در ساخت هواپیماهای رادارگریز بر مواد فناوری پیشرفته جاذب و هندسه غیرعادی برای پراکندن، منحرف کردن یا جذب سیگنالهای رادار ورودی تکیه می شود،اما بعد از تولید سیستمهای فرکانس پایین مستقیم ضد رادارگریز کارایی این روش کاهش یافت.
این روشها بطور خاص در پوشاندن شکل و اندازه خودرو بویژه زمانی که در معرض اسکن جانبی رادار قرار دارد، بخوبی عمل میکنند.
فرکانس SHF توسط بسیاری از رادارهای کنترل آتش ارتش برای هدایت موشکها به سمت هدف و شناسایی اجسام با استفاده از رادار روزنه ترکیبی اسکن جانبی استفاده میشود،اما پنهان شدن در برابر رادارهای با طول موج بالاتر که در طیف فرکانس UHF عمل میکنند، بسیار مشکلتر است زیرا مواد مورد استفاده برای جذب آنها به منظور استفاده کاربردی بسیار ضخیم هستند و شکل هندسی پراش آنها به اثرگذاری این طول موجها نیست.
اکنون تیمی از دانشمندان چینی با تولید ماده الکترونیکی نازکی که جسم را پوشش داده و بطور موثری سیگنالهای رادار در طیف گستردهای از فرکانسها را جذب میکند،به پنهان کردن هواپیماها در رادار هدف موشک کمک خواهند کرد.
گفتنی است ماده جدید یک جاذب بسیار نازکتر است زیرا از اجزای الکترونیکی فعال برای کمک به تطابق دادن اثرگذاری آن در فرکانسهای مربوطه استفاده میکند.این ماده جدید که از چهار لایه متمایز با ضخامت کلی 7.8 میلیمتر ساخته شده، دارای یک لایه 0.8 میلیمتری از ماده پشتیبان ورق اپوکسی، یک لایه 0.04 میلیمتری ورق مس، یک لایه هفت میلیمتری دی الکتریک لانه زنبوری که بطور الکتریکی، ماده را از هواپیما جدا کرده و در نهایت یک لایه فلز که با آن به خودرو چسبانده میشود که ضخامت بسیار کمتری دارد.
منبع : مهر
نظرات در مورد : با این فناوری هواپیماهای آینده توانایی رادار گریزی بیشتری خواهند داشت