد پولی رسمی کشور ونزوئلا می باشد که به صورت اختصاری VEF شناخته می ‌شود. بولیوار فیوریته دارای ۱۰۰ زیر واحد به نام های سنتیموس می باشد. بولیوار ونزوئلا در سال ۲۰۰۸ جایگزین بولیوار اصلی گردید و سقوط اقتصادی ونزوئلا در سال ۲۰۱۶ سبب شد تا ارزش بولیوار شدیدا کاهش یابد. ارزش این واحد پولی به صورت کاملا بی ‌سابقه ‌ای تا۷۲۰ درصد کاهش پیدا کرد و با نرخ برابری ۰.۰۰۰۰۰۴۰ نسبت به دلار ایالات متحده ی آمریکا به عنوان بی ارزش ترین واحد پولی جهان در رده ی نخست قرار گرفت.

  1. ریال ایران

اساسا واحد پولی ریال کشورمان از سال ۱۷۹۸ به طور رسمی مورد استفاده قرار گرفت که در سال ۱۳۵۷ هجری شمسی، هر ۷۵ ریال با یک دلار ایالات متحده برابری می کرد ولی شرایط فعلی ریال نسبت به چند دهه‌ ی قبل، تغییرات بسیار زیادی داشته است، تا جایی که اکنون واحد پولی ریال به یکی از بی ارزش ترین ارزهای دنیا تبدیل شده است.

تحریم ‌های بین‌المللی که در حدفاصل سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۲ برای کشورمان اعمال شد، در این خصوص نقش بسیار زیادی داشته‌، تا جایی که نرخ دلار در ایران در طول سال ‌های اخیر به ندرت افزایش زیادی را تجربه نمود. در یک اتفاق کاملا بی ‌سابقه و به دنبال خروج ایالات متحده از برجام، شرایط فساد سازمان یافته در سیستم مدیریت اقتصادی و بی برنامه بودن مطلق تصمیم گیرندگان کشوری، قیمت دلار در کشورمان به مرز ۱۵ هزار تومان نیز رسیده است و پس از بولیوار کشور ونزوئلا با نرخ برابری ۰.۰۰۰۰۰۱ با حفظ امنیت، به عنوان دومین پول بی ارزش دنیا در سال ۲۰۱۸ به شمار می رود.

  1. دانگ ویتنام

دانگ کشور ویتنام به عنوان پولی رسمی مورد استفاده در ویتنام می باشد که به صورت اختصار با عبارت VND شناخته می ‌شود. دانگ ویتنام دارای ۱۰۰ زیرواحد به نام ژو یا ۱۰ زیرواحد به نام هائو می باشد که هر دو این زیر واحدها در حال حاضر در این کشور به عنوان ارز رایج می باشند و اساسا در گردش هستند.

واحد پولی کشور ویتنام بعد از ادغام شدن ویتنام شمالی و ویتنام جنوبی در سال ۱۹۷۸ مورد استفاده افراد قرار گرفت. در آن موقع، ۲ دانگ ویتنام با 1 دلار ایالات متحده برابری می کرد. پس از این اتفاق دولت ویتنام مجبور شد تا در طول چندین سال، چند بار در ارزش گذاری واحد پولی دانگ تجدید نظر نماید و این مسئله سبب افزایش نرخ تورم در این کشور شد. دانگ کشور ویتنام هم اکنون به عنوان دومین ارز کم ارزش جهان پس از ریال کشورمان می باشد. لازم به ذکر است که در دسامبر سال ۲۰۱۶ میلادی، هر 1 دلار ایالات متحده با ۲۲۷۶۹ دانگ ویتنام مبادله می گشت.

  1. روپیه اندونزی

اساسا روپیه به عنوان پول رسمی کشور اندونزی شناخته می شود و به طور اختصار IDR را برای آن تعیین نموده اند. روپیه این کشور دارای ۱۰۰ زیرواحد به نام سن می باشد. واحد پولی این کشور دارای اسکناس‌ ها و سکه‌ هایی با کمترین مقدار ارزش یعنی ۱۰۰۰ روپیه می باشد. واحد پولی اندونزی بعد از استقلال این کشور در سال ۱۹۴۹ به طور کاملا رسمی در این کشور مورد استفاده ی شهروندان قرار گرفت.

بیشتر بخوانید  چگونه پول جمع کنیم؟

آن موقع 1 دلار ایالات متحده برابر با ۳.۸ روپیه به حساب می آمد. با تمامی این اوصاف، از ارزش واحد پولی روپیه به ندرت کاسته شد و دولت این کشور نیز نتوانست فعالیت قابل ‌توجهی را به منظور بهبود شرایط اقتصادی و ارزی این کشور به انجام برساند. در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی، هر 1 دلار ایالات متحده برابر با ۱۳۴۹۹ روپیه اندونزی شد و در این شرایط، روپیه اندونزی به یکی از بی ارزش ترین واحدهای پولی جهان در رتبه ی چهارم قرار گرفت.

  1. لئون سیرالئون

در نقشه ی جهان سیرالئون یک کشور بسیار کوچک در آفریقای غربی می باشد و لئون به عنوان واحد پول رسمی این کشور شناخته می‌ شود. این واحد پولی بسیار کم ارزش به طور اختصاری با عبارت SLL در دنیا شناخته می ‌شود. لئون این کشور دارای ۱۰۰ زیرواحد به نام سنت می باشد.

لئون این کشور بعد از استقلال سیرالئون معرفی و به عنوان جایگزین واحد پولی پوند کشور انگلیس شناخته شد. جنگ داخلی کشور سیرالئون که بیشتر از یک دهه ادامه پیدا کرد، سبب تورم و سقوط اقتصادی در سیرالئون شد و ارز این کشور تبدیل به یکی از بی ارزش ترین ارزان ‌های دنیا شد. در سال ۲۰۱۷ میلادی، 1 دلار ایالات متحده برابر با ۵۴۶۵ لئون سیرالئون بود.

  1. کیپ لائوس

کیپ، واحد رسمی پول کشور لائوس می باشد و شامل ۱۰۰ زیرواحد به نام آت است. کیپ کشور لائوس، رسما پس از استقلال این کشور در سال ۱۹۵۲ به رسمیت شناخته شده و توانست جای واحد پولی، پیاستر هندوچین را بگیرد.

در عین حال، تورم بسیار بالا در اواخر قرن بیستم میلادی و اوایل قرن بیست و یکم، سبب شده است که بانک مرکزی کشور لائوس، اسکناس ‌های ۱۰۰ هزار کیپی را نیز چاپ نماید. واحد پولی لائوس به عنوان یکی از کم ارزش ترین واحدهای پولی دنیا شناخته می شود. در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۶ میلادی، هر 1 دلار ایالات متحده برابر با ۸۰۸۸ کیپ کشور لائوس به حساب می آمد.

  1. فرانک گینه

ارز رسمی کشور آفریقای غربی گینه فرانک نام دارد و به طور اختصاری GNF نامیده می‌ شود. فرانک کشور گینه دارای زیرواحدهایی به نام سانتیم می باشد. هر ۱۰۰ سانتیم برابر با یک فرانک است. کشور گینه در سال ۱۹۵۹ فرانگ را به عنوان جایگزینی برای فرانک CFA معرفی نمود.

با تمامی این شرایط، افزایش میزان تورم سبب شد که دولت گینه مجبور به جایگزینی فرانک با سیلی در سال ۱۹۷۱ گردد. هر 1 سیلی برابر با 10 فرانک می باشد. البته لازم به ذکر است که شرایط اقتصادی نابسامان سبب شده است که از ارزش فرانک هم کاسته شود. بانک مرکزی جمهوری گینه حتی مجبور به چاپ اسکانس ‌های ۲۰ هزار فرانکی نیز شد. در آخر در ماه ژانویه سال ۲۰۱۷ میلادی هر 1 دلار ایالات متحده آمریکا برابر با ۹۳۶۸ فرانک گینه مبادله گردید.

بی ارزش ترین پول های جهان

به نقل از روزنامه ی نیویورک تایمز کم ارزش ترین پول دنیا یا بهتر است بگوییم کم ارزش ترین پول های دنیا به شرح زیر می باشد:

واحد پولی کشور زیمباوه : هر 10 میلیون دلار کشور زیمباوه برابر با 4 دلار آمریکا می باشد!

تورم کشور زیمباوه در سال 2008 میلادی به چیزی حدود 100000 درصد رسید که واقعا حیرت برانگیز است و این کشور برای جبران چنین تورم عجیبی به بانک مرکزی زیمباوه دستور داد تا اسکناس هایی 10000000 دلاری چاپ نماید! به نقل از برخی از سایت های این کشور، هزینه ی خرید یک دستمال کاغذی چیزی در حدود 150000 دلار زیمباوه می باشد که در مقایسه با دلار آمریکا چیزی حدود 69 سنت می باشد! جالب است بدانید که این کشوردر طی این چند سال اخیر 12 صفر از واحد پولی خود کسر کرده است و چنین آماری به معنای واقعی بی سابقه می باشد و این تورم به شدت بر مردم این کشور آسیب رسانده است به طوری که اگر کمی به این موضوع فکر کنید خواهید دید که در اصل 500 دلاز زیمباوه به اندازه ی یک برگ دستمال کاغذی هم ارزش ندارد.

پولواحد پولی کشور ویتنام : در لیست کم ارزش ترین پول دنیا، نام دونگ ویتنام نیز به چشم می خورد و هر 500000 دونگ ویتنام چیزی حدود 31.37 دلار آمریکا می باشد.

از سال 1980 که ایالات متحده ی آمریکا تحریم های خود را افزایش داد صادرات این کشور به شدت کاهش یافت و با رکود اقتصادی شدیدی مواجه شد و برای اینکه تورم را در کشور خود کاهش دهد، دست به چاپ اسکناس و تزریق پول به کشور زد و نتیجه ای جز بی اعتباری شدید پولی این کشور نداشت و از آن سال به بعد دیگر تورم در این کشور افزایش نداشته است.

پولواحد پولی کشور اندونزی : هر 100000 روپیه ی اندونزی چیزی حدود 11.05 دلار آمریکا می باشد که به عنوان یکی از کشورها در لیست کم ارزش ترین پول دنیا شناخته شده است.

در سال 1997 بحران اقتصادی کشورهای آسیای شرقی باعث که ارزش روپیه ی اندونزی به میزان 80 درصد کاهش پیدا کند و تورم این کشور به شدت افزایش یابد.

پول

پیشنهادی: گرانترین پول دنیا ( بیت کوین ) در ایران

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

5/5 - (1 امتیاز)

نظرات در مورد : کم ارزش ترین پول دنیا (بروز شده)

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. چرا اسم کشور خودمون رو نیاوردی.ارزش پول ما با پول ویتنام یکی است. اونها هم برای عر دلار پانزده هزار میدن ما هم پانزده هزار. در ضمن ارزش پول اندونزی از نال ما بیشتره. جون اونها برا هر دلار هشت هزار میدن