هک کوانتومی آینده ی امنیت دنیای تکنولوژی را به خطر خواهد انداخت!

هک کوانتومی

این روزها با گسترش فضای مجازی و استفاده ی هرچه بیشتر افراد از قابلیت های این دنیای جدید، بحث امنیت آن نیز بسیار مهم و ضروری می باشد زیرا یک روز ممکن است لپ تاپ خود را باز کنید و دیگر خبری از اطلاعات داخل لپ تاپ شما نباشد! شاید هم اکنون از حملات کوانتومی در امان باشید ولی در آینده ای نزدیک زمانی که کامپیوترهای کوانتومی با قابلیت دور زدن مکانیزم های رمز گذاری امروزی بر سر کار بیایند دیگر دنیای مجازی ترس بیشتری خواهد داشت.

هم اکنون بسیاری از اطلاعات رمزنگاری شده توسط کلیدهای عمومی که بر یک قاعده ی ساده استوار هستند، صورت می پذیرد که در اصل شامل چند مسئله ساده ریاضی مانند فکتور کردن اعداد بزرگ در اعداد اول می باشد که هم اکنون برای بسیاری از کامپیوترهای امروزی، سخت به حساب می آید. هم اکنون نوعی الگوریتم متفاوت با نام Shor وجود دارد که توسط کامپیوترهای کوانتومی تمامی این محاسبات را به راحتی انجام می دهد.

با این وجود، طبیعی است که محققان هم اکنون به دنبال راه هایی باشند تا استراتژی خود را در رمزنگاری های عمومی به صورتی تغییر بدهند تا از حملات کوانتومی در امان بمانند. مدیر انستیتو ملی استانداردها و تکنولوژی های رمزنگاری در جایی گفت: برای رمزنگاری با کلبدهاب عمومی، میزان خسارات وارده از طرف کامپیوترهای کوانتومی بسیار مصیبت بار خواهد بود و باید هم اکنون به دنبال مقاومت کوانتومی برای اینگونه سیستم های رمزگشایی باشیم.

در واقع کامپیوترهای کوانتومی جزو پردازنده هایی به حساب می آیند که بر اساس قوانین مکانیک کوانتومی با یکدیگر در ارتباط هستند و اگر چه هنوز این کامپیوترها در ابتدای مسیر می باشند ولی پتانسیل های بسیار زیادی برای حل مسکلات دارند که هم اکنون برای کامپیوترهای کلاسیک قابل حل نیست. پردازش بر اساس الگوریتم Shor ممکن است بسیار سریع تر از هر راهکاری از راه برسد اما آمادگی برای دورنمای پسا کونتومی نیازمند کارهای بیشتر از دانلود یک پچ امنیتی می باشد.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : هک کوانتومی آینده ی امنیت دنیای تکنولوژی را به خطر خواهد انداخت!

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *