تایرهای نو و کارکرده چه تفاوتی با هم دارند ؟

تایر خودرو

این روزها به دلیل افزایش قیمت تایرها، برخی از افراد مجبور به خرید تایرهای کارکرده برای خودروی خود می شوند ولی باید در این خصوص مسائلی را مطرح نماییم. اساس تایرهای کارکرده برای مدت زمانی کار خود را انجام داده اند و شاید ظاهر آن ها نو به نظر برسد ولی یک سری از پارامترهای خود را از دست داده اند و نمی توان به آن ها به عنوان یک تایر نو با کارکرد مناسب نگاه کرد.

اساسا تایرها یکی از اصلی ترین قسمت های خودرو می باشند که نوع عملکرد آن‌ ها، تأثیر مستقیمی بر کیفیت رانندگی افراد دارد. در حال حاضر تایرهایی متنوع با کاربری های مختلف و همچنین قیمت‌ های متفاوت در بازار می باشد تا خریداران در انتخاب لاستیک مناسب، با گزینه‌ های بسیاری روبرو گردند. کارکرد تایرها با گذشت زمان و صاف شدنشان، در وضعیت های مختلف می‌ تواند پارامتر خوب تا بد را به خود اختصاص دهد. در این بخش تصمیم داریم تا میزان تغییر تایرها در طول زمان و همچنین فرق میان تایرهای کارکرده و نو را با هم بررسی کنیم.

تایر خودرو

کارکرد تایرها با گذشت زمان چه تغییری می کند؟

قطعا تمامی رانندگان پس از گذشت زمان استفاده از تایر متوجه این موضوع شده اند که بعد از استفاده از تایرها، میزان چسبندگی و کارای آن‌ ها در جاده‌ ها و آسفالت های خشک افزایش می یابد. این مسئله را می‌ توان مخصوصا در کاهش طول خط ترمز و همچنین چسبندگی بالای تایرها در پیچ های تهاجمی فی الواقع لمس کرد ولی با افزایش طول عمر تایر و چسبندگی بالاتر بر روی آسفالت خشک،‌ در برابر کارکرد لاستیک در مسافت های بارانی و خیس کاهش می یابد. علت اصلی این موضوع، صاف شدن آج لاستیک می باشد؛ با صاف شدن بیشتر تایرها، در جاده‌ های لغزنده طول ترمزگیری افزایش و امکتن مانور به‌ طرز عجیبی کاهش می باید. اما علت اصلی تغییر کارکرد تایر در گذر زمانبا گذشت زمان و در جاده های مختلف خشک و بارانی چه می باشد؟

تایر خودرو

میزان چسبندگی تایرها

به منظور درک بیشتر چسبندی باید سه موضوع جدید را بررسی نمود:

  • کامپاند (Compond)
  • طرح رویه ی تایر یا آج لاستیک
  • طرح کلی قرارگیری عاج لاستیک

طراحی اصلی تایر، شکل کلی تایر و نوع تعامل آن با برآمدگی های سطح زمین را تعیین می نماید. کامپاند (Compond) نقش اساسی تری دارد؛ در اصل هر چه میزان تماس کامپاند با سطح زمین ببشتر باشد، میزان چسبندگی بالاتر و همچنین کنترل بیشتر خودرو را حاصل می گردد. کامپاند با گذر زمان و کارکرد تایر تغییری پیدا نمی کند و در نتیجه هم در وضعیت های بارانی و هم شرایط خشک، می‌ تواند کارکرد مناسبی را ارائه نماید. قسمت نهایی، رویه و یا آج تایر می باشد که وظیفه ی اصلی آن، دور کردن آب موجود بر روی سطح و همچنین شکل دادن به چسبندگی بالاتر با جاده در وضعیت های بارانی و نامساعد می باشد.

تایر خودرو

طرح متفاوت تایرها

طبق نظر مهندسان کمپانی میشلن، تصادف در وضعیت هایی که جاده خیس می باشد، در برابر شرایط خشک جاده، 4 برابر بالاتر است. این موضوع با توجه به اینکه میزان چسبندگی تایرها و همچنین میزان دید راننده در جاده های بارانی کاهشمی یابد، به طور کامل قابل درک می باشد. در نتیجه در نوع طراحی تایر، باید توجه اساسی به وضعیت های بارانی و کارکرد تایر در افزایش چسبندگی بالاتر کرد. قطعا تایرهای نو باید در وضعیت بارانی کارکرد خوبی ارائه دهند ولی باید این نکته را نیز در نظر گرفت که هر تایر باید تا میزان کارکرد توصیه‌ شده و همچنین پایان عمر، در همه ی شرایط عملکرد بالای خود را حفظ نماید.

در صورتی که طول عمر تایر توسط سازنده 50 هزار یا 100 هزار کیلوکتر توصیه شده باشد، تا آخرین کیلومتر نیز باید میزان چسبندگی در شرایط بارانی حفظ گردد. سازندگان تایر به منظور اطمینان از کارکرد بالای محصول خود تا آخرین کیلومترهای کارکرد، از شکل های بخصوصی در جایگ یری آج‌ ها استفاده می نمایند. برای مثال میزان فرورفتگی آج با طرح قاعده‌ ی بزرگ، نقش بالایی در حفظ میزان چسبندگی تایرها با گذر زمان در وضعیت های بارانی دارا می باشد. اساسا در قسمت کناری شیارهای برجسته به منظور افزایش میزان کارکرد در جاده‌ های خیس و مرطوب و همچنین کنار زدن آب طراحی می گردد که با گذر زمان، این قسمت صاف شده و از بین خواهد رفت. افزودن طرح‌ های زیگزاگی به رویه، قسمت اصلی دیگر به منظور چنگ زدن تایرها به آب و تماس مستقیم با سطح زمین می باشد؛ در اصل تمامی این طرح‌ های زیگزاگی نظیر برف‌ پاکن های خودرو عمل می نماید.

 

مطالب مرتبط

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید …

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : تایرهای نو و کارکرده چه تفاوتی با هم دارند ؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *