چگونه از حریم خصوصی خود در ویندوز 10 محافظت کنیم

ویندوز 10

این روزها محافظت از حریم خصوصی یکی از اصل های اساسی در فضای مجازی و اینترنت می باشد. کمپانی مایکروسافت یکی از کمپانی های فعال در زمینه ی راه اندازی سخت افزار و نرم افزار و تولید تکنولوژی های نوین است که محبوبیت بالایی در سراسر دنیا دارد. اکنون این کمپانی در زمینه ی امنیت نیز در تلاش است تا بهترین خود را عرضه نماید. در این مقاله تصمیم داریم تا روش های محافظت از حریم خصوصی در ویندوز 10 را برایتان معرفی نماییم.

اساسا این روزها یکی از نگرانی‌ های امنیتی کاربران در خصوص ویندوز 10، جمع‌ آوری اطلاعات خصوصی و کاربردی کاربران می باشد. اگر تصور می‌کنید که سیستم‌ عامل کمپانی مایکروسافت از مرزهای حریم خصوصی تان عبور نموده است و یا قصد دارید از میزان امنیت اطلاعات خصوصی خود اطمینان حاصل نمایید؛ با چندین روش ساده و فقط طی چند دقیقه می‌ توانید امنیت حریم خصوصی تان را در این سیستم‌ عامل افزایش دهید.

غیرفعال نمودن سیستم ردیابی مکانی (Location Tracking)

اساسا ویندوز 10 به طور معمول از موقعیت مکانی کاربران خود آگاه می باشد. این مسئله برای بعضی از افراد مهم نیست؛ زیرا از این قابلیت به منظور دریافت اطلاعاتی نظیر آب‌ و هوای منطقه، رستوران‌ های نزدیک و … استفاده می نماید ولی در شرایطی که دوست ندارید این نسخه از سیستم عامل مایکروسافت موقعیت مکانی تان را زیرنظر داشته باشد می‌ توانید این سیستم را غیرفعال نمایید. روند کار به این صورت است که:

  • وارد Settings ویندوز 10 شوید و به آدرس Privancy > Location مراجعه نمایید. بر روی گزینه ی Change کلیک کرده و بر روی صفحه پیش رو، نوار مشاهده شده را از حالت On به Off تغییر دهید. با انجام این کار، ردیاب مکانی برای هر نرم افزاری که از سیستم شما استفاده نماید، غیرفعال می گردد.

ویندوز 10

شما می‌ توانید این قابلیت را بر اساس کاربران نیز غیرفعال نمایید؛ به این صورت که اگر چندین نفر با حساب‌ های کاربری متفاوت از یک دستگاه استفاده نمایند، هر کدام می‌ توانند گزینه ی location tracking را برای خودشان فعال و یا غیرفعال نمایند. به منظور فعال نمودن گزینه ی location tracking برای هر کدام از حساب های مستقل، در ابتدا باید وارد حساب کاربری موردنظر شوید؛ به منظور انجانم این فرآیند:

  • وارد بخش تنظیمات ویندوز 10 شوید و با کلیک بر روی گزینه ی Change نوار لغزان موجود در زیر کلمه‌ ی Location آن را از حالت On به حالت Off تغییر دهید.

شاید تصمیم داشته باشید که در برخی از شرایط گزینه ی location tracking را بر اساس نوع برنامه ها غیرفعال نمایید. در صورتی که قصد دارید موقعیت مکانی شما فقط برای برخی از برنامه‌ ها فعال گردد، اطمینان حاصل کنید که گزینه ی location tracking فعال می باشد و سپس وارد بخش Choose appsthat can use your precise location شوید. در این شرایط فهرستی از برنامه‌ ها برای شما نمایان خواهد شد که می‌ توانند از موقعیت مکانی کاربر استفاده نمایند. به منظور فعال نمودن سیستم ردیابی مکانی برای برخی از برنامه‌ ها نظیر Weather یا News نوار لغزان خود را به سمت on بکشید.

با غیرفعال نمودن گزینه ی location tracking هنوز مشاهده می‌ کنید که ویندوز 10 مواردی از تاریخچه‌ ی موقعیت‌ های قبلی شما را نمایش می دهد. به منظور حذف کردن تاریخچه‌ ی مکانی تان وارد قسمت Location History شده و بر روی Clear کلیک نمایید. در صورتی که از سیستم location tracking استفاده می نمایید،  می توانید به طور منظم history خود را حذف کنید؛ هیچ سیستم خودکاری به منظور پاک کردن این قسمت وجود ندارد.

غیرفعال نمودن سیستم ردیابی تبلیغات (Advertisment Tracking)

یکی از اولویت های اصلی کاربران در خصوص حریم خصوصی، اطلاعات جمع آوری شده در زمان وبگردی می باشد. طبق اطلاعات بررسی شده، یک پروفایل از علایق کاربر ایجاد می‌ شود؛ کمپانی های مختلف می‌ توانند از این اطلاعات به منظور شکل دادن تبلیغات هدفمند استفاده نمایند. سیستم عامل ویندوز ۱۰ با گزینه‌ ی advertising ID تمامی این داده ها را جمع‌ آوری می نماید. به طورکلی کار این ID جمع‌آوری اطلاعات کاربران در مدت زمان مرور وب نیست بلکه در زمان استفاده از نرم افزارهای ویندوز 10 این کار انجام می گیرد.

شما می‌توانید گزینه‌ ی advertising ID را نیز غیرفعال نمایید. در ابتدا Windows 10 Settings را اجرا نمایید و سپس وارد مسیر Privacy > General شوید. فهرستی از انتخاب‌ هایتان را زیر عنوان Change privacy options مشاهده نمایید؛ گزینه ی advertising ID را کنترل می نماید. نوار لغزان را باید از On به Off تغییر دهید. احتمال دارد بازهم تبلیغاتی را حتی در این شرایط دریافت کنید ولی تمامی این تبلیغات، عمومی‌ تر از تبلیغات هدفمند می باشند وبه طورکلی به علایق فرد ارتباطی ندارند.

ویندوز 10

به منظور  اطمینان یافتن از عدم ردیابی شما از سوی کمپانی مایکروسافت در زمان استفاده از ویندوز 10 و غیرفعال نمودن فرآیند جمع‌آوری داده برای تبلیغات هدفمند وارد بخش Ad Settings از گزینه ی Microsoft Privacy شویدوارد قسمت Internet-based ads:Microsoft account در بالای صفحه شده و نوار لغزان آن را از On به Off تغییر دهید. در قسمت Internet-based ads:This browser نوار لغزان را نیز از On به Off تغییر دهید. لازم به ذکر است که برای هر نوع مرورگری که استفاده می نمایید، باید مطمئن شوید که نوار لغزان قسمت Personalized ads in this browser بر روی Off تنظیم شده باشد.

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

 

منبع: computerworld

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : چگونه از حریم خصوصی خود در ویندوز 10 محافظت کنیم

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *