چرا ضریب هوشی بعضی از افراد بالاتر می باشد؟

ضریب هوشی

این موضوع بر همه افراد آشکار است که انسان ها دارای ضریب هوشی متفاوتی بوده و IQ در افراد مختلف اعداد متغییری را نشان می دهد. اما این موضوع ذهن را درگیر می‌ کند که چرا عده ای باهوش تر از سایر افراد هستند؟

دانشمندان که همیشه به چنین موضوعاتی علاقه مند هستند پس از یک تحقیقات جالب متوجه شدند در لایه ی بیرونی مغز افرادی که دارای ضریب هوشی بالایی هستند , اتصال ها و سیناپس های کم تری در مقایسه با افراد عادی رخ می دهد. این مطالعه نشان داد بالا بودن هوش افراد ارتباطی به تعداد و اندازه سلول های مغز ندارد بلکه IQ از طریق تعداد اتصالات موثر نورون‌ ها اندازه گیری می شود.

ضریب هوشی

متخصصان مغز و اعصاب با گروهی از دانشمندان با به کارگیری روش جدیدی به نام dMRI که روشی غیر تهاجمی است , ماده‌ ی خاکستری‌ رنگ موجود در مغز را در ۲۶۰ فرد داوطلب بررسی کرده اند. پس از انجام آزمایش های زیاد و تجزیه و تحلیل نتایج امتیازاتی از 7 تا 23 به این افراد داده شد , خلاصه گزارشات این بود که در افرادی که امتیاز بیشتری کسب کرده بودند نه تنها سلول های بیشتری وجود نداشت , بلکه سیناپس های کم تری نیز در بین نورون های قشر مخ ایجاد می شد , بر اساس این تحقیقات مشخص شد مغز افراد باهوش تر علاقه ای به اجرای کار های سخت و دشوار ندارد و حتی فعالیت هایی را انتخاب می کند که از نظر متابولیکی سبک باشند , کلیه ی نتایج از مطالعات کنونی و تحقیقات قبلی , فرضیه بازدهی عصبی را در ذهن دانشمندان پر رنگ تر کرد. بنا بر این فرضیه , تراکم سلول های عصبی تاثیری در قدرت و توانایی پردازش آن ها ندارد , بلکه این نوع و نحوه اتصال نورون ها و ایجاد سیناپس ها است که بر توانایی های مغزی و ضریب هوشی افراد موثر می باشد.

بی تردید برای افشا سازی و کشف اسرار سیستم عصبی تحقیقات و مطالعات بیشتری نیاز است. قطعا با انجام این تحقیقات و شناخت بخش های مختلف مغز , خیلی راحت تر با تحریک قسمت هایی مشخص از مغز می توان آن را فعال تر و موثر تر ساخت و ضریب هوشی افراد را بالا برد.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : چرا ضریب هوشی بعضی از افراد بالاتر می باشد؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *