پنج روش برای سرعت بخشیدن به کامپیوترهای قدیمی و فرسوده

افزایش سرعت کامپیوتر

درست است که شما با لپ تاپ های نازک سبک و دستی تحت تاثیر قرار می گیرید، به این نتیجه هم می رسید که سرمایه کافی برای داشتن یکی از این موارد را ندارید.

اما نگران نباشید شما تنها نیستید!

افزایش سرعت کامپیوتر
افزایش سرعت کامپیوتر

میدانید که تا چه اندازه بد می باشد  کامپیوتر شما به قدری کند باشد که برای انجام یک کاری مثلا دیدن یک ویدیوی 60 دقیقه ای دو ساعت وقت بگذارید. اما نگران نباشید خبر خوب این است که راههای انگشت شمار به صورت رایگان یا ارزان وجود دارد که شما می توانید سرعت ویندوز لپ تاپ یا دسکتاپ فرسوده خود را بهبود بخشید.

در اینجا ما پنج نکته را برای شما د نظر گرفته ایم که البته ارزان هم هست:

1-پاک کردن

اگر هارد دیسک شما (معمولا درایو c ) گنجایش کمی دارد ، که در نمودار دایره ای شکلی نشان داده می شود، می تواند یکی از دلایل کاهش سرعت کامپیوتر شما باشد.اولین گام این است که به کنترل پنل رفته و برنامه هایی را که دیگر از آنها استفاده نمی کنید uninstall کنید.(درویندوزهای کامپیوترهای قدیمی تر , برای حذف کردن Add/Remove نامیده می شود). اگر تعداد زیادی از رسانه ها ،مثل فیلم و موسیقی، آنها را cut کرده و برروی یک هارد دیسک خارجی مثل cd paste کنید.

گام بعدی این است که Disk Cleanup ویندوز را فعال کنید به این ترتیب که برروی درایو c راست کلیک کرده (شاید در اینترنت اکسپلورر) و سپس برروی disk cleanup کلیک می کنید تا فایل های موقت اینترنت و ویندوز پاک شوند.همچنین می توانید از ابزارهای رایگان مانند نرم افزار CCleaner استفاده کنید.آخرین مرحله اجرای برنامه Defragmenter (در ویندوز هشت به نام Optimize Drives معروف است) است.که برای سیستم عامل شما ساخته شده است به منظور تنظیم مجدد تمام 0s و 1s ها و بهینه سازی عملکرد سیستم شما.

2-دادن فضای بیشتر به  RAM

اضافه کردن رم سیستم بیشتر (RAM ) به لپ تاپ یا دسکتاپتان نباید دشوار یا گران باشد.اگر RAM شما  1gigabyte یا  2gigabyte باشد ، به احتمال زیاد مدت زمانی برای راه اندازی برنامه ها و چند رسانه ای ها صرف خواهد شد.بنابراین بهتر است که RAM خود را به 4GB یا بیشتر ارتقا دهید.

قیمت RAM زیاد نیست و شما احتمالا می توانید خودتان آن را در کامپیوترتان snap کنید(در بیشتر موارد، حتی نیازی به ابزار نیست)، اما اگر مطمین نیستید که به چه مقدارو چه نوعی از RAM نیاز دارید،  ان را در یک box بزرگ ذخیره کنید تا دیگران این کار را برای شما انجام دهند.

به یاد داشته باشید ، حافظه سیستم و پردازنده کامپیوتر شما (که ممکن است تعویض آن بسیار گران باشد) هر دو باهم در عملکرد کامپیوتر شما نقش دارند.

3-حذف نرم افزارهای مخرب

تروجان یک malware است که به طورجدی بر مسایل مربوط به عملکرد کامپیوتر شما تاثیر می گذارد و مخرب هستند.

پس از اینکه شما دستگاه خود را اسکن می کنید حتما یک نرم افزار امنیتی را install کنید که نه تنها مانع از عملکرد کارسیستم شما نیست بلکه قادر به شناسایی و حذف نرم افزارهای جاسوسی , ویروس ها و دیگر فایل های مخربی هستند که شما از بودن آنها در کامپیوتر خود هیچ اطلاعی ندارید.همراه با برنامه ها یی که بابت آنها پولی پرداخت می شود،  برنامه های جایگزین رایگان بهتر از هیچ چیز است، از جمله آنها می توان :Avast , AVG و Avira را نام برد. همچنین به یاد داشته باشید که برنامه های امنیتی خود را بروز رسانی کنید چرا که اغلب آنها به طور خودکار update نمی شوند.

بیشتر بخوانید  چند قدم تا افزایش سرعت کامپیوتر

به عنوان یاد آوری ، مطمئن شوید که از فایل های مهم خود به طور منظم back-up تهیه کنید، و آنها را در USB و هارددیسک خارجی مثل CD ذخیره کنید.

4-استفاده از نرم افزاری بهتر

نرم افزاری که شما در سیستم خود از آن استفاده می کنید نیز می تواند در سرعت کامپیوتر شما و یا عدم سرعت آن نقش داشته باشد.

برای مثال, مرورگرهای بی فایده خود را رها کنید و از مرورگرهای با فاید نظیر Chrome یا firefox استفاده کنید.نوار ابزارها و دیگر افزودنیها که عملکرد سیستم شما را پایین می آورند uninstall کنید.

نه تنها برنامه های جایگزین مثل برنامه ای جایگزین آفیس وجود دارد بلکه باعث افزایش سرعت عملکرد کامپیوتر شما می شوند.برنامه هایی از قبیل libreoffice , openoffice و kingsoft office بهترین برنامه های جایگزین برای Microsoft office – که همه قادر به خواندن فایل های word,Excel و powerpoint هستند، می باشند و همه آنها به راحتی در PC شما نصب خواهند شد.

در نظر داشته باشید که برنامه هایی مانند VLC می تواند جایگزین windows media player یا iTunes باشد ، یا foxit Reader به جای Adobe Reader و GIMP که برنامه ای برای ویرایش تصاویر است به جای photoshop استفاده شود.

افزایش سرعت کامپیوتر
افزایش سرعت کامپیوتر

5- موارد دیگر

 در اینجا موارد دیگری را برای سرعت بخشیدن به PC فرسوده شما بیان می کنیم

  • زمانی که کامپیوتر شما boot میشود لازم نیست که بسیاری از برنامه های شما راه اندازی شوند.شما می توانید برروی گزینه time کلیک کنید(گوشه سمت راست پایین دسکتاپ ) و برنامه هایی را که هنگام بالا آمدن ویندوز بارگذاری می شوند ویرایش کنید.نرم افزار CCleaner می تواند رجیستری شما را تمیز کند، که بوسیله آن می توانید یک زمان boot تروتمیز برای کامپیوتر خود محیا کنید.
  • شما می توانید یک(SSD) solid state drive را در سیستم خود نصب کنید تاوقتی که کامپیوتر شما bootمیشود باعث سرعت بخشیدن به زمان و برنامه های راه انداز سیستم شود.
  • ممکن است که کامپیوترشما خوب کار کند و سرعت خوبی داشته باشد اما اگر سرعت connect شما به اینترنت کم است ,شاید به کامپیوتر شما مربوط باشد.شما می توانید سرعت اینترنت خود را در Speedtest بررسی کنید.و اگر سرعت آن پایین تر از چیزی بود که قبلا درخواست داده بودید با ISP(ارایه دهنده سرویس اینترنت) خود تماس بگیرید. اتصالات wieless خود را چک کنید، یا کابل ها) که درآنجا مودم /روتر(مسیریاب) شما قرار دارد. تنظیمات router را بررسی نمایید.
  • در نهایت اگر شما تا حدودی نسبت به کامپیوتر اطلاعات دارید و از هوش کامپیوتری برخوردار هستید بهترین کاری که می توانید برای بالا بردن سرعت pc خودتان انجام دهید این است که آن را به طور کامل تمییز و از اول شروع کنید.همانطور که اشاره شد به عنوان فورمت کردن یک درایو و یه طور کلی کامل کردن تمام مراحل ، یک کپی از ویندوز را دوباره نصب کنید تا ویندوز شما به صورت اولش در بیاید.

به یاد داشته باشید وقتی برای اولین بار می خواهید از تمام فایل های مهم خود back up تهیه و آنها را به یک درایو خارجی مانند DVD  ویا USB منتقل کنید، این فایل ها را برروی هارد ویندوزی که دوباره نصب کرده اید کپی کنید.

به شما دوستان عزیز پیشنهاد می کنم حتما به مقاله 6 راه برای افزایش سرعت اینترنت هم ینگاه بندارید.

به این پست امتیاز بدید

نظرات در مورد : پنج روش برای سرعت بخشیدن به کامپیوترهای قدیمی و فرسوده

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *