فایل سیستم چیست و چه کاربردی دارد؟

همان طور که می دانید کامپیوترها برای دسته بندی اطلاعاتی که روی آنها ذخیره می شود تابع قوانین خاصی هستند ، قوانینی که زمینه اجرای دستورات سیستم عامل شما را فراهم می کند . این قوانین خیلی ابتدایی تر از خدمات ساده ای مثل رجیستری در ویندوز هستند اما استاندارد نیستند.

desktop-computer

فایل سیستم یا سیستم پرونده در حقیقت روشی اختصاصی برای سازمان دهی ذخیره شدن پرونده های رایانه شما است. در حقیقت مدیریت حجم حافظه ، اسامی و فهرست فایل ها در اختیار فایل سیستم است.

هر سیستم عاملی فایل مخصوص به خودش را دارد مثلا ویندوز امروزه از NTFS استفاده می کند یا اپل از سیستمی به نام HFS در سیستم عامل مک ا اس استفاده میکند. اما بی تردید FAT مشهورترین سیستم مدیریت فایل است. سیستمی که در 1980 برای فلاپی دیسک ها طراحی شد تا روی همه کامپیوترها از جمله لینوکس تا مک  ویندوز قابل اجرا باشد.

desktop-computer1

فایل های سیستم های مختلف به طور کلی با هم منطبق نیستند یعنی ممکن است یکدیگر را بشناسند اما با هم کار نمی کنند مثلا با سیستم عامل مک نمی توانید به آسانی روی هاردی با فرمت NTFS فایل ذخیره کنید یا از کامپیوتری با هارد NTFS نمی توانید فایلی با حجم بیش از 4 گیگابایت روی FAT32 یا هر فایل سیستمی دیگری کپی کنید .

2/5 - (1 امتیاز)

بیشتر بخوانید  نحوه فرمت هارد دیسک های FAT یا FAT32

نظرات در مورد : فایل سیستم چیست و چه کاربردی دارد؟

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *