فیلتر اینستاگرام و ماجراهای بعد از فیلتر!

فیلتر اینستاگرام

بالاخره این حباب ترکید و گفتن که میخوان روی بحث فیلتر اینستاگرام کار کنن، الانم پرونده ی اینستاگرام روی میز دادستان قرار گرفته و از این مسائل …! حالا الان اینستاگرام کجاست و این بحث فیلترینگ کجاست؟! الان با فیلتر کردن اینستاگرام همه ی مشکلات حل میشه؟! آیا اونایی که داشتن تو این شبکه ی اجتماعی کار می کردن و یه لقمه نون در میاوردن، تکلیفشون چی میشه؟! آیا همون بلایی که سر تلگرام اومد و خیلیا بی کار شدن، الان دوباره توی اینستاگرامم این اتفاق میوفته و یه قشر زیادی ار آدما از نون خوردن میوفتن؟!

اینا همه اون سوالاتی هستش که خیلی از کاربرا دارن و الان میخوان به جوابشون برسن … یکم اگر برگردیم عقب و به بحث فیلتر کردن تلگرام برسیم می بینیم که یه تعداد از اقشار جوون ما که سرمایه نداشتن داشتن توی تلگرام کار میکردن و با زدن کانال های تبلیغاتی مختلف یه سری از محصولات رو خرده فروشی می کردن و درآمد کمی در میاوردن؛ خیلی از ادارات دولتی اسناد و مدارک مورد نیاز خودشون رو از طریق تلگرام با کاربرا درمیون میذاشتن و سریعا نیازهای افراد رو بر طرف می کردن، اما بعد از فیلتر کردن تلگرام این داستان پیش اومد که الان باید بریم سمت پیام رسان های داخلی مثل سروش و از اونا برای ارتباط با بقیه ی کاربرا استفاده کنیم.

فیلتر اینستاگرام

حالا یه تعداد از متخصصای زمینه ی برنامه نویسی اپلیکیشن ها اومدن این پیام رسان های داخلی رو مورد بررسی تحلیل قرار دادن و از طریق تخصصشون گفتن که امنیت اونا خیلی پایینه و ممکنه همه ی اطلاعات شخصی کاربرا توی چند ثانیه لو بره و هکرا به این اطلاعات دسترسی پیدا کنن! حالا هنوزم که هنوز بعضی از کاربرای تلگرام که فیلترشکن ندارن درگیر این موضوع هستن که یه پیام رسان خوب و کامل رو برای ارتباط خودشون با بقیه ی کاربرا و فضای مجازی پیدا کنن ولی هنوز …

الان بحث فیلتر اینستاگرام اومد پیش رو و دوباره همه ی این خاطرات زنده شد! الان واقعا دیگه ما میوندیم که چی اتفاقی داره می افته؟! فقط یه دونه اینستاگرام برای جوونا راه امید بود که بتونن ازش برای کسب درآمد خودشون استفاده کنن که اخیرا هم اینستاگرام با شرایطی که درست کرده بود و قابلیت هایی که اضافه کرده بود مثل IGTV خیلی از افراد خوشحال بودن که مردم بیشتر میتونن بهشون اعتماد کنن و ازشون توی پیج تبلیغاتیشون خرید کنن ؛ مخصوصا قابلیت تماس تصوری اعتماد خیلی از مشتری ها رو به خودش جلب کرده بود … !

شبکه های اجتماعی غیر قابل اعتماد

فیلتر اینستاگرام

یکی از موضوعاتی که بعد از بحث فیلتر تلگرام مطرح شد این بود که خیلی از برندهای داخلی برای تبلیغات خودشون دیگه به فضای مجازی اعتمادشون رو از دست دادن و اینستاگرام هم خیلی تنها شد! چون مدیرهای برندهای داخلی گفتن که تلگرام با بیشتر از 40 میلیون کاربر فیلتر شده، اینستاگرام که دیگه با 24 میلیون کاربر اصن در مقابل اون مطرح نیست.

خیلی از برندها توی این بحث فیلترینگ دیگه سرمایه گذاری روی بحث فضای مجازی رو یه کار بیهوده دونستن و این سرمایه گذاری رو سرمایه گذاری نا امن اعلام کردن و همه ی این بحث ها از یر فیلتر شدن تلگرام توی ایران مطرح شد و خیلی از کسب و کارها هم تو این زمینه آسیب دیدن و به نوعی انگیزه برای سرمایه گذاری توی شبکه های اجتماعی از بین رفت؛ از یه لحاظ هم این مسئله خیلی طبیعی هستش …

بر اساس آماری که منتشر شده بعد از فیلتر شدن تلگرام 79 درصد از کاربرا هنوز از این پیام رسان با فیلترشکن در حال استفاده هستن و بهشون میشه گفت کاربرای فعال، پس با این شرایط بعد از فیلتر شدن اینستاگرام هم خیلی از کاربرا بازم از اون با استفاده از فیلترشکن استفاده میکنن ولی یه بحثی که مطرح هستش اینه که دیگه فعالیت های تجاری توی این شبکه اجتماعی مطرح نیستش و با یه کاهش چندین درصدی رو به رو میشه؛ اتفاقا با قابلیت های جدیدی هم که به اینستاگرام همین اواخر اضافه شده بود بیشتر برای مسئولین جلب توجه می کرد تا فیلترش کنن!

بیشتر بخوانید  اطلاع از دزدیده شدن ویدئوها در یوتیوب

کسانی که ضربه های زیادی در این فیلتر شدن ها می خورند!

به گفته ی محمد جواد آذری جهرمی و حسن روحانی، تو سال گذشته حدود 200 هزار نفر به صورت مستقیم براشون اشتغال زایی صورت گرفته که همشون مربط به فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بوده و بر اساس گفته های رئیس مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد قبل از فیلتر شدن تلگرام، حدود 10 هزار کانال تلگرامی وجود داشت که قط کالاهای مختلفی رو به فروش میرسوندن!

فیلتر اینستاگرام

ولی الان اگر از شغل هایی که به صورت مستقیم از تلگرام و اینتساگرام کسب درآمد می کردن، بگذریم … افراد زیادی بودن که از طریق مدیریت همین کانال ها و پیج های شبکه های اجتماعی کسب درآمد میکردن و به نوعی بهشون میگفتن ادمین توی این فیلترینگ ها آسیب اصلی به این افراد وارد میشه چون با استفاده از مهارت خودشون بوده که داشتن توی فضای مجازی به صورت دورکاری با چند شبکه ی اجتماعی مختلف فعالیت می کردن. آمار مشخصی از این افراد توی ایران وجود نداره ولی قطعا تعدادشون کم نیست.

حالا الان پاسخگوی این افراد چه کسی خواهد بود و چه شرایطی پیش خواهد آمد؟!

به هر حال اگر یکم به شرایط پیش اومده دقت کنیم می بینیم که به هر حال ما به نوعی جهان سومی بودن داره برامون ثابت میشه و هر روز و هر روز داره محدودیت ها بیشتر میشه، به هر حال باید یکم مسئولین به فکر شرایط فعلی ایران تو زمینه ی شبکه های اجتماعی و فضای مجازی باشن، چشم امید خیلیا به این فضای مجازی هستش …

 

نظرهای خودتونو با زوم تک درمیون بذارید …

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : فیلتر اینستاگرام و ماجراهای بعد از فیلتر!

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. اتفاقا خیلی هم خوبه که سایت‌های پر از ناهنجاری خارجی فیلتر بشند. این ایرانی‌ها که اینقدر توانا در اداره کردن پیج و کانال هستند، در ساخت سایتهای مشابه اجتماعی ناتوانند؟

    کشورهای دیگه که هرکدوم برای خودشون نسخه بومی میسازند چیشون از ایرانی بیشتره؟

    برای کسانی که بخوان از هرزگی و موادمخدر و … درآمد داشته باشند شاید کار سخت بشه ولی کسی که کارش مشکل نداره مگه ۸ تا پیامرسان داخلی بوغ هستند؟

    مگه نرم‌افزارهای خارجی اولش بی اشکال بودند؟ این همه هک توی فیس بوک و اینستاگرام و حتی ایمیل‌ها پیش اومد مهم نیست ولی وای به حال محصول داخلی اگه مشکل مشابه پیدا کنه!

    البته من منکر بیماری مزمن غربزدگی از زمان ناصرالدین شاه تا حالا نیستم. خودباختگی که قدمت بیشتری به درازای ۱۳۰۰ سال داره ( اشاره به همونهایی که زبان بیگانه رو برتر از زبان بومی می‌دونستند و حتی حکومتی همچون طاهریان هم راه انداختند)

    جهان سومی بودن همین خودباخته بودنه. همین مرغ همسایه غاز بودن یا ..س همسایه بوی خاگینه دادنه. وگرنه کی نمیدونه که ژاپن و آلمان که از ثروتمندترین و پیشرفته‌ترین کشورهای جهانند، وطنپرست‌ترین مردمان جهان رو هم دارند؟؟؟