راهنمای خرید دوربین DSLR و دوربین های بدون آینه

خرید دوربین DSLR

یکی از مواردی که از اهمیت بسیار بالا برخوردار می باشد، این است که در زمان خرید دوربین باید چه پارامترهایی را رعایت کنیم؟، البته این نکته نگفته نمایند که خرید دوربین های حرفه ای و DSLR و یا بدون آینه امر بسیار مهمی است که در صورت عدم توجه به آن ها ممکن است سبب شود تا هزینه ای بسیار بالا روی دست شما بگذارد اما کارایی لازم را دریافت نکنید. پس انتخاب و خرید یک دوربین حرفه ای DSLR و یا بدون آینه یک موضوع بسیار مهم می باشد.

خرید دوربین DSLR

از سوی دیگر دوربین‌های بدون آینه هم اکنون تکامل یافته اند، از سویی دیگر دوربین های DSLR نیز هم اکنون بهبود پیدا کرده اند و پیشرفت های بسیاری را نیز شاهد بوده ایم. ممکن است تصور کنید اندازه‌ ای ترسناک می باشد ولی با مقداری پژوهش و بررسی می‌ توانید مدل هایی متناسب با احتیاجات خود پیدا کنید. در ادامه تصمم داریم مواردی را که باید به هنگام خرید دوربین های DSLR و بدون آینه رعایت نماید را برای شما شرح دهیم. با زوم تک تا انتهای مقاله همراه باشید 🙂

1.امکان دستیابی به لنز

اساسا خرید یک دوربین با رزولوشن تصویر بالا قطعا نمی تواند اثرات منفی یک لنز ضعیف را جبران نماید، حتی خطاهای لنز در دوربینی دارای سنسوری با رزولوشن بالا بیشتر می تواذند توجه بینده را جلب نماید. به عنوان مثال در صورتی که از یک لنز Kit دوربین فول‌ فریم استفاده می نمایید، کناره هایی نرم و جزییاتی حریر شکل را مشاهده خواهید کرد. از طرفی دیگر، لنزهایی با کیفیت و با قابلیت فوکوس شفاف گوشه به گوشه می‌ توانند هر کدام از پیکسل های سنسورهای دوربین را به حداکثر میزان خود برسانند.

بسیاری از افراد با تکیه بر تست‌ های استودیویی و استفاده از نمودارهای تخصصی به این دیدگاه معتقد هستند. اساسا یک دوربین با سنسورهای کوچک‌ تر و با مگاپیکسل‌ های کمتر همراه با یک لنز خوب و قدرتمند می‌ تواند شفافیت بسیار بالایی را نسبت‌ به دوربین های فول فریم همراه با یک لنز متوسط ارائه نماید. به همین علت مجموعه لنزهایی که برای دوربین ها موجود می باشد، نخستین نکته‌ ای است که در زمان انتخاب دوربین باید به آن توجهات بسیاری داشته باشید.

خرید دوربین DSLR

انتخاب میزان شفافیت تنها بخشی از انتخاب های کاربران را می تواند تشکیل دهد اما لازم است تا به میزان سرعت فوکوس لنز هم دقت کافی را داشته باشید. میزان گشودگی دیافراگم ثابت نیز یک انتخاب اصلی برای عکاسی در نور کم بوده و در بسیاری از مواقع میزان عملکرد لنز با گشودگی دیافراگم ثابت قوی تر از لنزهای متغیر با گشودگی دیافراگم f/3.5 تا f/5.6 می باشد. در آخر اگر به‌ دنبال یک عمق میدان پایین در تصاویر خود هستید، گشودگی دیافراگم f/5.6 به‌اندازه‌ ی f/2.8 مطلوب نمی باشد.

2.میزان رزولوشن تصویر

میزان رزولوشن تصویر به خود عکاس و تسلط او بر دوربین بستگی دارد. بهترین عکاسان دنیا حتی با دوربین های اولیه نیز می‌ توانند بهترین تصاویر را ثبت نمایند. همچنین می‌ دانند چگونه از ظرفیت ها در هر شرایطی حداکثر میزان بهره را ببرند و بر محدودیت‌ های عکسبرداری خود غلبه نمایند.

اساسا دوربین ایده‌ آل برای عکاسی، دوربینی است که فرآیند خلاقیت را متوقف نمی کند. احتمال دارد در کار با منوها و دکمه‌ های خسته کننده و سردرگم کننده، فرصت‌ های بسیاری را از دست بدهید. با تمامی این تفاسیر، عکاسی نیز یک نوع ورزش اعتماد به‌ نفس می باشد و هدف از انجام تمامی این فرآیندها ثبت جزییات لازم می باشد ولی خبر خوب این است که تقریبا همه ی دوربین‌ های DSLR و بدون آینه در حال حاضر از رزولوشن بالایی برای کار حرفه‌ای بهره مند می باشند.

خرید دوربین DSLR

بدون توجه به اینکه برای تصاویر چاپی بزرگ، بیلبوردها، فروش عکس ها و یا رضایت شخصی خود عکاسی می‌ کنید، دوربین‌ های مدرن فعلی، قابلیت‌ های بسیار زیادی دارند و طیف گسترده ای از وظایف را به انجام می رسانند. این قابلیت می‌ تواند دنیای عکاسی را دگرگون نماید، به این دلیل که تنها داشتن یک دوربین DSLR به عنوان پیش نیاز اجباری به منظور انجام کار حرفه‌ ای نمی باشد.

بیشتر بخوانید  راهنمای خرید ماوس "اختصاصی زوم تک"

3.ابعاد حسگرها

میزان عمق میدان هر فرمت در بخش تنظیمات دوربین گشودگی دیافراگم و فاصله‌ی کانونی، بستگی ابعاد حسگر دارد و ممکن است در هر دوربین متفاوت باشد. به عنوان مثال یک دوربین فول‌ فریم در گشودگی f/2.8 پس‌ زمینه تصویر را شدیدا از فوکوس خارج می نماید. این قابلیت به منظور کاهش میزان انحراف و جلب‌ توجه سوژه مناسب می باشد. به منظور دستیابی به این نتیجه‌ ی مشابه بر روی یک حسگر APS-C باید گشودگی دیافراگم را تا f/1.8 افزایش دهید.

در دوربین‌ های میکرو چهارسوم بهگشودگی f/1.4 احتیاج خواهید داشت. تمامی این تنظیمات، دسترسی به عمق میدان کم در دوربین‌ های فول فریم را آسان می نماید. با توجه‌ به این موضوع، کاربران دوربین های میکرو چهارسوم می‌ توانند با استفاده از لنزهای سریعی نظیر فوخلندر 42.5  میلی‌متری با گشودگی f/0.95 به نتایج بسیار با شباهتی دست پیدا کنند.

خرید دوربین DSLR

تمامی سنسورهای بزرگ در عمق‌ میدان‌ های پایین، عملکرد بسیار بالایی دارند ولی در عمق میدان بالا، کار کمی سخت تر می شود. میزان عمق میدان هم‌ ارز با گشودگی دیافراگم f/5.6 دوربین میکروچهار سوم، در یک دوربین APS-C برابر با گشودگی دیافراگم f/8 و در دوربین های فول‌ فریم برابر با گشودگی دیافراگم f/11 می باشد. این یعنی کاربران دوربین های میکرو چهارسوم با 1 الی 2 درجه گشودگی دیافراگم بیشتر می‌ تواند به یک میزان فوکوس شفاف از نزدیک به دور برسند. در نهایت، احتیاجی نیست که به منظور رسیدن به رزولوشن تصویر مناسب، حتما نرخ ایزو دوبین بالا باشد. به منظور پی بردن به میزان تأثیر ابعاد حسگر برای نوردهی و ایجاد عمق میدان‌ یکسان در هر سه دوربین به موارد زیر توجه نمایید.

  • دوربین های میکرو چهار سوم: 1/125، f/5.6، ISO 200
  • APS-C: 1/125، f/8، ISO 400
  • فول فریم: 1/125، f/11، ISO 800

اساسا، سنسورهای بزرگ‌ تر با کاهش میزان عمق میدان، جزییات بیشتری را برای کاربران به نمایش می گذارند. از طرفی دیگر در صورتی که به‌دنبال عمق میدان بالاتر هستید، در سنسورهای بزرگ‌  امکان از بین رفتن وضوح و یا رزولوشن تصویر وجود دارد.

4.قابلیت های دوربین

حتی ساده ترین تکنولوژی دوربین‌های بدون آینه نیز به نحوی طراحی شده است که می‌ تواند دوربین های DSLR خود را قدیمی نشان دهد. البته فقط وزن به عنوان ملاک این برتری نمی باشد و می‌ توان به قابلیت های مفید متعددی اشاره داشت. به عنوان مثال، دیگر احتیاجی نیست به منظور بررسی تصاویر بر روی نمایشگر LCD از سایه‌ ی یک درخت استفاده نمایید. میزان کیفیت EVF در دوربین‌ های فعلی بدون آینه، فوق العاده می باشد.

خرید دوربین DSLR

میزان کیفیت EVF در تمامی این دوربین‌ ها نظیر بهره مندی از ویژگی live view می باشد، با این تفاوت که میزان نور خورشید تاثیر زیادی بر روی صفحه‌ نمایش شما نخواهد داشت. همچنین بدون احتیاج به برداشتن چشم از View Finder می‌ توانید قابلیت فوکوس و Exposher را بررسی نموده و در عین‌ حال تنظیمات Histogram، هشدارهای هایلایت و تنظیمات اکسپوژر را مشاهده نمایید.

اساسا کار با قابلیت فوکوس دستی به منظور بزرگنمایی عکس ها در View Finder و افزایش میزان فوکوس، ساده و یا دقیق نمی باشد. با تنظیم نمودن شاتر دوربین می‌ توانید برای ثبت حرکات آماده گردید. با انجام تنظیمات شاتر می‌ توان زمان تنظیمات دوربین را کاهش داده و به حفظ میزان فوکوس سوژه نیز دست پیدا کنید. بر اساس مدل دوربین، امکاناتی نظیر میزان نوردهی مضاعف، شاتر الکترونیکی بدون صدا، امکان تصحیح کیستون، live time، تایم لپس، قابلیت فوکوس خودکار صفحه‌ نمایش لمسی و Wi-Fi در آن قرار داده شده است. همین قابلیت های کوچک در کنار یکدیگر می‌ توانند به یک تجربه‌ی عکاسی جذاب کمک کنند.

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

 

منبع: endogemax

3.8/5 - (5 امتیاز)

نظرات در مورد : راهنمای خرید دوربین DSLR و دوربین های بدون آینه

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *