ژنی که تاثیر بسزایی در کاهش فعالیت ذهنی دارد

ژن

همه حیوانات با بالارفتن سنشان، فعالیت و توانایی ذهن آن ها به صورت خودکار کاهش پیدا می کند. تحقیقات اخیر حاکی از این موضوع است که یک ژن خاص باعث این تغییر می شود با بالارفتن سن الکتروفیزیولوژی ارتباط هیپوکامپ مغز حیوانات کم کم ضعیف می شود ، هیپوکامپ قسمتی از دستگاه کناری مغز است که مسئولیت یادگیری را به عهده دارد. با انجام آزمایشات پزشکان متوجه شده اند که یک ژن چگونه می تواند تاثیر بسزایی در کاهش توانایی ذهنی افراد مسن بشود.

به طور کلی عنصر اصلی این موضوع پروتئینی به اسم fkbp است که وظیفه آن ترشح کلسیم در درون سلول های عصبی است. در یک آزمایش بروی موش ها ، به موش های آزمایشگاهی ویروسی که برای افزایش ترشح پروتئین fkbp1b بکار می رود تزریق شد. سپس با بررسی هیپوکامپ موش هایی که دارو به آن ها تزریق شده بود نتایج خوبی در عمل کرد ذهنی نسبت به موش های عادی در یک سن داشتند.

با برسی آزمایش های گذشته به این نتیجه می رسیم که ترشح کلسیم با کاهش توانایی های ذهنی در سن های بالا همراه است. و در این آزمایش نشان داده شد که افزایش پروتئین fkbp عملکرد ذهنی موش را بهتر کرده است. و با انجام این آزمایش سوالات زیادی برای پژوهشگران به وجود آمده و امیدواریم که بر اساس این آزمایشات درمانی برای تغییرات ذهنی افراد در کهن سالی پیدا شود. قدم بعدی برای پژوهشگران این موضوع بود که چرا با بالا رفتن سن میزان این پروتئین کاهش میابد و چگونه آن را متوقف کرد. برای این سوال نیز جوابی هست که شرایط متابولیسمی بدن یا تغییر سلول های دیگر ممکن است از عوامل اصلی این پدیده باشد.

از دانشمندان این پروژه، جی سی گانت چنین گفته که:

یکی دیگر از سؤالات کلیدی این بود که چرا غلظت یون کلسیم (+Ca2) عامل اصلی در ابتلا به بیماری آلزایمر است. در اکثر اختلالات عصبی، افزایش غلظت این یون عامل مهمی است و شاید تغییرات میزان کلسیم در سلول‌های عصبی موجب برخی بیماری‌های مرتبط به دستگاه عصبی شود. اما این موردی است که هنوز به‌خوبی از آن اطلاع نداریم.

در این موضوع مشخصا باید برخی از آزمایشات بالینی انجام شود که نحوه و عمل کرد پروتئین fkbp را در انسان نشان دهد. گانت نیز به این موضوع امیدوار است و قرار است آزمایشاتی نیز انجام بگیرد. انجام این آزمایشات حاکی از این موضوع نبوده که دانشمندان توانسته اند درمانی برای کاهش توان ذهنی افراد پیدا کنند ولی قادر به کشف این موضوع و دلایل آن خواهند بود.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : ژنی که تاثیر بسزایی در کاهش فعالیت ذهنی دارد

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *