داستان برند AMD دومین تولید کننده مشهور پردازنده دنیا

داستان برند AMD

ای ام دی یکی از قدیمی ترین و بزرگترین کمپانی های تولید کننده پردازنده کامپیوتری دنیا می باشد که تا کنون، توانسته رقیب سرسخت کمپانی اینتل (Intel) باشد.

همانطور که اکثر ما می دانیم، ای ام دی مخفف جمله Advance Micro Devices (ادونس مایکرو دیوایسز) می باشد که دفتر اصلی این شرکت، در سانتا کلارا آمریکا واقع است. اکثر محصولاتی که توسط این شرکت به تولید می رسد، پردازنده های کامپیوتری برای کار های تجاری و یا خانگی می باشد که تمامی مردم می توانند از این پردازنده ها برای مصارف خود استفاده کنند. شرکت های تجاری می توانند پردازنده های مخصوص برای تجارت های بزرگ را خریداری کنند و بیشتر مردم هم که می خواهند برای مصرف معمولی استفاده کنند، می توانند نسخه پردازنده خانگی این شرکت را خریداری کنند.

داستان برند AMD

(محل دفتر اصلی شرکت ای ام دی در سانتا کلارا آمریکا)

 

در کل، شرکت ای ام دی، تنها بر روی چند محصول دارد کار می کند، از اولین و اصلی ترین محصولات این شرکت، می توانیم به ریزپردازنده ها اشاره کنیم. محصولات دیگر شرکت ای ام دی، عبارتند از چیپست مادربورد، پردازنده های امبدد و پردازنده های گرافیکی! ناگفته نماند که شرکت ای ام دی، یکی از رقیبان بزرگ شرکت تولید کننده پردازنده های گرافیکی “انویدیا” می باشد، زیرا شرکت ای ام دی، در ساخت پردازنده های گرافیکی رشد عظیمی داشته و توانسته یکی از رقیبان بزرگ شرکت Nvidia باشد. لازم به ذکر می باشد که، این شرکت، امتیاز کمپانی ATI را خریداری نمود و این شرکت را ازآن خود کرد. پس از خرید شرکت ATI، توانست بهمراه شرکت انویدیا، توانست بازار بزرگ پردازنده گرافیکی جهان را در دست خود قرار دهد و بر آن سلطه داشته باشد.

داستان برند AMD

 

موسس کمپانی ای ام دی، جری ساندرز می باشد که در روز اول ماه می سال 1969 شرکت ای ام دی را راه اندازی کرد. البته در اوایل راه اندازی این کمپانی، جری ساندرز تنها نبود و بهمراه هفت کارمندان دیگرش این شرکت را اداره کرد. سرمایه اولیه این شرکت چیزی حدود 100,000$ دلار بود که در آن زمان، مبلغی بسیار زیاد محسوب می شد. جری ساندرز، یکی از کارکنان شرکت فیرچایلد سمی‌کانداکتر بود که به عنوان یک مدیر بازاریابی، در این شرکت مشغول کار کردن بود، اما در طول کار کردن، شرکت فیرچایلد سمی‌کانداکتر با مشکلات مالی و جدی رو به رو شد که جری ساندرز، مانند کارمندان دیگر، تصمیم به ترک شرکت گرفت و کمپانی اختصاصی خود را تاسیس کرد.

بیشتر بخوانید  احتمالا Biostar از یک مادربورد AM4 برای پردازنده Ryzen رونمایی میکند

نکته جالبی که می توان به آن اشاره نمود، این است که موسسان شرکت اینتل یعنی رقیب ای ام دی، همکاران جری ساندرز بودند! رابرت نویس و گوردون مور، همکاران جری سندرز در شرکت فیرچایلد سمی‌کانداکتر بودند که آنها هم مانند جری ساندرز، تصمیم به ترک شغل خود در این شرکت نمودند. آنها کمپانی اینتل را در سال 1968 تاسیس کردند، یعنی تقریبا یک سال قبل از تاسیس کمپانی ای ام دی!

Am9300 هم نام یکی از اولین محصولات شرکت ای ام دی می باشد که یک شیفت رجیستر 4 بیتی است که در اوایل سال 1970 به بازار عرضه شد و به فروش رسید. از پر فروش ترین محصولات این شرکت را هم می توانیم Am2505 نام ببریم که یکی از سریع ترین ضرب کننده های موجود در بازار بود که در سال 1971 به بازار عرضه شد.

داستان برند AMD

(تصویر اولین محصول کمپانی ای ام دی)

منبع: زوم تک

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : داستان برند AMD دومین تولید کننده مشهور پردازنده دنیا

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *