با ارتباط بین سلامتی و پروتئین ها و انواع آن چقدر آشنا هستید؟

سلامتی

سلامتی امریست که همه افراد به آن اهمیت داده و همه روزه در تلاش اند که اطلاعات بیشتری برای بهبود وضعیت جسمانی و سلامتی خود کسب کنند. یکی از مسائلی که در سلامتی بسیار مهم است تغذیه مناسب و جذب مواد مغذی و ضروری برای رشد و فعالیت اعضای مختلف بدن می باشد.

پروتئین از جمله موادی است که باید به میزان کافی در طول روز مصرف شود تا از ابتلای فرد به انواع بیماری ها و اختلال در عملکرد اندام ها جلوگیری شده و بدن بتواند سوخت و ساز مناسبی داشته باشد.

در اینجا 4 علت اصلی مصرف پروتئین را معرفی می کنیم :

1) پروتئین کاهش دهنده اشتها است.

مصرف غذا های سرشار از پروتئین برخلاف غذاهای حاوی کربوهیدرات و لیپیدها، به دلیل هضم سخت و دیر جذب بودن , باعث ایجاد احساس سیری در فرد شده و سبب می شود فرد دیگر میلی به خوردن غذا نداشته باشد. ازین رو به افرادی که اضافه وزن دارند رژیم پروتئین توصیه می شود.

2) پروتئین باعث افزایش قوا و نیروی فیزیکی می شود.

ماهیچه های بدن بر پایه پروتئین فعالیت می کنند و مصرف آن باعث حجیم و نیرومند شدن عضلات شده و امکان انجام فعالیت های جمسانی زیادی از جمله ورزش کردن را فراهم می آورد.

3) سلامتی استخوان ها به پروتئین وابسته است.

مطالعات نشان داده مصرف پروتئین , از جمله پروتئین انسانی برای استخوان ها بسیار مفید می باشد. افرادی که پروتئین مصرف می کنند در سنین کهن سالی , کمتر از بیماری هایی مانند پوکی استخوان یا شکستگی رنج می برند. به خصوص بانوانی که به سن یائسگی نزدیک می شوند با مصرف پروتئین می توانند از پوکی استخوان جلوگیری کنند.

4)پروتئین چربی سوزی را افزایش می دهد.

خوردن غذا باعث متابولیسم بدن می شود. بدن ازین غذاها استفاده کرده و مواد غذایی را تجزیه می کند و مواد مغذی مورد نیاز خود را تولید و جذب می نماید. حال شکستن و تجزیه پروتئین به مواد قابل جذب مانند آمینو اسید های سازنده آن , نسبت به سایر مواد غذایی , به انرژی بیشتری نیاز دارد. همین امر سبب شده افرادی که دارای رژیم غذایی پر پروتئین هستند اندام مناسب تری نسبت به سایر افراد داشته و چربی سوزی در بدنشان بیشتر باشد.

همچنین از دیگر مزایای مصرف پروتئین این است که به کلیه ها آسیبی وارد نمی کند , اما افرادی که از بیماری های کلیوی رنج می برند باید تحت نظر پزشک و به مقدار توصیه شده پروتئین مصرف کنند.

 

پیشنهادی: شیر مادر ، داروی ضد میکروبی جدید

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : با ارتباط بین سلامتی و پروتئین ها و انواع آن چقدر آشنا هستید؟

0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *