تاثیر امواج الکترومغناطیس بر سلامتی انسان

امواج

همه می دانند که وسایل الکتریکی امواج و اشعه هایی از خود تولید می کنند , اما با افزایش استفاده روز افزون از این وسایل این موضوع که تاثیر این امواج بر سلامتی انسان چگونه است و چقدر به سلامتی آسیب می زند , بحث بر انگیز می باشد.

با پیشرفت عمل و گسترش و استفاده از آن در انواع زمینه های مختلف بسیاری از مشکلات بشر حل شده و پیشرفت های قابل توجهی در حوزه پزشکی و درمان دیده شده است. اما تاثیر امواج ساطع شده از دستگاه های الکتریکی بر سلامت جمسانی انسان یکی از موضوعاتی است که ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده است. ما در طول روز از طریق وسایل گوناگونی مثل تلویزیون , موبایل , رادیو , مایکروویو , خطوط تلفن و …در معرض امواج مغناطیسی و الکتریکی هستیم. البته کاملا واضح است که به دلیل استفاده خیلی زیاد از گوشی های موبایل , مهم ترین و خطرناک ترین عاملی که ما را در این جریان ها و میدان های مغناطیسی قرار می دهد همین موبایل است. چون موبایل معمولا در نزدیکی بدن قرار می گیرد امواج آن به صورت مستقیم بر بدن تاثیر می گذارد و می توان گفت یک میدان مغناطیسی همیشه در اطراف فرد وجود دارد.

امواج الکترومغناطیسحال این سوال پیش می آید که این میدان ها و امواج چگونه بر بدن اثر می گذارند ؟

تحقیقات نشان داده که اگر فرنکانس امواج و میدان های مغناطیسی کم تر از 300 گیگا هرتز باشد تقریبا بی اثر بوده و تاثیر مخرب و مضر چندانی بر بدن ندارند. همچین امواج مخابراتی هم که دارای فرکانس بیشتری هستند اثر چندانی بر بدن نداشته و نیازی نیست خیلی نگران آن ها باشیم. در مطالعه انجام شده در سال گذشته , دانشمندان دریافتند میدان مغناطیسی و امواج آن ها بر دی ان ای انسان تاثیری نگذاشته و باعث جهش نمی شوند. اما در یک تحقیق دیگر که در دانشگاه نیوزلند انجام شد مشخص شد که برخی از فعالیت های بیولوژیکی و بیو شیمیایی بدن به دلیل این امواج تغییر می کند و این امر موجب نگرانی دانشمندان شد. این امواج با تغییر فعالیت بدن و مهار یا آزاد کردن یون ها , تاثیرات منفی داشته و برای سلامتی مضر هستند. نکته جالب توجه این است که امواج با فرکانس پایین عمیق تر بوده و تاثیرات مخرب بیشتری برای بدن دارند. میدان ها و امواج با فرکانس متوسط نیز مانع رشد سلولی شده و تقسیمات سلولی را متوقف می‌ کنند. با توجه به این موضوع دانشمندان از امواج مغناطیسی با طول موج متوسط در درمان سرطان ها و جلوگیری از رشد آن ها استفاده می کنند. اما جریان هایی با فرکانس بالا با تاثیر بر فعالیت های بیولوژیکی , مکانیزم گرمایی و غیر گرمایی بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. فرآیند تخریب سلولی با اثرات گرمایی این میدان‌ ها تغییر می کند.

بیشتر بخوانید  نام بیماری آرتروز، درد استخوان و ساییدگی غضروف ها و مشکلات در راه رفتن را یادآوری می کند

در پایان باید گفت در اکثر مطالعات بیان شده که امواج و میدان های مغناطیسی تاثیر خاص و به سزایی در ایجاد و شیوع سرطان ها و جهش ها ندارند. در این مطالعات مشخص شد که امواج الکتریکی و مغناطیسی تاثیرات مخربی بر DNA نداشته و بیان ژن را مختل نمی سازند , هر چند که مطالعه و آزمایش در این زمینه هنوز ادامه دارد.

 

در ادامه با زوم تک همراه باشید…

3.3/5 - (3 امتیاز)

نظرات در مورد : تاثیر امواج الکترومغناطیس بر سلامتی انسان

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *